به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۳۳۸۰۷۹

این تصمیم سخت

این تصمیم سخت
اقباله هیئتی

روز شنبه در حالی رئیس دولت خبر «تصمیم سختی»داد  كه بسیاری آن را به احتمال گران شدن نرخ بنزین نسبت دادند.این در حالی سات كه  از روز شنبه تاکنون چندین بار رسما توسط دولت تکذیب شده است اما از آنجا كه دولت ةا تا آخرین لحظه اجرای سیاست گران كردن كالاها بر تكذیب آن تاكید دارند، ‌هنوز برای بسیاری مسلم است كه این تصمیم سخت درخصوص افزایش گرانی بنزین است. سیگنال‌هایی هم كه از فضای مجازی و برخی خبرنگاران و كارشناسان نزدیك به دولت در رابطه با پایین بودن قیمت بنزین و قیمت بنزین در كشورهای همسایه و بخصوص تركیه منتشر می‌شود این شبهات را تقویت می‌كند. 

«قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم»، این جمله برشی کوتاه از سخنرانی رئیس‌جمهور در اولین رویداد خصوصی‌سازی در ایران است که واکنش‌های متعددی را تا کنون به‌همراه داشته است؛ اما همزمان با نشر اولین گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم سخت رئیس جمهور و آغاز جریان‌سازی رسانه‌های مخالف دولت برای شایعات گرانی بنزین، این موضوع هم از سوی دولت و هم از سوی نمایندگان مجل تکذیب شد. سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. با این حال،‌ آنچه كه مسلم است در این روزها كه به اسم جراحی اقتصادی،‌ارز ترجیحی بسیاری از كالاهای اساسی از جمله آرد،‌روغن، مرغ و ... حذف شده است و مردم با افزایش قیمت چندبرابری آنها دست و پنجه نرم می‌كنند،‌ زمان خوبی برای گران كردن حامل‌های انرژی و یا به طور ویژه «بنزین» نیست.

همانگونه كه پیش از این اعلام شده بود اجازه داده نخواهد شد همراه با كالاهایی كه ارز 4200 تومانی آنها حذف شده،‌سای كالاها گران شود اما در عمل جملگی كالاها مشمول گرانی ةای نجومی شدند، برای بنزین هم همین اتفاق خواهد افتاد. در زنجیره گران شدن یك كالا كه جدیدا در كشور، آزادسازی و یا واقعی‌ كردن قیمت نا گرفته ایست،‌علاوه بر خود كالا تمام كالاهایی كه به عنوان جایگزین آن احتمال مصرف دارند و یا در زنجیره تولید آن كالا هستند هم گران خواهد شد و علاوه بر آن این گرانی به افزایش بیشتر تورم و تورم انتظاری منجر خواهد شد.با گران شدن بنزین به عنوان یكی از اصلی‌ترین كالاهایی كه بر قیمت همه چیز تاثیر می گذارد،‌این گرانی همچون دومینو به تمامی بخش‌های كالایی و خدماتی كشور سرازیر خواهد ش. هر چند مقامات دولتی گران شدن بنزین را تكذیب كرده‌اند اما جربه نشان داده كه تكذیب به تنهایی كافی است و باید دولت واقعا از این كار صرفنظر كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها