به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۴۴۷۴۸

در رابطه امن به حد و مرز شما ارج نهاده می‌شود

در رابطه امن به حد و مرز شما ارج نهاده می‌شود
گروه جامعه: همه افراد در زندگی روابطی دارند که در آن شاد یا از آن ناراحتند. برخی آن را همان‌گونه‌ که هست می‌پذیرند و برخی دیگر اگر بخواهند آن را ادامه دهند درصدد اصلاح و بهتر شدن آنند. شما جزو کدام دسته هستید؟ آیا در روابطی که دارید احساس امنیت عاطفی می‌کنید؟ اصلا نشانه‌های امنیت عاطفی در رابطه چیست؟ تاکنون اندیشیده‌اید که چه نوع رابطه‌ای به شما احساس امنیت می‌دهد؟

در رابطه امن از گذشته شما علیه‌تان استفاده نمی‌شود
یکی از نگرانی‌های افراد این است که در رابطه از گذشته‌ آن‌ها سوء استفاده شود و دیگری از آن علیه‌شان استفاده کند. در چنین رابطه‌ای فرد به‌هیچ‌عنوان احساس امنیتی روانی و عاطفی ندارد و مدام و بر سر هر موضوعی که پیش می‌آید نگران است تا مبادا طرف مقابل گذشته‌اش را به رخش بکشد و یا آن را با دیگران مطرح کند. در رابطه‌ای که احساس امنیت دارید در تلاشید تا گذشته را فراموش کنید و تنها درس‌هایی از آن بگیرید و "من" تازه‌ای بسازید.

در رابطه امن رها نمی‌شوید
رهاشدگی و ترس از تنها ماندن یکی از مسائلیست که ممکن است در رابطه وجود داشته باشد. در یک رابطه امن افراد با هم زندگی می‌کنند و تعامل دارند و بر سر هر موضوع و چالشی که به‌وجود می‌آید این احساس را ندارند که ممکن است رها شوند درواقع از ادامه و تداوم رابطه اطمینان دارند.

در رابطه امن به حد و مرز شما ارج نهاده می‌شود
هر کس در زندگی خود خطوط قرمز و حد و مرزهایی دارد که برایش اهمیت دارد و هرگز نمی‌خواهد کسی وارد آن شود و به آن‌ها خدشه وارد کند. در یک رابطه امن به حریم شخصی افراد و خطوط قرمزشان ارج نهاده می‌شود و هرگز به آن‌ها بی‌احترامی نمی‌شود و شما مدام با این ترس روبه‌رو نیستید که ممکن است حریم شخصی شما به رسمیت شناخته نشود و یا حتی به سخره گرفته شود.

در رابطه امن ، خودتان مهم هستید
هر کسی فرای روابطی که دارد برای خود زندگی خصوصی دارد ئ باید بتواند در هر رابطه‌ای که هست پیشرفت کند و مدام در خدمت دیگران نباشد. باید بتواند ساعاتی را برای خود داشته باشد تا برای خود خلوت کند، بیندیشد، کتاب بخواند یا اصلا کاری نکند اما بداند این ساعات تنها برای اوست. در رابطه‌ای امن فرد می‌داند که برای دیگری اهمیت دارد بنابراین تندرستی و مراقبت از خود را مهم می‌داند و در آن راستا گام برمی‌دارد. دراین رابطه شما مدام تشویق می‌شوید که کارتان را ادامه دهید وشاد و خوشحال باشید.

در رابطه امن تناقضی در رفتار نمی‌بینید
در رابطه‌ای امن که شما در آن احساس امنیت عاطفی می‌کنید میان رفتار و گفتار طرف مقابل و شریکتان تناقض نمی‌بینید. در چنین رابطه‌ای شما می‌دانید که در هر وضعیت مشابهی شریکتان به یک شکل رفتار می‌کند بنابراین می‌دانید چگونه و به چه شکل رفتار کنید تا رابطه را برای خود و دیگری درست و با آرامش پیش برید و درصورت لزوم با هم گفت‌وگو کنید و اگر اختلاف نظری دارید آن را حل کنید.

در رابطه امن افکار شما ارزش‌مند تلقی می‌شود
در رابطه‌ای شما احساس امنیت عاطفی می‌کنید که خود و احساسات و اندیشه‌هایتان ارزش‌مند تلقی شود. شما در چنین رابطه‌ای نادیده گرفته نمی‌شوید و می‌توانید به‌آسانی و بدون شک و نگرانی ایده‌ها و حرف خود را بیان کنید و مطمئن باشید هرگز مورد تمسخر قرار نخواهید گرفت.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها