به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۴۰۳۷۶

غرق شدن در رودخانه‌ها بیشتر از دریا است

غرق شدن در رودخانه‌ها بیشتر از دریا است
گروه جامعه: در چند روز تعطیلی اخیر بار دیگر غرق شدگی در کشور افزایش یافت تا زنگ خطر مرگ و میر در دریا‌ها و رودخانه‌ها هنوز به تابستان نرسیده، به صدا در بیاید، موضوعی که می تواند با کم شدن کرونا به یک معضل تبدیل شده و آماری وحشتناک برجای گذارد. 

مرگ کودک ۵ ساله تهرانی در رودخانه
روز دهم خرداد خانواده اهل تهران به رودخانه‌ای در جاده دو هزار تونکابن رفتند. در حالی که خانواده مشغول تفریح بودند، کودک ۵ ساله خانواده وارد آب شد و جریان رودخانه او را با خود برد.خانواده نگران برای نجات کودک درخواست کمک کردند، اما شدت جریان آب به حدی بود که کودک را با خود برد. ۵ روز بعد جسد کودک از سوی امدادگران و آتش نشانان از آب بیرون کشیده شد.

غرق شدن دو نفر در کرمانشاه
روز سیزدهم خرداد پسر جوانی وارد سد شیان در اسلام آباد غرب شد تا شنا کند. هنوز دقایقی از ورود پسر جوان به داخل آب نگذشته بود که او دچار گرفتگی عضله شد و جانش را در قسمت عمیق پشت سد از دست داد.
در حادثه‌ای دیگر پسر ۱۶ ساله در رودخانه‌ای در روستای باوله در سنقر به علت آشنا نبودن به فنون شنا جانش را از دست داد.

غرق شدن کودک ۵ ساله در کیار
کودک پنج ساله ظهر یکشنبه در رودخانه مشایخ شهرستان کیار غرق شد و تلاش نیرو‌های امدادی برای نجات او بی‌نتیجه ماند.گروه امداد و نجات کوهستان منطقه مشایخ جمعیت هلال‌احمر شهرستان کیار، سه ساعت بعد از وقوع این حادثه پیکر بی‌جان این کودک را از آب خارج کردند.

غرق شدن مرد ۴۰ ساله در زاینده رود
روز سیزدهم خرداد خانواده مرد ۴۰ ساله‌ای از شهر بهارستان اصفهان برای تفریح به حاشیه رودخانه زاینده رود رفتند. پدر خانواده برای شنا وارد رودخانه شد، اما شدت آب به قدری زیاد بود که او را با خود برد.یک روز بعد جسد این فرد از رودخانه کشف و تحویل خانواده‌اش شد.

غرق شدگی در رودخانه بیشتر از دریا است
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور  اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش غرق شدگی در کشور هستیم که با توجه به اینکه به سمت گرمای هوا می‌رویم و وجود تعطیلات در این ایام، تعداد غرق شدگی رو به افرایش است. البته تعدادی از این حوادث منجر به نجات فرد می‌شود.وی با بیان اینکه میانگین سن غرق شدگان ۲۲ سال است، تاکید کرد: براساس آمار اورژانس مسن‌ترین فرد غرق شده ۷۰ سال سن داشته است.سخنگوی اورژانس با اشاره به اینکه بسیاری فکر می‌کنند بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به دریا‌ها است، در حالی که اینگونه نیست، تاکید کرد: بر اساس آمار ۳۲ درصد غرق شدگی مربوط به دریای خزر و خلیج فارس است و ۳۳ درصد غرق شدگی‌ها در رودخانه‌های کشور رخ داده است.به گفته خالدی، مجموع میزان غرق شدگی در جنوب کشور بیشتر از شمال کشور است.

چرا افراد غرق می‌شوند؟
احسان قیاسی، سرمربی سابق تیم ملی نجات غریق ایران در مورد برخی از مهمترین علل غرق شدن  می‌گوید: در مورد افرادی که وارد آب‌های پشت سد می‌شوند تا شنا کنند باید بگویم این افراد معمولا به فن شنای حرفه‌ای آشنا نیستند. این افراد به خاطر راکد بودن آب به سمت قسمت عمیق می‌روند، اما دچار خستگی عضله شده و گرفتار می‌شوند. این افراد به علت اینکه آب وارد شش آنها می‌شوند به اعماق آب رفته و جان خود را از ست می‌دهند.وی افزود: به دلیل اینکه غرق شدگان سد به زیر آب می‌روند و وسعت آب هم بسیار است معمولا عملیات نجات آنها موفقیت آمیز نیست.

به گفته قیاسی، این افراد بعد از غرق شدن به علت باد کردن جسد روی آب می‌آیند و جسدشان معمولان بعد از چند روز پیدا می‌شود.سرمربی سابق تیم ملی نجات غریق ایران با بیان اینکه در رودخانه‌ها و استخر‌هایی که آفتاب می‌خوردند، جلبک تشکیل می‌شود، افزود: بسیاری از غرق شدگان در رودخانه‌ها و استخر‌های کشاورزی به دلیل اینکه پایشان به جلبک خورده و لیز می‌خوردند، آرامش خود را از دست داده و به زیر آب رفته و از ترس یا غرق می‌شوند یا سکته می‌کنند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: غرق شدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها