به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۳۴۲۷۴

درمانی موثر برای مبتلایان به افسردگی مقاوم به درمان

درمانی موثر برای مبتلایان به افسردگی مقاوم به درمان
گروه علمی:یک پژوهش انجام شده از سوی دانشگاه استنفورد، امید‌ها را برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان برانگیخته است.یکی از واقعیت‌های تاسف بار این است افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، تحت درمان قرار نمی‌گیرند. طبق اعلام «اتحادیه ملی بیماری‌های روانی» آمریکا (NAMI) تنها ۴۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی با انواع بیماری ذهنی و روانی تحت درمان قرار می‌گیرند و از میان این تعداد نیز، شماری متوجه می‌شوند درمان و دارو بر بیماری آن ها تاثیری ندارد. بر اساس یک مقاله پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ در پایگاه تحقیقاتی «BMC Psychiatry» منتشر شد که ۳۰ درصد از بیماران دارای اختلال افسردگی اساسی به «افسردگی مقاوم به درمان» (TRD) مبتلا می‌شوند.
 
حال به تازگی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، نوع جدیدی از درمان تجربی را آزمایش کرد که سبب ایجاد امید برای درمان «افسردگی مقاوم به درمان» با درصد موفقیت بالا شده است.بر اساس گزارشی که از سوی «دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد» منتشر شده است، نزدیک به ۸۰ درصد بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، به وسیله یک روش درمانی که «درمان نورومدولاسیون» نامیده می‌شود، درمان شدند و این روش برای تقریبا ۸۰ درصد از این بیماران موثر واقع شد.

این روش درمانی که «درمان نورومدولاسیون استنفورد» نیز نامیده می‌شود یک شکل تشدید شده از تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای است. تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای (ترنس کرانیال) نوعی تحریک مغزی غیر تهاجمی است که به وسیله دستگاه، انرژی مغناطیسی شدیدی برای فعال کردن نورون‌های مغزی که به میزان کافی فعال نیستند، فرستاده می‌شود.در این پژوهش که از سوی دانشگاه استنفورد صورت گرفت، ۱۴ نفر از ۲۹ شرکت کننده در این پژوهش که به طور میانگین حدود ۹ سال بود که به افسردگی مبتلا بودند و سنینی ما بین ۲۲ سال تا ۸۰ سال داشتند، تحت «درمان مدولاسیون» قرار گرفتند و به بقیه بیماران «دارونما» داده شد. پس از گذشت ۵ روز محققان دریافتند ۷۸.۶ درصد از افرادی که با روش «درمان مدولاسیون» تحت درمان قرار گرفتند، دیگر دچار افسردگی نیستند.

یکی از موارد شگفت انگیز «درمان مدولاسیون» که از سوی دانشگاه استنفورد آمریکا به کار گرفته شده، سرعت اثربخشی است که این روش دارد. این در حالی است که بسیاری از درمان‌های افسردگی، هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا علائم بیماری را در بیماران تسکین دهد. به طور مثال برای بیمارانی که از دارو‌های ضدافسردگی استفاده می‌کنند، حدود ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد تا آن‌ها بتوانند از فواید کامل این دارو‌ها بهره‌مند شوند. همچنین روش‌های گفتار درمانی به مانند روان درمانی و نیز «رفتار درمانی شناختی» (CBT) نیز زمان بر بوده و حتی می‌تواند دشوار باشد؛ اما روش به کار گرفته شده از سوی دانشگاه استنفورد، زمان دریافت نتیجه را به چند روز کاهش می‌دهد.محققان امیدوارند، این روش درمانی، به گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی بدل شود که در شرایطی بحرانی به سر می‌برند.
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها