به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۳۴۶۰۶
بیت کوین؛پول مجازي كه جايگزين ارز رايج مي‌شود

پنجاه سال پس از امروز؛ جهان سال 2064

گروه فناوري: پنجاه سال پس از امروز چه فناوری‌هايی را انتظار می‌کشیم؟ فناوری‌های پوشیدنی، شهرها و چگونگی زندگی ما بر روی کره خاکی دست خوش چه دگرگونی‌هایی خواهد شد؟ آیا بخشی از مردم به کره ماه یا مریخ کوچ خواهند کرد? رانندگی به چه شکلی خواهد شد؟
پس از مقاله پنجاه سال پیش آیسیموف، درباره جهان در سال 2014، اکنون بسیاری از کارشناسان آینده پژوهی و تارنماهای فناوری، به پیش‌بینی برخی از فناوری‌های بشر در پنجاه سال پس از 2014، سال 2064 پرداخته‌اند.

آیا با خود نشسته‌اید تا ببینید که شما چه تصویری از جهان در سال 2064 دارید؟ جهان پنجاه سال پس از امروز چگونه خواهد بود؟ گمان می‌کنید که پزشکی، فناوری‌های زیستی، روباتیک، فناوری‌های هوشمند و زندگی انسان بر روی این کره خاکی چگونه خواهد شد؟

برخی دانشمندان برای پنجاه سال آینده پیش‌بینی می‌کنند که بشر دیگر نیازی به دندانپزشکی نخواهد داشت. در پنجاه سال آینده بشر به این توانایی خواهد رسید که ژل‌ها و موادی را بسازد که بتوانند دندان‌ها را در یک دوره زمانی همانند روز اول ترمیم کنند. برخی پیش‌بینی می‌کنند که شاید بتوان کلیه، قلب و یا کبد را در آزمایشگاه ساخت و به سادگی به بدن پیوند زد.

فناوری‌های پوشیدنی پیشرفت چشمگیری خواهند داشت. چیزی که امروزه به نام عینک گوگل می‌شناسیم، همچون پیراهن و یا شلوار بر تن ما خواهد بود. فناوری‌های پوشیدنی در دسترس همگان خواهند بود. شاید بشود روی کره مریخ زندگی کرد و هزاران چیز دیگر. ولی به راستی پیش‌بینی سال 2064 چیست؟

فناوری های پوشیدنی
تارنمای لندمارک تکنولوژی، فناوری‌های پوشیدنی را بسیار فراتر از آنچه که عینک گوگل امروزه در دسترس قرار داده، می‌بیند. فناوری‌های پوشیدنی در پنجاه سال آینده درجوراب‌های هوشمند، پیراهن‌ها و یا هرچیز دیگر خواهند بود. فراتر از آن، ما خواهیم توانست به شکل هوشمند، داده‌ها را از این پوشیدنی‌ها جابه جا کنیم. دیگر مهم نیست که چه چیزی می‌پوشیم، رایانه‌های هوشمند، با هرآنچه که می‌پوشیم درگیر خواهند بود.

خودروهای خودران
آیزاک آیسیموف، سال 2014 را با خودروهای پرنده دیده بود که اگر به ترافیک می‌خورند به یکباره پرواز می‌کنند. به باور بسیاری از کارشناسان دیگر این آرزو نیازی به برآورده شدن ندارد. هرچند خودروهای پرنده در دسترس هستند و به فروش هم می‌رسند، ولی خودروهای برقی هوشمند نیاز ما به خودروهای پرنده را برطرف می‌کنند. این خودروهای خودران، بدون راننده، می‌توانند در مسیرهای ویژه با فاصله کم از هم راه بروند و سرعت بسیار بیشتری هم داشته باشند.

ارتباط هوشمند خودروها با هم و شهرهای به راستی هوشمند کار را آسان‌تر می‌کنند و می‌تواند زودتر به مقصد رسید. ایان پیرسون، آینده پژوه بریتانیایی بر این باور است که ایمنی فزاینده خودروهای برقی به ما کمک می‌کند تا بر همین زمین خاکی با سرعت بیشتری به کارمان برسیم.

شهرهای هوشمند
سال 2014 با مفهوم خانه‌های هوشمند بیشتر آشناست. اکنون بیشتر ابزارهای خانگی، از تلویزیون گرفته تا یخچال و اجاق گاز، همگی هوشمند شده تا با کاهش مصرف انرژی و مدیریت از راه دور، در دسترس‌تر هم باشند. اما هنوز با شهرهای هوشمند فاصله داریم. تارنمای لندمارک از شهرهای هوشمند به گونه‌ای یاد می‌کند که در این شهرها نه تنها گجت‌ها دور تا دور شهر در دسترس هستند، بلکه زیرساخت‌های هوشمند، با انبوهی از داده‌های ترافیکی، آب و هوایی و ...می‌تواند شهروندان، توریست‌ها و بیماران را از حال هم آگاه کند. شرکت سیسکو، از بزرگترین شرکت‌هایی است که روی این پروژه کار می‌کند.

همچنین پیرسون، از تارنمای فیوچریزون، شهرهای آینده را کلان شهرهایی با بیش از 50 میلیون جمعیت، پنج برابر امروز، می‌بیند. او آسمان خراش‌هایی با طول چند کیلومتر را تصور می‌کند که با مواد پیشرفته‌ای که در پنجاه سال آینده در دسترس خواهند بود، ساخته می‌شوند. این آسمان خراش‌های چند ده کیلیومتری به اندازه هوشمند و بزرگ خواهند بود که شکل تازه‌ای زیست را به نمایش خواهند گذاشت.

زندگی جاودانه
سال 2014 شروع تازه‌ای برای بشر خواهد بود تا به رازهای بیشتری از زندگی جاودانه دست یابد. هرچند آیسیموف پیش‌بینی نکرده بود که بشر در سال 2014 خواهد توانست تا به رازهایی از زندگی جاودانه دست یابد، ولی آزمایش‌ها در سال 2013 و آغاز 2014 نشان داد که بشر می‌تواند برخی از روندهای پیری را دست کم کندتر کند. شاید درسال 2064 بشود بهتر این کار را کرد.

بسیاری از پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که دست کم 90درصد از آنچه درذهن ما می‌گذرد در پنجاه یا شصت سال آینده نمود بیرونی خواهد داشت. ما خواهیم توانست تا هرآنچه در مغزمان می‌گذرد را روی دستگاه‌هایی بارگذاری کنیم. بنابراین خیلی ناراحت نخواهیم شد که زنده‌ایم یا مرده، مغزها زنده خواهند ماند. شاید هم روش‌های تازه‌ای در زیست فناوری بتوانند سن امید به زندگی را در پنجاه سال آینده دو برابر کنند؛ به زبان دیگر نسل‌هایی که در پنجاه سال آینده به دنیا خواهند آمد، به جای 80 یا 90 سال 150 یا 160 سال زندگی خواهند کرد.

ارزهای مجازی
شاید درباره بیت کوین‌ها (bitcoins)، یا پول‌های مجازی شنیده باشید. چیزی شبیه کیف پول‌های الکترونیکی، بیت کوین‌ها پول‌های مجازی هستند که کم کم دارند جایگزین ارزهای رایجی چون یورو و دلار می‌شوند.

در پنجاه سال آینده شاید پول به شکل اسکناس و یا چیزی شبیه آن دیگر وجود نداشته باشد و این اعتبارهای مجازی باشند که جایگزین آنها بشوند. چیزی که در پنجاه سال پیش کسی درباره آن هیچ پیش بینی‌ای نداشت، اکنون دارد در میان بیشتر شرکت‌ها و پایانه‌های فروش راه خود را پیدا می‌کند.
مرجع : هيتنا