به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۳۴۵۵۰۵

در نیمه دوم سال بازار مسکن افت می‌کند

در نیمه دوم سال بازار مسکن افت می‌کند
گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار مسکن گفت: در شرایطی که بازارهای رقیب مسکن دچار افت شده‌اند طی ماه‌های اخیر جریان سرمایه‌گذاری به سمت خرید ملک سوق یافته و اگر دولت می‌خواهد قیمت خانه را به ثبات برساند باید نقدینگی را کنترل و آن را به سمت بخش‌های تولیدی هدایت کند.
 
به گزارش ایسنا، عباس زینعلی اظهار کرد: بازارهای موازی مسکن که فعالان اقتصادی، سودهایی در آن متصور بودند افت کرده‌اند و به همین دلیل مسکن به نوعی جای همه‌ی بازارها را گرفته است. بازارهای رقیب چرخش‌هایی داشتند که الان تا حدودی افزایش‌ها را تثبیت کرده‌اند. تنها گزینه سرمایه‌گذاری که همچنان احتمال سود در آن وجود دارد بازار مسکن است.

وی افزود: جریان ورود سرمایه‌ها به خرید و فروش، ساخت و ساز و دپوی واحدهای مسکونی و غیرمسکونی زیاد شده است. گرایش به این سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی‌های بسیار سنگین به این بازار به صورت‌های مختلف دیده می‌شود. تنها امید سرمایه‌گذاران به سودهای بالا که بتواند آنها را در برابر تورم مصون نگه دارد بازار مسکن است.
زینعلی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: با گذشت حدود یک سال از این طرح، کارها آن‌چنان که باید و شاید پیش نمی‌رود و به همین دلیل امیدواری متقاضیان و انتظار کنش‌گران بازار مسکن نسبت به آن کمرنگ شده است. در سطح کلی، گرایش چندانی به این پروژه وجود ندارد. بعضا مسئولان از اقدامات انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن سخن می‌گویند که به نظر من برای آن است که از طریق اثرات روانی آن، رشد قیمت خانه را کنترل کنند. اما اقدامات عملی با آنچه مدنظر سیاست‌گذار بوده چندان تطبیق ندارد.

این کارشناس بازار مسکن درخصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: اگر این برنامه شکل اجرایی به خود بگیرد می‌تواند به آرامش بازار  مسکن کمک کند اما زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن وجود ندارد. از طرف دیگر شرایط کنونی فعالیت‌های اقتصادی طوری نیست که بتوان فشارهای مالیاتی را متوجه گروه‌های مختلف کرد. در واقع کسب و کارها جریان عادی و بازدهی را به آن معنا ندارد. به همین دلیل بعضا روش‌هایی برای دور زدن مالیات از جمله مالیات خانه‌های خالی دیده می‌شود. تحقق این طرح زمان و زیرساخت می‌خواهد.

در نیمه دوم سال بازار مسکن افت می‌کند
وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: دست کم تا پایان تابستان روند کنونی ادامه خواهد داشت. از نیمه دوم سال احتمالا بازار مسکن مقداری افت می‌کند تا اوایل بهمن که مجددا با فشار تقاضا در این بخش مواجه شویم. این رفتار معمولا در تمامی سال‌ها و دهه‌های گذشته در بازار مسکن وجود داشته است.
زینعلی، راهکار ثبات بخشیدن به بازار مسکن را ایجاد رونق در بخش‌های تولیدی دانست و افزود: دولت اگر می‌خواهد جریان نقدینگی را به سمت بازارهای مولد سوق بدهد، باید در عین حال که ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد، بخش‌های تولیدی و صنعتی را حمایت کند. رشد نقدینگی را نیز کنترل کند. در آن صورت می‌تواند با برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت بازار مسکن را به ثبات برساند.

این کارشناس اقتصاد مسکن در تشریح وضعیت بازار اجاره نیز گفت: بازار اجاره یک بازار مستقل نیست و به تبعیت از قیمت مسکن حرکت می‌کند. هرچه روند بازار مسکن افزایشی باشد به طور طبیعی بازار اجاره نیز تشدید می‌شود. نرخ رشد آن در سال جاری بسیار بیشتر از نرخ افزایش قیمت مسکن بوده و به نوعی شاهد اعداد و ارقام بی‌سابقه در این بخش هستیم. به هر حال مهاجرت به شهرها زیاد شده که تقاضا به شکل سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی بروز می‌کند. این عوامل باعث تحرک بازار مسکن شده است.

قیمت هر متر خانه در تهران در مرز ۴۰ میلیون
بنابراین گزارش، خردادماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۱۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
برچسب ها: بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها