به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۳۷۷۵۵
تبانی در کره جنوبی بازار را به هم ریخت؟

اسناد تازه درباه سقوط لونا در بازار رمزارز‌ها

اسناد تازه درباه سقوط لونا در بازار رمزارز‌ها
گروه اقتصادی:  پس از سقوط دراماتیک رمز ارز لونا که ارزش آن اکنون به زیر یک سنت رسیده و شوک بی سابقه‌ای در بازار کریپتو محسوب می‌شود، اکنون با انتشار اسناد قانونی انحلال دو شرکت در کره جنوبی، ابعاد تازه تری به این ماجرا اضافه شده است. (لازم به ذکر است سقوط ارزش یا به تعبیری بهتر نابودی رمز ارز لونا در حالی صورت گرفته که قیمت آن زمانی به ۱۲۰ دلار هم رسیده بود).

بنا بر اسناد جدید منتشر شده، اطلاعات به دست آمده از سوی اداره ثبت دیوان عالی کره جنوبی نشان می‌دهد که چند روز قبل از سقوط ترا و لونا، انحلال دو دفتر کره جنوبی و انحلال شرکت Terraform Labs موجب تحریک سقوط آن‌ها شده است. در واقع طبق اطلاعات بدست آمده هر دو دفتر مرکزی در شهر بوسان و دفاتر شهر سئول طی یک جلسه عمومی با سهامداران توافق کرده اند تا ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) منحل شوند و پس از آن بوده که در تاریخ ۴ و ۶ می (۱۴ و ۱۶ اردیبهشت)، ترا و لونا با چنین سقوط بی سابقه مواجه شده اند.

به همین دلیل کارشناسان معتقدند زمان بندی این تصمیم گیری و نابودی استیبل کوین ترا- لونا و تتر در ساعات اولیه ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) بی دلیل نبوده و در این خصوص شبهات مهمی وجود دارد.با این حال گفته می‌شود که ترا در حال حاضر به دنبال انجام یک طرح احیاء بر اساس اصلاحیه حکومتی است که در صورت تصویب فرصتی برای این رمز ارز برای برخاستن از خاکستری موجود تا «۲۷ می» (۶ خرداد) است.

زنگ خطر اولیه
بنا بر گزارشی که سایت کوین تلگراف منتشر کرده است: سرمایه گذاران رمز ارز‌ها هرگز به فکرشان نیز خطور نمی‌کرد که ممکن است یک روز لونا و ترا ارزششان به کمتر از یک دلار برساند؛ با این حال بعد از فروپاشی اکوسیستم ترا، ارزش لونا که زمانی یکی از ۱۰ رمز ارز برتر جهان بوده و در ماه آوریل ارزش آن به ۱۲۰ دلار هم رسیده بود، بیش از ۹۹ درصد سقوط کرده و به زیر یک دلار (حتی ۵ تک تومانی) رسید.در این میان تحلیل گران کوین تلگراف، پیش از این تشریح کرده بودند که زیربنای استیبل کوین‌های الگوریتمی تا چه میزان می‌توانند ذاتاً خطرناک باشند. در واقع آن همه هیاهو و هیجان پیرامون خرید بیت کوین توسط بنیاد لونا، از همان ابتدا زنگ خطر و پرچمی قرمز در خصوص مخاطرات آینده این رمز ارز بود.

۴۰۰ میلیارد دلار از بین رفت
بر اساس گزارشی که مجله تایم منتشر کرده است: استیبل کوین ترا (TerraUSD) با نام اختصاری UST، پروژه‌ای بود که ناظران و حامیان آن معتقد بودند می‌تواند سیستم‌های پرداخت سنتی را در سراسر جهان متحول کند؛ اما با سقوط ناگهانی آن و رمز ارز لونا، نه تنها تمامی سرمایه گذاران بازار کریپتو وحشت زده شدند، بلکه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار رمزارز‌ها نیز از بین رفت.

این امر می‌تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدت در پی داشته باشد. در واقع یکی از تبعات این ماجرا، نیاز شدید به ایجاد قوانین جدی تری برای تنظیم این صنعت و بازار پرنوسان است. از سوی دیگر از آنجا که استیبل کوین ها، پناهگاه امنی برای سرمایه گذاران برای تبدیل دارایی‌های بی ثبات خود هستند، هنگامی که سیستم الگوریتمی ترا و مزایای آن اعلام شد، بسیاری از منتقدان عنوان کردند که بعید است ترا بتواند چنین بازدهی بالایی را به تمامی سرمایه گذاران خود بدهد.

مارپیچ مرگ
مارپیچ مرگ زمانی برای لونا و ترا اتفاق افتاد که با سقوط ارزش ترا، بسیاری از سرمایه گذاران با وام گرفتن از بیت کوین به دنبال کسب سود از ترا بودند؛ ولی بعد به تکاپو برای خروج از بازار و فروش برآمدند و بسیاری نیز در این بین با زیان‌های هنگفت مواجه شدند. در واقع قبل از سقوط ترا و لونا، بازار رمزارز‌ها به خاطر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در حالت نزولی به سر می‌برد. به همین دلیل است کارشناسان معتقدند احتمال دارد، وضعیتی که برای لونا و ترا اتفاق افتاد سرآغاز یک دومینو برای سایر رمز ارز‌ها و به طور کلی بازار کریپتو باشد.

با این حال بسیاری از ناظران نیز معتقدند که چنین اتفاقاتی برای بازار، امری رایج بوده و هر تجارتی ریسک‌ها و مخاطرات خاص خودش را دارد. به همین دلیل از آنجا که هنوز میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری در بازار رمزارز‌ها وجود داشته و بسیاری از سرمایه گذاران هم حاضر به پذیرش ریسک‌های بالا هستند، چشم انداز بازار کریپتو نه تنها تاریک نبوده، بلکه روشن و سودآور به نظر می‌رسد.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: رمز ارز بیت کوین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها