به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۳۴۵۳۳۶

هزینه عمل مینیسک زانو با ارزان ترین روش درمانی

گروه سلامت: هزینه عمل مینیسک زانو با ارزان ترین روش درمانی پارگی مینیسک زانو جزو شایع ترین عارضه هایی است که در زمان های ورزش یا حرکات ناگهانی رخ می دهد. این آسیب جزو مواردی است که مربوط به سن خاصی نمی باشد.
هزینه عمل مینیسک زانو با ارزان ترین روش درمانی
پارگی مینیسک زانو جزو شایع ترین عارضه‌هایی است که در زمان‌های ورزش یا حرکات ناگهانی رخ می‌دهد. این آسیب جزو مواردی است که مربوط به سن خاصی نمی باشد و هر کسی ممکن است به آن دچار شود. در اکثر موارد به جهت ترمیم پارگی و جلوگیری از عارضه‌های شدید تر جراحی بهترین گزینه درمانی می‌باشد؛ اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که هزینه عمل مینیسک زانو چقدر است؟
در این مطلب از کلینیک خانه درد ما قصد داریم تا صفر تا صد پارگی مینیسک زانو را بررسی کنیم و بیان کنیم که هزینه و تعرفه‌های این عمل به چه صورت می‌باشد. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قصد انجام این عمل را دارید توصیه می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

پارگی مینیسک چیست؟
پارگی مینیسک زانو
احتمالا در ابتدا این سوال برایتان ایجاد می‌شود که مینیسک چیست؟ دو تکه غضروف در داخل زانوی شما، بین استخوان ران (فمور) و ساق پا (درشت نی) قرار می‌گیرد. این غضروف مینیسک نام دارد.
مینیسک در زانو شما همانند یک ضربه گیر عمل کند و مانع از وارد شدن آسیب به غضروف‌ها می‌شود. اما با افزایش سن، غضروف زانو‌ها تحلیل رفته و ضعیف تر می‌شود. در نتیجه این غضروف‌های نازک تر راحت تر پاره می‌شوند و فرد به ایت عارضه دچار می‌شود.
اما همان طور که اشاره کردیم پارگی مینیسک مربوط به سن خاصی نمی باشد، بنابراین تنها مربوط به بالا رفتن سن نیست. اگر زانوی شما یک چرخش ناگهانی داشته باشد احتمال بروز این عارضه وجود دارد. به طور مثال فوتبالیست‌ها.
دو نوع از مینیسک وجود دارد به نام داخلی و خارحی؛ منیسک داخلی در قسمت داخلی مفصل زانو قرار دارد و منیسک جانبی در قسمت خارجی زانو قرار گرفته است.
وابسته به این که پارگی شما مربوط به کدام قسمت باشد و شدت ان چقدر باشد، روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد که در ادامه در خصوص آن‌ها و هزینه‌ها صحبت خواهیم کرد.

علائم پارگی مینیسک چیست؟
همان طور که بیان کردیم در ورزش، پارگی مینیسک معمولا به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد. در این حالت درد و تورم شدید ممکن است تا 24 ساعت پس از آن رخ دهد.
علاوه بر آن علائم دیگری که فرد تجربه خواهد کرد شامل:
•    پیاده روی سخت تر می‌شود
•    هنگام خم کردن یا چرخاندن زانو درد بسیار بیشتری احساس می‌شود
•    در صورتی که میزان آسیب شدید باشد، احتمالا زانو قفل می‌شود

اگر منیسک به صورت جدی پاره شده باشد، ممکن است:
•    نمی توانید پای خود را به راحتی دراز کنید و احتمالا زمانی که زانوی خود را خم می‌کنید، احساس بهتری دارید
•    هنگامی که به زانوهای خود فشار وارد می‌کنید (معمولاً در طی یک فعالیت مکرر) به تدریج در امتداد منیسک و خط مفصلی درد ایجاد می‌شود. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که پارگی در یک دوره زمانی ایجاد شده باشد
•    تورم، سفتی یا گرفتگی در زانوی خود احساس می‌کنید
•    درد، به خصوص زمانی که ناحیه مورد نظر لمس می‌شود

در صورتی که شما هر یک از علائم بالا را داشته باشید بسیار مهم است که سریع تر برای درمان اقدام کنید.
زمانی که شما برای آسیب خود به کلینیک ارتوپدی مراجعه می‌کنید، در اتجا برخی سوالات از شما پرسیده می‌شود؛ پزشک به طور کلی از شما می‌پرسد که آسیب چگونه رخ داده است، از رمان آسیب چه احساسی در زانوی خود دارید و آیا آسیب‌های دیگری به زانو داشته اید یا خیر.
همچنین ممکن است از شما در مورد اهداف بدنی و ورزشی سؤال کند. توصیه می‌کنیم تمامی سوالات را به خوبی پاسخ دهید زیرا در روند تشخیص و انتخاب درمان تاثیر زیادی دارد.
پس از آن یک معاینه بالینی انجام می‌شود، به این جهت پزشک در حالی که به پشت دراز کشیده اید، پاشنه پای شما را نگه می‌دارد و در حالی که پایتان خم شده است، پایتان را به سمت داخل می‌چرخاند. در این حالت ممکن است مقداری درد وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که مهم است که علائم خود را به طور دقیق توصیف کنید.
پس از آن برای بررسی شدت پارگی برخی از آزمایشات و عکس برداری‌ها خواسته می‌شود که آمدن نتیجه آن‌ها می‌توان یک روند درمانی مناسب را انتخاب کرد.

چه زمانی برای پارگی مینیسک جراحی لازم است؟
اگر زمانی که با توجه به علائم خود نزد پزشک مراجعه می‌کنید و آزمایش‌های مربوط انجام شود، تشخیص داده شود که پارگی شما از نوع درجه یک یا دو است؛ در این صورت احتیاجی به جراحی نمی باشد.
اما چنانچه پارگی مینیسک زانو درجه سه باشد، جراحی تنها گزینه درمانی می‌باشد.

مراحل انجام جراحی به چه صورت است؟
شاید برایتان سوال باشد که جراحی ترمیم پارگی مینیسک زانو چگونه انجام می‌شود؛ در ادامه مراحل انجام این جراحی را برای شما آورده ایم:
این جراحی یک روش سرپایی است و تقریباً همیشه به روش آرتروسکوپی انجام می‌شود. در جراحی آرتروسکوپی تنها به برش‌های کوچک احتیاج است، بنابراین آسیب بافت به حداقل می‌رسد و زمان بهبودی سریعتر می‌شود.

در طول جراحی، پزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:
چندین برش کوچک (هر یک حدود 1 سانتی متر) در اطراف زانو ایجاد می‌شود.
ابزارها را از طریق برش‌ها وارد می‌شود، یکی از این ابزارها آرتروسکوپ است که دارای دوربینی برای تجسم داخل زانو است.
داخل زانو را بررسی می‌شود و ناحیه‌های منیسک آسیب دیده با دستگاه‌های مخصوص بررسی می‌شود. جراح از این فرصت برای بررسی سایر مشکلات زانو که ممکن است در تصویربرداری پزشکی قبلی مشخص نباشد، استفاده خواهد کرد.
برای صاف کردن برخی از لبه‌های منیسک آسیب دیده از ابزارهای مخصوص استفاده می‌شود، جراح همچنین ممکن است غضروف مفصلی مجاور را صاف کند و هر قطعه آسیب دیده را بردارد. (اصطلاح پزشکی برای کوتاه کردن و تغییر شکل هر نوع غضروف اعم از منیسک یا غضروف مفصلی کندروپلاستی است.)
در اخر تکه‌های پاره شده بافت منیسک را به هم دوخته می‌شود. در بیشتر موارد، بخیه‌ها با فاصله حدود 3 میلی متر از هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، یک پارگی 1.5 سانتی متری به حدود 5 بخیه نیاز دارد.
در صورت احتیاح و با توجه به مفاصل، تثبیت رباط را انجام داده می‌شود. پس از آن تکه‌های غضروف شناور آزاد یا سایر بافت‌ها را از کپسول زانو خارج می‌شود.
تمامی مراحی که برای ترمیم پارگی‌های زانو لازم است به شرح بالا می‌باشد؛ البته ممکن است پزشک شما از روش دیگری استفاده کند!

هزینه عمل مینیسک زانو چقدر است؟
اما میرسیم به سوال اصلی که برای همه افراد ایجاد می‌شود، این که قیمت و تعرفه‌های عمل به چه صورت است؟
در مورد هزینه‌ها باید بیان کنیم که عوامل متعددی در این موضوع تاثیرگزار هستند، عواملی مثل نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی)، شدت پارگی، میزان سابقه جراح، نوع بیمه (تکمیلی، آزاد یا تامین اجتماعی)، هزینه‌های دستمزد کادر اتاق عمل، هزینه پزشک بیهوشی (در صورت نیاز) و ...
بنابراین نمی توانیم رقم مشخصی را بیان کنیم. قطعا اگر شما این عمل را در بیمارستان‌های دولتی انجام دهید هزینه ی بسیار ناچیزی را باید پرداخت و از آن در طرف اگر انتخاب شما مراکز خصوصی باشد باید پول بیشتری پرداخت کنید.
اما اگر شما بیمه تکمیلی داشته باشید، می‌توانید به مراکز طرف قرارداد با بیمه خود بروید تا اینگونه مقداری از هزینه‌های پرداختی کم شود، همچنین برخی از بیمه‌ها این امکان را دارند که پس از جراحی مدارک قبل و بعد را ارائه دهید تا بخشی از هزینه‌های شما جبران شود.
بنابراین اگر می‌خواهید نسبت به قیمت‌های این جراحی اطلاعات لازم را داشته باشید بهترین کار این است که با پزشک و محل درمان خود در این خصوص صحبت کنید.
شاید برایتان جالب باشد: هزینه عمل زانو در سال 1400

بهبودی پس از جراحی ترمیم منیسک چگونه است؟
هزینه عمل مینیسک زانو

این موضوع برای هر شخص  کاملا متفاوت است، بیشترین موضوعی که در میزان بهبود تاثیر دارد، مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید و وضعیت بدنی است. بنابراین نمی توان یک بازه زمانی مشخص را برای همه تعیین کرد.
علاوه بر آن دو عامل دیگری در این موضوع تاثیر بسیار زیادی دارد که شامل:
•    شدت پارگی منیسک
•    اینکه آیا روش دیگری در حین جراحی انجام شده است، مانند ترمیم رباط پاره شده یا تثبیت رباط

برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید:
به بیماری که برای ترمیم پارگی کوچک منیسک تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، ممکن است یک بریس داده شود که به زانو اجازه می‌دهد تا 90 درجه خم شود. ممکن است بیمار حدود 6 هفته به عصا نیاز داشته باشد و تقریباً 3 ماه دیگر می‌تواند به ورزش بازگردد.
اما در بیماری دوم که برای ترمیم پارگی بزرگ منیسک و همچنین شلی زانو تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، ممکن است به مدت 4 تا 6 هفته اجازه خم کردن زانو را نداشته باشد. ممکن است بیمار به مدت 8 هفته به عصا نیاز داشته باشد و به او توصیه می‌شود تا تقریباً 6 ماه به ورزش باز نگردد.
بنابراین همان طور که مطالعه کردید نمی توان یک نسخه را برای تمامی بیماران اعمال کرد؛ اما آنچه که مسلم است این می‌باشد که اگر شما نکات مراقبتی را به خوبی رعایت کنید، قطعا روند بهبودی سریع تری خواهید داشت.

چگونه می‌توان پارگی مینیسک را در خانه درمان کرد؟
درمان خانگی زانو درد

موردی که باید در نظر داشته باشید این است که به کمک راهکار‌های خانگی درمان زانو درد نمی توان پارگی را به طور کامل درمان کرد، بلکه می‌توانند کمک کننده ای جهت بهبودی سریع تر و کاهش درد و التهاب باشند.
زیرا پارگی در درون مفاصل رخ داده است و ترمیم آن‌ها تنها از طریق عمل جراحی امکان پذیر است. بنابراین هرگز خودتان در خانه برای درمان اقدامی انجام ندهید با این امید که به طور کامل پارگی را درمان کنید!
انجام موارد زیر در خانه به جهت کاهش درد و بهبودی سریع تر می‌تواند مفید باشد:
•    استراحت: وزن خود را تا حد امکان از زانوی آسیب دیده دور نگه دارید تا فشاری به زانو وارد نشود.
•    یخ درمانی: یک کیسه یخ را برای حدود 20 دقیقه، چند بار در روز روی زانوی خود قرار دهید. دقت داشته باشید که نباید یخ را به طور مستقیم قرار داد!
•    استفاده از بانداژ: برای کمک به کاهش تورم، زانوی خود را با باند فشاری بپیچید.
•    قرار دادن پا در ارتفاع: در حالی که پای خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید استراحت کنید تا تورم کاهش یابد.

نکاتی برای جلوگیری از پارگی مینیسک
همان طور که تا اینجا مطالعه کردید، عمده ترین دلایل پارگی مینیسک زانو در حین ورزش می‌باشد. بنابراین بهترین کاری که شما برای جلوگیری از این عارضه می‌توانید انجام دهید این است که مراقبت‌هایی در زمان ورزش داشته باشید.
همچنین می‌توانید با انجام منظم ورزش‌هایی که عضلات پا و زانو را تقویت می‌کنند، از پارگی مینیسک جلوگیری کنید. این ورزش‌ها به تثبیت مفصل زانو کمک می‌کند و کمتر دچار عارضه می‌شوید.
علاوه بر آن می‌‌توانید از وسایل حفاظتی در حین ورزش یا بریس برای حمایت از زانوی خود در طول فعالیت‌هایی که ممکن است خطر آسیب را افزایش دهند، استفاده کنید.
بنابراین انجام موارد زیر توصیه می‌شود:
•    همیشه هنگام ورزش یا انجام فعالیت‌هایی که ممکن است به مفصل زانو شما فشار وارد کند، از زانو بند مناسب استفاده کنید.
•    قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و کشش دهید.
•    از وسایل مناسب مانند کفش‌های ورزشی که مخصوص فعالیت شما طراحی شده اند استفاده کنید
•    تکنیک‌های مناسب برای فعالیت‌هایی که در آن شرکت می‌کنید را یاد بگیرید
کلام اخر
امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با هزینه عمل مینیسک زانو و دیگر جزئیات مربوط به این جراحی آشنا نماییم. در صورتی که می‌خواهید بیشتر در این مورد بخوانید می‌توانید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس painhouse.ir مراجعه نمایید.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها