به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۲۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۳۹۴۱۱

راه‌های افزایش تاب‌آوری در دنیای امروز

راه‌های افزایش تاب‌آوری در دنیای امروز
گروه جامعه: دنیای امروز دنیای آرام و پرازآسودگی و آرامش نیست. در واقع اگر از جنگ و دیکتاتوری و خشونت و غارت و دعوای بی‌اندازه و سر پول و قدرت هم نگوییم تکنولوژی و مدرنیته خود به‌‌تنهایی با تمام خوبی‌ها و مزایایی که دارد انسان‌ها را هر روز به سمت تنهاتر شدن هدایت می‌کند تا جایی که کم‌کم این تنهایی تبدیل به انتخاب و خواست افراد می‌شود بی‌آن‌که خود از آن آگاه باشند در واقع این اتفاق به‌شکلی غیرارادی و ناخودآگاه برای انسان‌ها رخ می‌دهد.

در دنیای امروز هر روز باید شاهد رخداد‌های تلخ و اندوه‌ناک بود حال در کشوری مانند ما این رویداد‌ها هر روز و چنان پشت به پشت بر سر ما آوار می‌شوند که تاب نفس‌کشیدن را از فرد می‌رباید. در واقع او نمی‌تواند برای هر یک از اندوه‌های تحمیلی آن‌گونه‌که باید عزاداری و آن را هضم کند. رخدادی که بدن را از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت خطرناکی قرار می‌دهد. این مسئله هنگامی حادتر می‌شود که دوستان و نزدیکان افراد هم درگیر شوند این‌جاست که ماجرا سهمگین‌تر می‌شود چراکه در این میان بخشی از خاطرات و زیست افراد مورد یورش قرار گرفته است. این‌جاست که تاب‌آوری هرگز به آسانی گذشته نخواهد بود.

در چنین وضعیتی که هر گوشه از دنیا درگیر مشکلات حادیست که چشم‌پوشی از آن ناممکن است چگونه می‌توان هم‌چنین ماند و امیدوارانه به زیست خود ادامه داد؟ چگونه می‌توان در جایی که نه هوای پاکی برای نفس‌کشیدن دارد و نه آب خوشی برای نوشیدن زندگی را تاب آورد و آشفتگی را پشت در گذاشت؟ چگونه باید و می‌توان این رنج را با خود به دوش کشید، اما هم‌چنان امیدوارانه زیست کرد؟ این‌ها و هزاران پرسش دیگر همان‌هاییست که افراد در وضعیت‌های این‌چنینی بار‌ها و بار‌ها از خود می‌پرسند.

تفاوت در میزان تاب‌آوری افراد
موضوع مهمی که در این میان وجود دارد تفاوت میان افراد و میزان تاب‌آوری و شکیبایی‌شان در برابر حوادث و رویداد‌ها و نوع برخورد با آن‌هاست. اما آن‌چه بدیهیست این است که افراد باید به هر شکل خود را از اندوه و آشفتگی رها کنند و بتوانند بار دیگر سرپا بایستند و شاید این کار بدون کمک‌گرفتن از متخصصین این حوزه شدنی نباشد. روان‌شناسان و مشاورانی که می‌توانند در این راه نقش مثبت و مهمی در زندگی هر فرد بگذارند. کسانی‌که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد و چشم‌به‌راه شنیدن و دادن راه‌کار‌هایی برای ادامه‌ راه از آن‌ها بود.

عوامل موثر در افزایش تاب‌آوری
در دنیا همواره افراد مشهور و تاثیرگذاری بوده و هستند که بر مردم عادی تاثیر زیادی می‌گذارند؛ بسیاری از مردم نوع زندگی و رفتار و خبر‌های مربوط به آن‌ها را دنبال می‌کنند درواقع این افراد برای مردم و به‌ویژه نوجوانان و جوانان به الگویی بدل می‌شوند. در این راه هم شاید بتوان از این افراد کمک کرد. اگر سلبریتی‌ها مشکلات روانی و استرس‌ها و اندوه خود را علنی کنند بر مردم تاب‌آوردن اندوه آسان‌تر خواهد شد.

داشتن خواب و تغذیه خوب و کافی
بر اساس گفته پزشکان نخستین راه مقابله با استرس و رویارویی با آن داشتن تغذیه و خواب کافی و کم‌کردن استفاده از فناوری و مصرف کافئین و الکل است. در واقع تمامی این مسائل برای تنظیم نگه‌داشتن میزان قند خون است؛ در واقع تثبیت سطح قند خون و انسولین بدن تسکین‌بخش اضطراب و حس غم و اندوه ما است.

ارتباط ذهن و بدن
امروز کم‌تر کسی‌ست که نداند میان ذهن و نوع فکر و اندیشه و تندرستی و سلامت جسم، ارتباط معناداری وجود دارد. برای نمونه استرس و نگرنی بر بدن تاثیر می‌گذارد و سبب بروز درد و ناراحتی در معده و دستگاه گوارش می‌شود. هنگامی‌که اوضاع دستگاه گوارش در بدن خوب نباشد به مغز این سیگنال مخابره می‌شود که بدن از حالت تعادل خارج شده بنابراین احساس آشفتگی و اضطراب در بدن زیاد می‌شود.

در این میان چیزی که وجود دارد این است که دنیای امروز دنیاییست پر از استرس و آسیب و البته آدمی به‌عنوان یک موجود اجتماعی می‌تواند تا اندازه زیادی از پس مشکلات و عوامل استرس‌زا خود را رها کند. شوربختانه امروز در دنیا و به‌ویژه در کشور ما افراد به‌اندازه‌ای دچار غم و اندوه و استرسند که گویی به گستردگی تمام عمر در خود استرس و ناراحتی انباشته‌اند.

در چنین وضعیتی آزاد شدن از این وضعیت دشوار است و در این‌جاست که باید از مشاوران توانمند کمک گرفت و ذهن خود را به سمت کار‌هایی مانند انجام فعالیت‌های هنری و گذراندن وقت با افرادی که دوستشان دارند و رفتن به طبعیت گذراند شاید که اندک مرهمی باشد روی زخم ژرف آن‌ها.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: سبک زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها