به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۳۳۸۴۸

آژانس همچنین در انتظار دریافت پاسخ ایران

آژانس همچنین در انتظار دریافت پاسخ ایران
گروه سیاسی: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس "هنوز در تلاش است تا پاسخ‌های تهران را درباره سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت در این کشور روشن کند".
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر گفته بود که پاسخ های آژانس در این زمینه به بازرسان داده شده و موضوع در حال حل و فصل شدن است.پیدا شدن آثار اورانیوم با منشا انسانی در سه مرکزی که ایران پیشتر وجود آنها را به آژانس گزارش نکرده بود، بیش از دو سال است که به یکی از اختلافات دو طرف تبدیل شده است.مدیرکل آژانس همچنین درباره توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم گفته است که این کشور در سال های اخیر از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری استفاده می‌کند.ایران اخیرا یک کارگاه سانتریفیوژ را به تأسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز منتقل کرده است. این کارگاه سال گذشته در دو انفجار مشکوک هدف قرار گرفته بود. گروسی گفت که ایران "ظرفیت تولید سانتریفیوژ را به مکانی منتقل می کنند که احساس می کنند بیشتر محافظت می شوند".
وی تصریح کرد: «ایران ظرفیت خود را افزایش می‌دهد که فعالیت جدیدی نیست، خطوط تولید، ظرفیت‌های تولید در حال گسترش است.»
وی بار دیگر درباره برخی از مسائل برطرف نشده بین آژانس و تهران تاکید کرد و گفت: «آنچه باید بدانیم این است که روند روشن شدن مسائل، باقی مانده است. موارد خاصی وجود دارد که برای ما چندان واضح نیست و آن‌ها [ایران] باید توضیح دهند. این موضوع ادامه دارد. »
گروسی همچنین درباره احتمال شکست مذاکرات احیای برجام گفت: «اگر مذاکرات با شکست روبرو شود، موضوعی که نمی‌خواهم آن را تصور کنم اما یک احتمال است، پس باید با همتایان ایرانی‌ام بنشینم و دوباره موضوعات را بررسی کنیم.»حمله روسیه به اوکراین، همراه با حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین تنش‌ها را بین روسیه و غرب افزایش داده است اما رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که احیای توافق هسته‌ای به نفع جهان است.گروسی افزود: «من نمی‌توانم سناریوی ژئواستراتژیکی‌ای را تصور کنم که در آن سلاح‌های هسته‌ای بیشتر، اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، به کسی یا هر چیزی در خاورمیانه کمک کند.»ایران مدت‌ها است که بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.با این حال آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کنند که تهران تا سال ۲۰۰۳ یک برنامه هسته‌ای نظامی سازمان یافته داشته است.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها