به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۴۱۷۱۶
پیروزی ژاپن و خطر بازپس‌گیری تاج و تخت

ایران فردا رتبه نخست آسیا را از دست می‌دهد؟

گروه ورزشی: در صورت پیروزی تیم ملی ژاپن برابر تونس، سامورایی ها پس از 9 ماه، یکبار دیگر رتبه نخست آسیا را از شاگردان اسکوچیچ پس خواهند گرفت.
ایران فردا رتبه نخست آسیا را از دست می‌دهد؟
عدم تدارک بازی دوستانه برای تیم ملی در مهمترین فیفادی قبل از جام جهانی، باعث انتقادات فراوانی از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش شد. در ابتدا قرار بود تیم ملی در مسابقه ای دوستانه و در شهر ونکوور به مصاف کانادا برود که این بازی به دلیل مسائل غیر ورزشی لغو شد. در ادامه صحبت از برگزاری چند بازی تدارکاتی دیگر مقابل اکوادور، اروگوئه، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و... نیز به میان آمد که تمام این بازی ها لغو شدند.
در نهایت تیم ملی کار خود را در فیفادی مهم ماه ژوئن با برگزاری تنها یک بازی تدارکاتی آن هم مقابل ترکیبی از بازیکنان اصلی و ذخیره الجزایر به پایان رساند که در همین یک دیدار نیز تن به شکست داد. باختی که علاوه بر سایر جنبه های فنی که در این مقال نمی گنجد، در دیگر زمینه ها نیز به ضرر تیم ملی تمام خواهد شد که مهمترین آن سقوط در رنکینگ فیفا و احتمال از دست دادن رتبه نخست آسیاست.
فیفا چند سالی است که برای تعیین امتیازات هر کشور در رنکینگ فیفا از فرمول خاصی استفاده می کند و به طور مثال از اکنون می توان فهمید که تیم ملی در صورت پیروزی در جام جهانی برابر انگلیس چه امتیازی را کسب خواهد کرد. این فرمول برای تمامی دیدارها از جمله بازی های تدارکاتی نیز صدق می کند که مطابق انتظار، در بازی های رسمی و تورنمنت های مهمی مانند جام جهانی، ضریب امتیازات بالاتر از دیدارهای دوستانه است.


شکست شب گذشته تیم ملی برابر الجزایر باعث شد تا ملی پوشان با 5.80 امتیاز منفی روبرو شوند و بدین ترتیب تعداد کلی امتیازات شاگردان اسکوچیچ در رنکینگ فیفا به عدد 1558.69 رسید و تیم ملی ایران با یک پله سقوط در رنکینگ جهانی مواجه شد و به جایگاه 22 جهان نزول پیدا کرد.
اتفاق جالب، فاصله بسیار کم تیم ملی ایران با ژاپن است جایی که سامورایی ها نیز 1558.30 امتیازی هستند و اختلاف دو تیم فاصله ای کمتر از یک امتیاز (0.39) را نشان می دهد. شاگردان هاجیمه موریاسو بابت پیروزی پر گل 4 بر یک برابر پاراگوئه +3.96 امتیاز و برای غلبه بر غنا با همان نتیجه (4 بر یک) نیز +3.46 امتیاز به اندوخته های خود اضافه کردند. ضمن اینکه شکست یک بر صفر برابر برزیل 2.56 امتیاز از حساب آنها کسر کرد.

حالا قرار است تیم ملی ژاپن فردا در آخرین دیدار تدارکاتی خود در فیفا دی فعلی، به مصاف تیم ملی تونس برود. تیمی که رنکینگ آنلاین فیفا در رتبه 33 دنیا قرار گرفته و پایین تر از سامورایی هاست. بدین ترتیب، هر نتیجه ای جز پیروزی مقابل تونس باعث کسر امتیاز مجدد از ژاپن خواهد شد اما غلبه بر این تیم، می تواند شمار امتیازات شاگردان موریاسو را افزایش دهد و بدین ترتیب آنها به طور قطع بالاتر از ایران و در رتبه نخست آسیا قرار خواهند گرفت.
در صورت پیروزی ژاپن برابر تونس، آنها می توانند پس از 9 ماه، یک بار دیگر در رنکینگ رسمی و ماهانه فیفا بالاتر از ایران و در جایگاه نخست قاره کهن جای بگیرند. آخرین بار در رتبه بندی آگوست سال قبل بود که ژاپن در رتبه اول آسیا قرار داشت که پس از نتایج بد این تیم، شاگردان اسکوچیچ در رتبه بندی 16 سپتامبر 2021 رنک نخست قاره را از آن خود کردند و حالا این تاج و تخت در آستانه از دست رفتن است.

طولانی ترین دوران حضور ایران در رتبه نخست آسیا به سالهای 2014 تا 2019 بازمیگردد. در تاریخ 18 دسامبر 2014 بود که شاگردان کارلوس کی روش به رتبه اول آسیا صعود کردند و این جایگاه به مدت 3 سال و 6 ماه در اختیار یوزهای ایرانی بود که استرالیا توانست در رنکینگ ماه ژوئن 2018 این رتبه را از چنگ ایران خارج کند.

سلطه استرالیا بر رده اول فقط یک ماه دوام داشت و مجددا از اول جولای 2018 و تا 28 نوامبر 2019 ایران به صدر بازگشت اما پس از حذف تیم ملی از رقابت های جام ملت های آسیا، این جایگاه پس از یک سال و 5 ماه از دست رفت و به ژاپن رسید. آنها نیز از تاریخ ذکر شده تا 16 سپتامبر 2021 به مدت یک سال و 10 ماه در رتبه اول آسیا قرار گرفتند که این جایگاه به دست شاگردان اسکوچیچ اشغال شد.
حالا و بعد از گذشت 9 ماه، شکست برابر الجزایر باعث شده که پیروزی ژاپن در بازی تدارکاتی فردا مقابل تونس، یک بار دیگر رتبه اول آسیا را از ایران گرفته و به سامورایی ها برسد.
برچسب ها: تیم ملی ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها