به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۳۹۰۱۶

ترکیه در آستانه حمله به شمال سوریه

ترکیه در آستانه حمله به شمال سوریه
گروه بین الملل: آنکارا طرحی برای جابجایی یک میلیون پناهجوی سوری در مناطق "آزاد شده" توسط ارتش ترکیه در دست اجرا دارد. این تصمیم پس از اعلام "پایان ماموریت نظامی روسیه" در سوریه اتخاذ شده؛ تصمیمی مرتبط با انتخابات ۲۰۲۳ و سرنوشت اردوغان.
 ارتش ترکیه برنامه‌ریزی کرده که مناطقی چون منبیج، حسکه و تل رفعت در شمال سوریه را که توسط گروه‌های شبه‌نظامی کردها اداره می‌شوند، تصرف کند تا زمینه برای انتقال یک میلیون پناهجوی سوری فراهم گردد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است انتقال یک میلیون پناهجوی سوری‌ تا عمق ۳۰ کیلومتری داخل سوریه تأثیری دوگانه خواهد داشت و سبب تضعیف حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که بر شمال شرق سوریه حاکم است و همچنین تضعیف بیشتر گروه تروریستی داعش خواهد شد.روزنامه "گاردین" در تحلیلی در این‌باره به واکنش آمریکا پرداخته و نوشته است که علیرغم پیامدهای عملیات نظامی برای امنیت منطقه، طرح ترکیه "واکنش‌های ضعیفی" را در پی داشته است.
گاردین تاکید کرده که ایالات متحده آمریکا "نگرانی" خود را ابراز کرده است، اما به حمایت ترکیه در پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو نیاز دارد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در سوریه "تقریبا ماموریت نظامی ندارند". این سخنان وزیر خارجه روسیه پس از آن بیان شد که گفته می‌شد ارتش روسیه به دلیل تلفات سنگین در جنگ اوکراین بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند.
دلیل اصلی آماده شدن ارتش ترکیه برای عملیات جدید در شمال سوریه، انتخابات سال ۲۰۲۳ است. هرچه زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ نزدیک‌تر می‌شود، موضوع پناهجویان سوری در جامعه ترکیه نیز بیشتر مطرح می‌شود. برخی کارشناسان ترکیه گفته‌اند که این موضوع می‌تواند سرنوشت اردوغان را نیز رقم بزند.
اما عملیات نظامی جدید و ایجاد منطقه حائل در عمق ۳۰ کیلومتری داخل مرزهای سوریه و کلید خوردن طرح انتقال سوری‌ها می‌تواند برای اردوغان که به مدت دو دهه رهبری ترکیه را بر عهده داشته و با اقتصاد آشفته و احتمالا سخت‌ترین چالش انتخاباتی نیز مواجه است، شرایط بهتری را در انتخابات فراهم کند.مقامات ترکیه مدعی شده‌اند که در سال‌های اخیر بیش از ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری به صورت داوطلبانه به سوریه بازگشته‌اند. نهادهای حامی پناهجویان اما گفته‌اند که تعداد واقعی نزدیک به ۸۰ هزار نفر بوده و بسیاری از آنها داوطلبانه به کشور بازنگشته‌اند.اگرچه ترکیه در آستانه یک عملیات نظامی جدید در شمال سوریه قرار گرفته اما جدول زمانی برای این عملیات تعیین نشده است.
برخی رسانه‌های ترکیه با توجه به سفر اردوغان و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به جمهوری آذربایجان پیش‌بینی کردند که عملیات نطامی تازه به دلیل حضور سران کشور در باکو حداقل تا روز دوشنبه ۳۰ مه انجام نخواهد گرفت.



 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها