به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۳ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۳۳۹۹۳۲

گرانی این ماده غذایی پرمصرف در راه است

گرانی این ماده غذایی پرمصرف در راه است
گروه اقتصادی: بررسی های میدانی حاکی از آن است که پس از کمیاب شدن روغن حال نوبت به رب گوجه رسیده است و همسو با کمیاب شدن آن زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت این محصول به گوش می‌رسد.مشاهدات میدانی حاکی از آن است که رب گوجه شرکتی در سوپرمارکت‌های برخی از مناطق پایتخت کمیاب شده است و شرکت‌های توزیع کننده این محصول در روزهای گذشته از توزیع رب گوجه به سوپرمارکت‌ها امتناع کرده‌اند و در این بین زمزمه‌ها حاکی از افزایش قیمت ۲۰ درصدی این محصول در روزهای آینده است.

رب گوجه فرنگی در حالی کمیاب شده است و خبر از گرانی آن می‌آید که مسئولان دولتی می گویند به جزء ۴ قلم کالای اساسی، قیمت سایر محصولات افزایشی نخواهد داشت.در این مورد قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی نیز اظهار داشت: علی رغم موجود بودن مواد اولیه، کارخانه‌های تولیدکننده رب گوجه فرنگی عرضه آن را محدود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه تامین مواد اولیه تولید رب گوجه فرنگی وجود ندارد و فصل گوجه‌فرنگی نیز هست، اما به نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدکننده رب از اقدام سایر کارخانه‌ها در ماه‌های قبل الگوبرداری کرده‌اند و رب گوجه فرنگی توزیع نمی‌کنند.گفتنی است که کمیاب شدن و گران شدن رب گوجه در آستانه فصل تابستان در حال وقوع است؛ در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.

تقاضا برای تهیه رب گوجه خانگی بالا رفت
در حالی که میانگین قیمت هر کیلوگرم رب گوجه شرکتی به ۷۵ هزار تومان رسیده است تقاضا برای خرید گوجه و تهیه رب گوجه خانگی در روزهای اخیر افزایش یافته است.بررسی های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم رب گوجه خانگی در بازار ۶۵ هزار تومان قیمت دارد که به گفته تهیه کنندگان رب گوجه خانگی قیمت این محصول نیز در حال افزایش است و شاید در روزهای اخیر شاهد رشد دوبرابری قیمت این محصول باشیم.

عوارض صادرات گوجه فرنگی افزایش یافت
ابلاغیه اخیر دفتر صادرات گمرک به گمرک‌های اجرایی نشان می‌دهد که عوارض صادرات گوجه فرنگی افزایش یافته است. بر این اساس اعلام شده است که"این ابلاغیه به پیوست نامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضع عوارض بر صادرات گوجه فرنگی به ازای هر کیلو ۶۰۰۰ تومان، جهت اجرا از تاریخ ابلاغ این نامه(دوم خرداد ۱۴۰۱) ، با رعایت کلیه قوانین و مقررات و ضوابط جاری سال ارسال شده است."به گفته مسئولین از آنجا که قیمت گوجه‌های ربی و به تبع آن رب گوجه فرنگی بالا رفته، برای مدیریت بازار داخلی این عوارض تعیین شده است. گفتنی است که آخرین بار در مهرماه سال ۱۳۹۷ همسو با شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز بازار کالاهای اساسی با نایاب شدن رب گوجه و سپس گرانی این محصول مواجه شد.
مرجع : قرن نو

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۰:۳۹
دولت کنترل قیمتها را در بازار ازدست داده وهیچ تسلطی روی قیمتها ندارد بهتر ست اقدام عملی انجام شود یا اینکه کابینه وتیم اقتصادی عوض شود در بهترین حالت عامل گرانی خود دولت است (388782)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها