به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۳۳۹۰۱

انقراض دو سوم از خرس‌های قطبی

گروه جامعه: خرس‌های قطبی، نماد قطب شمال هستند و با وجود داشتن جثه تنومند و مهارت فوق‌العاده در شکار، نسل آنها در معرض خطر جدی انقراض است.
انقراض دو سوم از خرس‌های قطبی
27 فوریه مصادف با روز جهانی خرس‌های قطبی است و این روز از سوی علاقه‌مندان به سلطان قطب شمال گرامی داشته می‌شود. به همین مناسب در این گزارش به نقل از لایوساینس به حقایقی جذاب و جالبی درباره این پستاندار زیبا و باشکوه اشاره شده که به شرح زیر است:

وزن هر خرس نر معادل وزن پنج تا هفت مرد بالغ
یک خرس قطبی بالغ نر معمولا بین 351 تا 544 کیلوگرم وزن دارد که این رقم معادل وزن پنج تا هفت مرد بالغ است. بنابر اعلام سازمان بین‌المللی خرس‌های قطبی، سنگین‌ترین وزن برای خرس‌های قطبی نر که تاکنون به ثبت رسیده، 1000 کیلوگرم وزن داشته است. برعکس نرها، خرس‌های قطبی ماده نصف نرها یعنی چیزی حدود 50 تا 295 کیلوگرم وزن دارند. اما جالب است بدانید خرس‌های قطبی در بدو تولد بسیار کوچک هستند و وزن آنها تنها به 500 گرم می‌رسد. خرس‌های قطبی نر در سن هشت تا 14 سالگی به سایز بلوغ خود می‌رسند در حالی که این سن در خرس‌های قطبی ماده حدود پنج تا شش سالگی است.

چند روز زندگی بدون غذا
وقتی یک خرس قطبی برای مدت هفت تا 10 روز چیزی نخورد، می‌تواند سیستم متابولیسم خود را آنقدر کُند و آرام کند تا سروکله وعده غذایی بعدی پیدا شود. راز نجات این جانور چربی‌های جذب شده در بدن به واسطه تغذیه از خوک‌های آبی است اما تغییرات جوی، ذخیره غذایی این حیوانات را نیز به شدت کاهش داده و آنها را به سوی همنوع‌خواری سوق داده است. اگرچه خرس‌های قطبی به خواب زمستانی نمی‌روند اما خرس مادر تا زمان بزرگ شدن توله‌هایش در غار می‌ماند. خرس مادر در این مدت که معمولا حدفاصل ماه‌های ژانویه تا مارس است نه چیزی می‌خورد نه چیزی می‌نوشد و نه دفع می‌کند.

خرس‌های قطبی سفید یا شفاف؟
با وجود اینکه خرس‌های قطبی سفید به نظر می‌رسند اما جالب است بدانید خزهای پوست آنها در واقع بی‌رنگ هستند اما سفید به نظر می‌رسند. زیرا این خزها منعکس‌کننده نورهای مرئی هستند و پوست زیر خز خرس‌های قطبی در واقع سیاه است. برای انسان و سایر جانداران که تنها قادرند نورهای مرئی را مشاهده کنند، خرس‌های قطبی به دلیل انعکاس نور در برف‌های محیط اطراف کاملا استتار می‌شوند و قابل تشخیص نیستند. اما گوزن‌های قطبی که معمولا شکار خرس‌های قطبی می‌شوند به دلیل داشتن قدرت دید ماوراء بنفش به راحتی خرس‌های قطبی را از برف‌های اطراف تشخیص می‌دهند.

داشتن شامه بسیار تیز
خرس‌های قطبی حس چشایی فوق‌العاده‌ای دارند که از آن برای یافتن شکار کمک می‌گیرند. شامه این جانور به حدی قوی است که می‌تواند بوی یک خوک آبی ایستاده روی یخ‌ها را از فاصله 32 کیلومتری تشخیص دهد. همچنین می‌تواند بوی خوک‌های آبی زیر یخ‌ها را از فاصله حدودا 800 متری تشخیص دهد.

انقراض دو سوم خرس‌های قطبی تا سال 2050 میلادی

خرس‌های قطبی برای شکار به یخ‌ها وابسته هستند. مطالعات نشان می‌دهد گرمای جهانی زمین و به دنبال آن ذوب یخ‌های قطبی برای انقراض دو سوم جمعیت خرس‌های قطبی تا سال 2050 میلادی کافی است. کاهش یخ‌های قطبی باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا کنند و انرژی بسیاری را صرف کنند که به راحتی قابل جایگزینی نیست.

ایالات متحده آمریکا تحت قانون گونه‌های در معرض خطر مصوب سال 2008 میلادی، خرس‌های قطبی را در فهرست گونه‌های در معرض تهدید قرار داده و از سوی دیگر کانادا و روسیه نیز این جانور را در فهرست گونه‌هایی که نگرانی خاصی درباره آنها مطرح است، قرار داده‌اند. پس تا زمانی که روند تغییرات جوی کند نشود، هیچ خرسی در سراسر جهان «روز جهانی خرس‌های قطبی» را جشن نخواهد گرفت.
مرجع : ايسنا