به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۳۳۴۸۳

سامان قدوس مشکل اسکوچیچ را حل می‌کند؟

سامان  قدوس مشکل اسکوچیچ را حل می‌کند؟
گروه ورزشی:ستاره ۲۸ساله تیم ملی ایران که پست اصلی‌اش هافبک تهاجمی و وینگر چپ و راست است و حتی در طول دوران فوتبالش به‌عنوان مهاجم هم در تیم‌های مختلف به میدان رفته است، پیش از انتقال به برنتفورد روزهای پراتفاقی را در فوتبال فرانسه سپری کرد و محرومیت چهارماهه و جریمه مالی به‌دلیل انتقال نافرجام به هوئسکای اسپانیا و همچنین سقوط تیمش به دسته دو به‌شدت در روحیه و بازی او تاثیر منفی گذاشته بود.

سامان قدوس یکی از لژیونرهای موفق سال‌های اخیر فوتبال ایران است که با انتخاب خوبی که داشت توانست حتی فرصت بازی در یکی از بهترین و جذاب‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیا را نیز به دست آورد. شاید زندگی فوتبال او به دو برهه قبل و بعد از حضورش در برنتفورد تقسیم شود که پیوستن به این تیم انگلیسی نقطه‌عطفی در کارنامه ورزشی‌اش بود. او اگرچه در این فصل کمتر فرصت بازی در ترکیب اصلی تیمش را داشته است اما در آخرین دیدار این تیم برابر تیم مدعی تاتنهام به‌قدری خوب کار کرد که تمجید سرمربی تیم را نیز به‌دنبال داشت.

نکته جالب ماجرا در این دیدار حضور او در پست دفاع راست بود که تاکنون سابقه نداشته او در چنین پستی به میدان برود اما قدوس با وجود اینکه پیش از این در خط‌دفاعی به میدان نرفته بود اما به‌خوبی در مهار ستاره‌های هجومی حریف ازجمله هیونگ‌مین سون و هری کین موفق بود و درنهایت این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. این اتفاق می‌تواند شانس حضورش در جام‌جهانی را نیز افزایش دهد؛ چراکه پیش از این با توجه به ترافیکی که در خط میانی و حمله تیم ملی وجود داشت به نظر می‌رسید او که بیشتر در برنتفورد نیمکت‌نشین بوده شانس بالایی برای حضور در ترکیب اصلی تیم اسکوچیچ نداشته باشد، مگر اینکه در این مدت باقی‌مانده بتواند عملکرد به‌مراتب بهتری ارائه کند. حالا با این تغییر پست که البته ممکن است موقتی و براساس نیاز تیمش بوده باشد، سرمربی کروات تیم ملی می‌تواند امیدوار باشد یکی از دغدغه‌هایش برای چینش بازیکنان در رقابت‌های جام‌جهانی که انتخاب مدافع راست مطمئن است از بین برود و قدوس شاید سورپرایز او برای حضور در این پست برابر سه تیم گروه‌مان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد.

بازگشت به روزهای خوب
ستاره 28ساله تیم ملی ایران که پست اصلی‌اش هافبک تهاجمی و وینگر چپ و راست است و حتی در طول دوران فوتبالش به‌عنوان مهاجم هم در تیم‌های مختلف به میدان رفته است، پیش از انتقال به برنتفورد روزهای پراتفاقی را در فوتبال فرانسه سپری کرد و محرومیت چهارماهه و جریمه مالی به‌دلیل انتقال نافرجام به هوئسکای اسپانیا و همچنین سقوط تیمش به دسته دو به‌شدت در روحیه و بازی او تاثیر منفی گذاشته بود.

عبور از چنین بحران‌هایی برای هر بازیکنی کار دشواری است اما قدوس با یک انتخاب درست و منطقی توانست از این برهه دشوار عبور کرده و چالشی تازه را پیش‌روی خود قرار داد. انتقال به برنتفورد که آن زمان در دسته چمپیونشیپ انگلیس حضور داشت، ماجراجویی تازه این هافبک ملی‌پوش ایرانی بود و البته به خوبی می‌دانست که درخشش در فوتبال جزیره و حتی سطح دو این کشور اصلا کار راحتی نیست.

قدوس که زمانی ارزش او در آمیان به پنج‌میلیون یورو هم رسیده بود در تابستان 2020 درحالی که قیمتش نصف شده بود با انتقالی قرضی راهی انگلیس شد و البته در ژانویه همان فصل قراردادش را با این تیم دائمی کرد. او اگرچه جزء بازیکنان اصلی و فیکس تیمش محسوب نمی‌شد اما در دیدارهای زیادی برای تیمش به‌عنوان بازیکن تعویضی یا ثابت به میدان رفت و درنهایت هم به تیمش کمک کرد تا نخستین حضورش در لیگ برتر را تجربه کند. صعود برنتفورد چالشی تازه برای قدوس بود که حالا باید تلاش می‌کرد تا در این لیگ معتبر خود را ثابت کند.

او پس از اینکه در هفته دوم 20 دقیقه برابر پالاس بازی کرد در هفته سوم مقابل استون‌ویلا فیکس شد تا این امیدواری برایش ایجاد شود که توماس فرانک، سرمربی تیم نظر مثبتی به استفاده از این هافبک ایرانی دارد. قدوس در هردو مسابقه به‌عنوان هافبک تهاجمی بازی کرد اما پس از آن در چهار بازی نیمکت‌نشین شد و در ادامه فصل هم حضورش در میدان نوسان زیادی داشت و سرمربی دانمارکی کمتر از او بازی می‌گرفت.

مصدومیتی که به‌نفع سامان شد
قدوس البته در این فصل در چندین پست مختلف به تشخیص فرانک برای تیمش بازی کرده است؛ از هافبک تهاجمی تا وینگر چپ و راست، هافبک چپ و راست، مهاجم و البته در آخرین مسابقه هم در دفاع راست امتحان شد. به‌جز مسابقه آخر که به‌عنوان دفاع نمایش قابل‌قبولی ارائه کرد بهترین بازدهی او در پست هافبک تهاجمی بوده که در این فصل 9 بار در آن بازی کرده و توانسته یک گل و 4 پاس گل هم درطول دیدارهایی که در این منطقه از زمین بازی کرده است در کارنامه‌اش به ثبت برساند.

این بازیکن تکنیکی تا اینجای فصل 17 بار در لیگ برتر به میدان رفته که تنها در چهار مسابقه فرصت حضور در ترکیب اصلی را داشته است و مجموعا یک گل و دو پاس گل داشته اما در جام اتحادیه عملکرد بهتری داشته است. سرمربی دانمارکی برنتفورد او را در سه بازی ابتدایی تیمش در این جام در ترکیب اصلی و پست دلخواهش به میدان فرستاد و قدوس هم سه پاس گل داد اما در بازی چهارم برابر چلسی که با باخت 2 بر صفر تیمش همراه بود تنها 20 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. در جام‌حذفی هم در دو بازی تیمش در این تورنمنت مجموعا 100 دقیقه به میدان رفت.

در بازی یکشنبه‌شب تاتنهام برای ماندن در کورس کسب سهمیه لیگ قهرمانان نیاز به سه امتیاز بازی داشت و برنتفورد هم که نه خطر سقوط را حس می‌کند و نه امیدی برای کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی دارد تنها به‌دنبال کسب یک نتیجه خوب برابر این تیم مدعی لندنی بود. مشکل اصلی توماس فرانک برای این دیدار آسیب‌دیدگی کریستوفر آیر، گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه بود که از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شده بود. این مدافع نروژی که در بیشتر دیدارهای تیمش در این فصل در پست دفاع راست بازی می‌کرد نتوانست به‌موقع خود را به این دیدار برساند و درنهایت سرمربی تیم تصمیم عجیبی گرفت و قدوس را در این پست به میدان فرستاد تا در سیستم پنج دفاعه تیمش نقش مدافع هافبک راست را ایفا کند.

برنتفورد در این برهه از فصل نمایش بسیار خوبی در دیدارهای خود ارائه کرده بود و در 6 بازی قبلی خود با پنج برد و یک باخت که یکی از این پیروزی‌ها برتری عالی 4بر یک برابر چلسی بود بسیار آماده نشان می‌داد. قدوس در این مسابقه توانست عملکرد بسیار خوبی ارائه کند و با کسب امتیاز 8/6 از هواسکورد یکی از بازیکنان موفق برنتفورد برابر شاگردان آنتونیو کونته بود.

این سومین نمره خوب قدوس در این فصل محسوب می‌شد و پیش از این تنها برابر برنلی (که تنها گل لیگ برتری‌اش را در این مسابقه زده بود) و همچنین نوریچ (که یک نیمه بازی کرد و یک پاس گل داد) توانسته بود امتیاز بیشتری از این سایت کسب کند. او بهترین نمره‌هایش را زمانی دریافت کرده که در پست هافبک وسط یا هافبک بازی‌ساز به میدان رفته است اما در نیم‌فصل دوم با توجه به اضافه شدن کریستین اریکسن، هافبک نامدار دانمارکی که از قضا هموطن سرمربی تیم هم هست، شانس او برای قرارگرفتن در ترکیب اصلی در این پست کمتر شده است.

نمایش فوق‌العاده در پست غیرتخصصی
سایت «فوتبال لندن» در گزارشی از مسابقه می‌نویسد: «برنتفورد درحالی خود را برای رویارویی با تاتنهام آماده کرده بود که کریستوفر آیر و کریستین نورگارد، دو بازیکن اصلی این تیم به‌دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیم خود نبودند و در این شرایط توماس فرانک مجبور شد تغییراتی در ترکیب تیمش ایجاد کند. بازی در زمین برنتفورد برگزار می‌شد و تاتنهام درحالی فقط یک امتیاز از این مسابقه گرفت که فقط دو شوت در چهارچوب را در بازی شاهد بودیم که هردو هم سهم تیم توماس فرانک بود. ترکیب اولیه برنتفورد با جابه‌جایی‌هایی همراه بود که باعث تعجب هواداران تیم شد. ازجمله حضور بازیکنانی چون سامان قدوس، سورنسن و روسلف که معمولا فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا نمی‌کنند. عجیب‌تر اینکه ملی‌پوش ایرانی این تیم در این دیدار در پستی غیرمعمول و به‌عنوان مدافع-هافبک راست به میدان رفته بود که برایش اصلا آشنا نبود.

با این حال او درکنار روسلف نمایش موفقی در این سمت از زمین ارائه کرد و توانست به‌خوبی رایان سسنیون و هیونگ‌مین سون را که معمولا از این جناح به سمت دروازه حریفان حمله می‌کنند، مهار کند. مدافعان برنتفورد همچنین در مهار هری کین مشهور هم موفق عمل کردند و درنهایت با یک امتیاز ارزشمند این بازی را به پایان رساندند. آنها حالا بیش از یک هفته فرصت دارند تا خود را برای مصاف حساس برابر منچستریونایتد آماده کنند. دو تیم قرار است دوشنبه‌شب آینده رودرروی هم قرار گیرند و با توجه به اینکه شاگردان رالف رانگنیک قرار است پنجشنبه‌شب در لیگ به مصاف چلسی بروند فرصت کمتری برای ریکاوری و آماده‌سازی خود برای دیدار هفته بعد خواهند داشت.

البته با وجود این بعید است آنها بتوانند شانس زیادی برای کسب نخستین برد خود در اولدترافورد از سال 1937 داشته باشند.» این سایت همچنین در نمره‌دهی خود به بازیکنان برنتفورد در این دیدار به قدوس امتیاز 7 داده و نوشته است: «در پست غیرتخصصی خود فوق‌العاده و عالی کار کرد و به بهترین نحو توانست برابر حملات حریف از این سمت مقاومت کند.»

فرانک هم پس از این بازی به تمجید از ملی‌پوش ایرانی خود پرداخت و گفت: «او مستحق تعریف و تمجید است. بازگشت به ترکیب برای بازیکنی که همیشه در ترکیب اصلی نیست یا زمان زیادی بازی نکرده بسیار سخت‌تر از بقیه است اما سامان نمونه‌ای عالی از در کنار هم بودن و فرهنگی است که ما در تیم داریم. وقتی او را برای بازی در پست‌های مختلف ازجمله هافبک، وینگر، مهاجم یا حتی دفاع فرا می‌خوانیم همیشه آماده است و شخصیتی فوق‌العاده دارد. قدوس یک فوتبالیست باهوش است که از بعد فنی هم توانایی‌های زیادی دارد و در هر نقشی که از او می‌خواهیم خیلی زود خود را با آن وفق می‌دهد. توانایی فراگیری بسیار بالایی دارد و خیلی زود همه نکات جدید را در زمین اجرا می‌کند.»

پیشنهاد ویژه به اسکوچیچ
قدوس با این نمایش خوب نه‌تنها توماس فرانک بلکه دراگان اسکوچیچ را نیز به آینده امیدوار کرد؛ چراکه در تیم ملی ایران نیز یکی از تردیدهای سرمربی برای سه دیدار مرحله گروهی انتخاب بازیکنی مناسب برای پست دفاع راست است. صادق محرمی که در بیشتر بازی‌های اخیر تیم در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشته در دیناموزاگرب شرایط خوبی ندارد و در بیشتر دیدارها نیمکت‌نشین و حتی اخیرا سکونشین شده است. اسکوچیچ در دیدار برابر کره‌جنوبی و در غیاب او که محروم بود از شجاع خلیل‌زاده در این پست استفاده کرد که اگرچه بد کار نکرد اما مصدوم شد و جایش را به عارف غلامی داد که این مدافع جوان هم در این پست ناامیدکننده ظاهر شد.

صالح حردانی، رامین رضائیان و حتی وریا غفوری نفراتی هستند که می‌توانند در این پست به میدان بروند اما سرمربی کروات تیم ملی کمتر به این نام‌ها توجهی نشان داده و همچنان اصرار دارد تا از محرمی استفاده کند. با این حال شرایط نه‌چندان خوب این مدافع ایرانی در لیگ کرواسی شاید باعث شود تا اسکوچیچ به فکر راهکاری تازه برای حل این مشکل باشد و شاید یکی از آنها بردن قدوس به دفاع راست و استفاده از این بازیکن باتجربه برابر رقبایی چون انگلیس و آمریکاست که با توجه به اینکه سابقه بازی در لیگ برتر را دارد، شناخت خوبی از ستاره‌های حریف نیز خواهد داشت.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: سامان قدوس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها