به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۱۱
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۳۷۷۹

نشانه‌های یک رئیس خوب چيست؟

گروه جامعه: با ویژگی‌های شخصیتی و رفتار حرفه‌ای و مدیریتی یک رئیس خوب آشنا شوید. از این به بعد دقیق‌تر درباره رئیستان اظهار نظر کنید.
نشانه‌های یک رئیس خوب چيست؟
افراد شاغل در زمینه‌های مختلف تعریف‌های گوناگونی از رئیسشان دارند. اما کمتر کسی پیدا می شود که رئیس خود را دلیلی بر موفقیت و لذت بردن از کارش بداند. باید این نکته را در نظر داشت که هیچ رئیسی کامل نیست. ممکن است برخی از ویژگی‌های یک رئیس که به نظر شما بد به نظر برسد از نظر دیگران خوب و سازنده باشد. در حقیقت چطور می‌توان شخصی را جزء مدیران خوب و با قدرت مدیریت کارآمد در نظر گرفت؟ در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می کنیم.

1.یک رئیس خوب فرقی بین کارمندان خود نمی‌گذارد
در برخی سطوح نمی توان از داشتن علاقه شخصی به برخی از کارمندان گذشت با این حال یک رئیس خوب اجازه نمی‌دهد که نشان دادن علاقه به کارمندان خاص باعث اختلال در روابط با دیگر کارمندان شود.

2. یک رئیس خوب چالش ایجاد می‌کند اما منصف است
یک رئیس خوب حجم کاری کارمندان را با توجه به زمان موجود برای کار آنها در نظر می‌گیرد. تحمیل بار اضافی به منظور به چالش کشیدن یک کارمند تنها در کیفیت کاری وی تأثیر می گذارد.

3. یک رئیس خوب انتقادپذیر است
توانایی انتقادپذیر بودن برای همه افراد آسان نیست. اما یکی از فاکتورهای مهم برای یک رئیس خوب به حساب می آید. توانایی دریافت بازخوردهای سازنده از سوی کارمندان و قبول خطاها از ویژگی هایی است که باعث رشد و بهبود کیفیت روابط رئیس و کارمندان می شود.

4. یک رئیس خوب خودآگاه است

خودآگاهی از توانایی های اساسی یک رئیس خوب است. هر چقدر وی از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی بهتر و بیشتری داشته باشد می تواند به برطرف کردن کاستی ها و استفاده از نقاط مثبت در روند کاری خود استفاده کند این امر حتی به استخدام افراد مناسب با توجه به نیازهای موجود در موقعیت های شغلی مختلف نیز کمک کند.

5. یک رئیس خوب به حرف های کارمندان گوش و با توجه به آنها عمل می‌کند
علاوه بر اینکه یک رئیس خوب باید به حرف‌های کارمندان خود گوش دهد بلکه باید تا جای ممکن به آنها عمل نیز کند. اگر یکی از افراد راهکاری برای بهبود عملکرد و کارایی پیشنهاد دهد یک رئیس خوب به نحو احسن از این پیشنهاد استقبال می کند. این امر به کارمندان نشان می دهد که آنها نیز جزئی از پروسه هستند و تنها یک نیروی کاری سطح پائین محسوب نمی شوند.

6. یک رئیس خوب محیطی را برای رشد بیشتر کارکنان فراهم می‌کند

یک رئیس خوب محیط کاری را طوری طراحی می کند که کارکنان و کارمندان را برای تقویت و ارتقای توانایی ها و استعدادهای خود به چالش بکشد و زمینه های رشد و ترقی آنها را فراهم کند.

7. یک رئیس خوب از احساسات و ویژگی‌های اخلاقی کارمندانش آگاه است

یک رئیس خوب از ویژگی‌های اخلاقی و حساسیت‌های موجود در مورد هر یک از کارمندانش آگاه است و باتوجه به آنها با شخص موردنظر برخورد می کند. دانستن نقاط ضعف و حساسیت های تک تک افراد کار ساده ای نیست. بالطبع یک رئیس خوب بودن نیز ساده نیست.

8. یک رئیس خوب انگیزه دهنده و الهام بخش است

یکی از سخت‌ترین ویژگی‌هایی که یک رئیس خوب باید در خود تقویت کند توانایی انگیزه دادن و الهام بخش بودن است. داشتن چنین توانایی منوط به رعایت تمام نکات ذکر شده در بالا و همچنین نشان دادن علاقه با تلاش زیاد در راستای موفقیت در کسب و کار مربوطه است.