به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۴۱۴۹۳

نگاهی به دهانه "شبه چشم مریخی"/تصاویر

نگاهی به دهانه "شبه چشم مریخی"/تصاویر
گروه علمی: آژانس فضایی اروپا اخیرا تصاویر جذاب و دیدنی از یکی از دهانه‌های سیاره سرخ که همانند یک چشم است، منتشر کرده است.به گزارش ایسنا، در این تصویر می‌توانید یک منظره ناهموار و رنگارنگ که بخشی از  منطقه‌ای مرتفع موسوم به "Aonia Terra" در ارتفاعات جنوبی مریخ است را مشاهده کنید. این تصویر در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ توسط کاوشگر مارس اکسپرس گرفته شده است.
 
این دهانه ۳۰ کیلومتری بدون نام که در مرکز تصویر مشاهده می‌کنید نیز در دل این منظره و کانال‌های پیچ در پیچ مریخ قرار گرفته است. این کانال‌ها که همانند رگ‌های بدن به نظر می‌رسند احتمالا ۳.۵ تا چهار میلیارد سال پیش آب مایع را به سطح مریخ منتقل کرده‌اند.به نظر می‌رسد که کانالها تا حدی با مواد تیره پر شده‌اند و در برخی مکان‌ها نیز به نظر می‌رسد که در واقع بالاتر از سطح سیاره قرار گرفته‌اند و به نوعی برجسته به نظر می‌رسند. توضیحات مختلفی برای این موضوع وجود دارد. شاید رسوبات مقاوم در برابر فرسایش در انتهای کانال‌ها، زمانی که آب از میان آنها جریان داشته، ته نشین می‌شده است یا شاید هم چندین سال بعد این کانال‌ها با گدازه پر شده‌اند.

این تصویر از مارس اکسپرس رنگ‌های مختلف زیادی را در سطح اطراف دهانه نشان می‌دهد که این امر نشان دهنده این موضوع است که این منطقه از مریخ از مواد مختلفی تشکیل شده است. رنگ سطح جنوب دهانه قرمز تیره است و سطوح نزدیک‌تر به دهانه نیز به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری دیده می‌شود. در این ناحیه، برجستگی‌های زیادی قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد این برآمدگی‌های سنگی زمانی که زمین به تدریج توسط آب، باد یا یخ دچار فرسایش شده، ایجاد شده است.

در داخل دهانه، یک میدان تپه تیره رنگ روی یک سطح روشن‌تری قرار دارد. با بررسی دقیق‌تر، مشخص می‌شود که دهانه با تپه‌های مخروطی شکل بیشتری پر شده است. اینها شواهدی هستند که نشان می‌دهد بسیاری از مواد مختلف در داخل دهانه انباشته شده‌اند.در شمال دهانه شاهد سطح روشن‌تر و صاف‌تری هستیم و کانال‌ها و برجستگی‌های کمتری نیز به چشم می‌خورد. در سمت راست بالای این تصویر نیز سطح مریخ حتی صاف‌تر به نظر می‌رسد.

برچسب ها: مریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها