به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۴۱۶۸۷

مشکل جدید اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست

مشکل جدید اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست
گروه اقتصادی: درآمدهای مالیاتی دولت برای سال جاری افزایش ۳۸۷ درصدی دارد. پرداخت بخشی از این درآمد برعهده اصناف است اما رویه جدید سازمان امور مالیاتی با واکنش اعتراضی اصناف و بازاریان روبرو شد. افزایش ۳۸۷ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت صدای اعتراض کسبه و اصناف را بلند کرد. روز گذشته شماری از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور تجمع کردند. مهمترین علتی که برای برپایی این تجمع  عنوان شد، عملکرد اخیر سازمان امور مالیاتی عنوان شد.

حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص این نارضایتی گفت: سازمان امور مالیاتی امسال رویه متفاوتی را در پیش گرفته است. این سازمان به جای آنکه سود فروشنده را مبنای محاسبات خود قرار دهد، تورم را ملاک قرار داده و در نتیجه صدای اعتراض اصناف بلند است.وی ادامه داد: نه فقط در تهران که در دیگر شهرها نیز اصناف از این وضعیت نارضای هستند و در تمام این موارد با واسطه گری اتاق اصناف تلاش شده است تا مشکل سازمان مالیاتی به طریقی حل و فصل شود.

مشکل اصناف با رویه جدید سازمان امور مالیاتی چیست؟
بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که برای امسال سازمان امور مالیاتی عملکرد تراکنش حساب بانکی، دستگاه کارت‌خوان (پوز) و سامانه حساب صیادی فروشندگان و کسبه را مبنای مالیات قرار داده. همین رویه نامتعارف به نارضایتی عمومی اصناف و در نتیجه شکل گیری تجمع دیروز منجر شده است.مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران با تایید ضمنی این مساله به تجارت‌نیوز می‌گوید: تا سال قبل سازمان امور مالیاتی از طریق توافق با اصناف و یا اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از مودیان مالیات می‌گرفت. امسال این قاعده تغییر کرد و سازمان درصدی از گردش مالی اصناف را به عنوان مالیات تعیین کرد.وی ادامه می‌دهد: مشکل اینجا است که سازمان امور مالیاتی جای سود و تورم را در محاسبات خود عوض کرده است. مالیات تا به امروز بر اساس درصدی از سود فروشنده تعیین می‌شد اما از حالا به بعد تورم مبنای این محاسبات است.

اصناف از تورم سود نمی‌برند
به گفته رستگار،این تصور غلط است که فروشندگان در نتیجه نوسانات تورمی اخیر صاحب سود بادآورده شده‌اند. به همان میزان که قیمت کالا و خدمات زیاد شد، هزینه تامین آن هم برای فروشنده بالا رفت برای همین غالب اصناف قادر به تادیه مالیات‌های جدید نیستند.اما دغدغه‌های مالیاتی اصناف تنها محدود به مبنا قرار گرفتن گردش مالی سامانه صیادی چک، دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی فروشنده نیست. تحقیقات تجارت نیوز نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی اسناد مالی سنوات گذشته را نیز مبنای وصول مالیات قرار داده است.

رستگار در این باره می افزاید: متاسفانه در هیات‌های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی چنین پرونده‌هایی بسیار است. مودی بابت گردش مالی چند سال قبل طرف حساب قرار می‌گیرد در حالی که طبق قوانین بابت آن سال تسویه حساب مالیاتی کرده است.وی می‌‎گوید: چنین مواردی کم نیست. بخشی از این اشکالات به قوانین مصوب مجلس بازمی‌گردد. در عین حال طبق عرف و قانون باید از قبل به مودیان مالیاتی اعلام شود که رویه مالیات‌گیری چه تغییراتی می‌کند.

رستگار در عین حال از پیگیری تشکل متبوعش برای حل مشکل ایجاد شده خبر داد و گفت: امیدواریم این مشکلات بلاخره حل و فصل شوند.وی همچنین در خصوص نحوه محاسبه مالیات اصناف زیان‌دیده از دوره پاندمی کرونا گفت: اتاق اصناف بررسی کرد و مشخص شد از میان ۱۳۵ صنف، ۶۶ صنف بیشترین آسیب و لطمه را کرونا دیده‌اند، علاوه براین دو صنف لوازم خانگی و پوشاک نیز دنبال رایزنی هستند. نتیجه اینکه قرار است اتاق اصناف در این باره لیستی و گزارشی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بدهد تا متناسب با شرایط خاص کنونی، از آنها مالیات‌گیری شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها