به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ - ۱۴:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۶ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۳۳۸۷۱۵

با روش‌های سنتی نمی‌توان چرخ تولید را گرداند

با روش‌های سنتی نمی‌توان چرخ تولید را گرداند
گروه اقتصادی: ابراهیم صالحی عمران (عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای) در خصوص علت ضعف صنایع و شرکت‌های دانش بنیان گفت: علت اینکه صنایع ارتباط موثری با شرکت‌های دانش بنیان ندارند این است که هنوز صنایع به شرکت‌های دانش‌بنیان باورِ لازم را پیدا نکرده‌اند. رییس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه بیان کرد: البته در فرآیند واردات کالای خارجی سودهای کاذب و هنگفتی نصیب برخی افراد می‌شود و به دلیل همین رانت و سود برخی نمی‌پذیرند که فصل جدیدی در اقتصاد و تولید به نام اقتصاد دانش بنیان و تولید بر این پایه شروع شود. 

به گفته‌ی این مقام مسئول، یکی از دلایل این‌عدم ارتباط، دیدگاه سنتی است و اینکه مدار رشد و رونق تولید بر روش‌های چهار دهه پیش می‌گردد. هنوز باور، علم و تخصص در بخش‌های تولیدی و صنعتی شکل نگرفته که دنیا در حال تغییر است و خطوط تولید و صنعت هم باید در این مسیر حرکت کند. رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: عوامل تولید دیگر عوامل سنتی نیستند و بحث علم و دانش اساس کار است و دنیا، دنیای علم و فناوری و دانش است و تولید بر اساس دانش صورت می‌گیرد و حالت تجمعی پیدا می‌کند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: مدیران صنایع ما نیاز به دوره‌های آموزشی برای تغییر در نگرش‌هایشان دارند. در این مسیر باید دست کسانی که به دنبال رانت و سود از واردات کالای خارجی هستند، قطع شود. به گفته این مقام مسئول، باید با توجه به شعار سال به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه و کشور را به رشد و رونق اقتصادی برسانیم. 

این استاد دانشگاه در ادامه درباره میزان توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توضیح داد: در اینکه این جوانان و این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقدام به تولید کنند و ما را از مدار وابستگی به خارج بیرون ببرند تردیدی نیست. البته باید نوع ساختار آموزشی، روش‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی هم توجه شود. 

وی افزود: سرفصل دروس و روش‌های درسی در مدارس و دانشگاه‌ها باید مقداری تغییر کند. سرفصل دروس و روش‌های دروس جز مهمترین‌ها است که باید به روش‌های جدید و به روز دنیا منطبق شود. صالحی عمران با تاکید بر اینکه با توجه به عصر دیجیتال باید تغییراتی در خود بدهیم ادامه داد: در اینکه مقدار تغییر در محتوای آموزشی و درسی نیاز داریم تردیدی نیست و وزارت علوم باید عزم جدی برای تحول در شیوه‌های و محتواهای درسی داشته باشد و حتی نوع رشته‌ها هم باید تغییر کند. 

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تاسف از کم بودن تغییر و تحولات رشته‌های دانشگاهی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع و اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان، کم در جامعه می‌بینیم که رشته‌های مرتبط با این علم در جامعه گسترش یابد. برای اینها هم ما مقداری تغییر و تحول نیاز داریم باید مقداری زیر ساخت‌ها تغییر کند و نحوه تربیت نیروی انسانی هم تغییر کند. 

صالحی عمران ادامه داد: با استفاده از این روش‌ها است که در مسیر جدید تولید حرکت خواهیم کرد. دنیا تغییر کرده و صنایع تولیدکنندگان و دانشگاه‌ها و مدارس ما باید اصل تغییر را بپذیرند. نیروی انسانی با این روش‌ها کارآمد و منطبق با علم روز دنیا خواهد شد. این عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: ما جوانان با استعداد زیادی داریم و اگر بخواهیم این تغییر امکان‌پذیر است.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها