به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۴۲۰۶۱

استرس در جهان در بالاترین سطح خود

استرس در  جهان در بالاترین سطح خود
گروه بین الملل: نتایج نظرسنجی جدید مؤسسه گالوپ در مورد وضعیت کار و رضایت از شرایط زندگی افراد شاغل در سراسر جهان، خبر از رکوردی جدید می‌دهد: بالاترین سطح استرس. از سوی دیگر تعلق سازمانی کارکنان به شدت کاهش یافته است.
نتایج یک نظرسنجی گسترده از سوی مؤسسه گالوپ نشان می‌دهد که سطح استرس در سراسر جهان در طول بحران کرونا به اوج خود رسیده است.
وضعیت آلمان در مقایسه با آمریکا و در مقایسه جهانی بهتر است. در این کشور از هر ۱۰۰ فرد شاغل، پاسخ ۴۰ نفر به این پرسش که آیا روز گذشته به هنگام کار استرسی به آنها وارد شده، "بله" بوده است. در ایالات متحده ۵۲ نفر به این پرسش مؤسسه گالوپ پاسخ مثبت داده‌اند. میانگین جهانی این افراد ۴۴ نفر است. برای تهیه گزارش "وضعیت محیط کار در سطح جهان در سال ۲۰۲۲" بیش از ۱۰۵ هزار شاغل در ۱۴۶ کشور به پرسش‌های مؤسسه گالوپ در مورد تأثیر کرونا بر کار و محیط کار و رضایتمندی از وضعیت زندگی خود پاسخ داده‌اند.گالوپ یک شرکت آمریکایی مشاوره مدیریتی است که به دلیل نظرسنجی‌هایی که انجام می‌دهد، با نام مؤسسه گالوپ شناخته شده است.با بررسی گزارش گالوپ می‌توان به این نتیجه رسید که شهروندان اروپایی در سطح جهانی، به طور کلی جزو خوشبخت‌ترین‌ها هستند اما از نظر رضایت از رؤسا و مدیران خود جزو ناراضی‌ترین‌ها به‌شمار  می‌روند.
مارکو نیک، مدیر بخش تحقیقات و آنالیز مؤسسه گالوپ، استرس زیاد را بیش از هر چیز از پیامدهای همه‌گیری جهانی کرونا می‌داند. به باور او دلیل وضعیت بهتر آلمان در این حوزه نسبت به کشورهای دیگر این است که شاغلان در این کشور از ترکیبی از امنیت شغلی و سیستم باثبات اجتماعی–درمانی بهره می‌برند.به اعتقاد او به همین دلیل شاغلان در آلمان نسبت به کشورهای دیگر نگرانی کمتری در مورد معیشت خود دارند. به باور این کارشناس، الزام دورکاری (کار از خانه) در آلمان که باعث حذف مسیر رفت و برگشت به محل کار شده، به کاهش سطح استرس روزانه هم کمک کرده است.در میان کشورهای اتحادیه اروپا هلند از نظر امکان دورکاری برای کارکنان با ۵۴ درصد در صدر جدول قرار دارد و رومانی و بلغارستان در قعر جدول.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهند که تعلق سازمانی شاغلان و تعهد و التزام شغلی در اروپا کاهش چشمگیری داشته و بر شمار کسانی که در جستجوی شغل و کارفرمایی دیگر هستند افزوده شده است.نتایج نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از کارکنان مؤسسات و شرکت‌ها در اروپا در کنار شغل فعلی در حال جستجوی موقعیت کاری جدیدی هستند و معتقدند، اکنون زمان برای تغییر شغل مناسب است.بر پایه نتایج این نظرسنجی تنها ۱۶ درصد از پرسش‌شوندگان در آلمان به خاطر مدیران خود احساس تعلق سازمانی دارند.
در حوزه احساس تعلق سازمانی در میان شاغلان، اروپا با ۱۴ درصد کمترین رتبه را در میان ده منطقه بررسی شده در جهان به خود اختصاص داده است.  بیشترین حس تعلق سازمانی را شاغلان در ایالات متحده و کانادا نشان می‌دهند.
رضایت از زندگی در مقایسه با سال گذشته در سطح جهانی کاهش داشته است: یک سوم از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که از شرایط زندگی خود راضی‌ هستند.میانگین رضایت افراد از وضعیت و شرایط خود، در سطح اروپا ۴۷ درصد است و در آلمان ۵۶ درصد.
علت پایین بودن رضایتمندی از زندگی در سطح جهانی را شاید بتوان با این مسئله در ارتباط دانست: تنها یک پنجم از تمامی پرسش‌شوندگان گفته‌اند، درآمدشان به حدی است که می‌توانند با آن به خوبی زندگی کنند. در اروپا ۴۲ درصد از پرسش‌شوندگان درآمد خود برای اداره یک زندگی خوب را مناسب توصیف کرده‌اند.بر اساس نظرسنجی گالوپ خشنودترین شاغلان در کشورهای اسکاندیناوی زندگی می‌کنند. در فنلاند، دانمارک، ایسلند و نروژ میزان رضایت دو سوم یا بیشتر است.
مارکو نیک می‌گوید: «خلاصه این نتایج این است که اروپا برای زندگی عالی است اما نه برای کار. در حالی که رضایتمندی از زندگی در میان شاغلان اروپایی بالاتر از حد متوسط جهانی است اما آنها در عین حال از مدیران و شیوه مدیریتی که در محیط کار خود تجربه می‌کنند نسبت به سایر نقاط جهان مأیوس‌تر و ناراضی‌تر هستند.»

 
برچسب ها: جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها