به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۳۳۹۹۶

اما و اگرهای افزایش تعرفه اینترنت

اما و اگرهای افزایش تعرفه اینترنت
گروه اقتصای: رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر انتظار توسعه داریم و اینکه پهنای باند بیشتر و کیفیت خدمات بهتر شود، باید تعرفه‌ها عوض شود، در حالیکه 6 یا 7 سال بود که تعرفه‌ها تغییر نکرده بود.

به گزارش ایلنا، افشین کلاهی درباره بالارفتن تعرفه اینترنت و تاثیر آن روی کسب و کارهای آنلاین گفت: واقعیت این است که هر جا خدماتی بخواهد ارایه شود باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد. کسانی که زیرساخت اینترنت و پهنای باند برای اینترنت ارایه می‌کنند هم به نوعی کسب و کار برای آنها محسوب می‌شود. اگر انتظار توسعه داریم و اینکه پهنای باند بیشتر و کیفیت خدمات بهتر شود، باید تعرفه‌ها عوض شود. در حالیکه 6 یا 7 سال بود که تعرفه‌ها تغییر نکرده بود.

وی افزود: امسال دستمزدها نیز حدود 60 درصد و هزینه‌های دلاری هم اضافه شده‌است. درست است که هرچه قیمت استفاده از اینترنت پایین‌تر باشد، کسب و کارهای آنلاین که وابسته به اینترنت هستند، رونق بیشتری می‌گیرند و آنها در پایین‌دست توسعه پیدا می‌کنند اما در هر حال در بالا دست هم باید اتفاقی بیفتد. شرکت‌های بالادست هم به عنوان بنگاه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه دارند که بتوانند در شرایط موجود خدمات بهتری ارایه دهند. فکر می‌کنم با توجه به اینکه چند سال است که تعرفه‌ها ثابت مانده بود، الان درست نیست که در این مورد مثل بقیه موارد قیمت‌گذاری دستوری کنیم.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کمی دور از واقعیت است که بگوییم تعرفه را پایین نگه داریم تا توسعه در کسب و کارهای آنلاین بیشتر شود، تاکید کرد: شاید در کوتاه مدت این کار درست باشد ولی در بلندمدت این شرکت‌ها دچار چالش و ضرر و زیان می‌شوند. کسب و کارهای آنلاین هم باید خودشان را با تغییر قیمت‌ها مثل صنایع دیگر وفق دهند. در صنایع دیگر هم همین اتفاق می‌افتد و صنعت باید خود را با آن وفق دهد. ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را همیشه پایین نگه داریم و قطعا جایی افزایش قیمت خواهیم داشت مثل قیمت دلار و بقیه موارد.

وی افزود: در اینجا هم به عنوان بنگاه کسب و کار اقتصادی باید بتواند توسعه بدهد و خدمات بهتری ارایه دهد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون در پایین دست شرکت‌های کوچک و متوسط از اینترنت استفاده می‌کنند ما در بالادست تغییری ندهیم، در صنایع دیگر هم برای توسعه این اتفاق می‌افتد.‌

کلاهی درباره اولویت دولت در تجارت خارجی که به جای صادرات مواد خام یا نیمه خام باید به سمت صادرات کالای دانش بنیان رفت، اظهار کرد: اینکه این موضوع باید سیاست کشور باشد حرف کاملا درستی است ولی اینکه چطور بتوان آن را عملی کرد، با چالش مواجه است. برای اینکه بتوان این حرف را عملی کرد، بیشتر از اینکه نیاز به طرح و برنامه‌هایی داشته باشد که قطعا هم دارد بیشتر در فضای عمومی جامعه نیاز به تصمیم گیری‌هایی دارد که شاید در دست وزارت صمت است.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران  در ادامه تاکید کرد: اولین قدم برای مشارکت و تجارت دانش بنیان این است که ما روابط خوبی با دنیا داشته باشیم و به جای اینکه یک کالا و محصول خاصی را به کشورهای دیگر صادر کنیم، باید سعی کنیم با کشورهای دیگر و با شرکت‌های دیگر مشارکت و داد و ستد فناوری داشته باشیم. باید برای سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور تولید کنیم که باعث می‌شود دانش فناوری ما سطحش بالاتر رود و به مزیت‌های رقابتی خودمان تکیه کنیم. باید بتوانیم در بازارهای خارج از کشور در یک فضای رقابتی  وارد شویم تا در زنجیره‌های ارزش جهانی قراربگیریم که پیش نیاز آن ارتباط خوب با کشورهای دیگر است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف، قطعا طرح ها و برنامه‌هایی نیاز است که در قسمت دوم سازمان توسعه و تجارت روش درستی را پیش گرفته و برنامه‌های خوبی در این زمینه ارایه داده است. این برنامه‌های سازمان توسعه و تجارت به شرکت‌ها ابلاغ شده که تسهیلاتی را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند. فکر می‌کنم هر چه در حوزه صادرات کالای دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنیم باز اندک بوده و این راه درستی است اما امیدوارم پیش نیازهای اولیه آن هم در داخل کشور تامین شود و ارتباط مناسبی بتوانیم با کشورهای دیگر داشته باشیم.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در پایان به پیگیری کانون جهش و تولید دانش بنیان در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم که از مجلس برگه آن به شورای نگهبان ارسال شده و امیدوارم شورای نگهبان به زودی آن را تصویب کند تا برکات آن را در این حوزه ببینیم. چون اتفاق بسیار مهمی است که در کشور روی می‌دهد. 10 سال پیش ما قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم که قانون مترقی و خوبی بود و در نتیجه آن بعد از ده سال اکوسیستم نوآوری ایجاد شد و محصولات دانش‌بنیان بلوغی پیدا کرده‌اند که می‌توان روی آن حساب کرد.

وی افزود: گام دوم این طرح جشنواره دانش بنیان است. این موضوع در تاریخ ما سابقه ندارد و هنوز قوانینی داریم که دهه‌ها از آن گذشته است و کسی آن را تایید یا قانون و طرح جدیدی درباره آن نداده است. اما در اینجا ما طرحی داریم که بعد از ده سال دوباره به قانون قبلی کمک می‌کند و دوباره جنبه‌های دیگری را می‌بیند و هدف‌گذاری اصلی این طرح هم این است که بحث اقتصاد دانش بنیان بتواند بخشی از فضای کلی اقتصاد ما شود و بتواند سهم بزرگتری را از کیفیت اقتصاد ما بدست بیاورد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها