به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۴۷۵۲۴

اهمیت توجه به سلامت روان بیماران دیالیزی

اهمیت توجه به سلامت روان بیماران دیالیزی
گروه سلامت: بیماری کلیوی تحت درمان همودیالیز، انواع عوامل استرس زا را تجربه می‌کنند که منجر به کاهش سطح کیفیت زندگی در آنان می‌شود. در مطالعه ای توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، که با هدف بررسی متون فعلی و شناسایی عوامل مؤثر بر سلامت و کیفیت زندگی (HRQoL) در بیماران کلیوی انجام شد، نشان داد که در بین بیماران تحت دیالیز، کیفیت زندگی در وضعیت متوسط با نمره کل 64/25 HRQoL بوده که بیانگر لزوم توجه ویژه به موضوع مهم سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران است.
 
 
دکتر سیما رفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مجری این پژوهش گفت: از جمله عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی این بیماران، سن آنان، مدت زمانی که آنان درگیر انجام دیالیز بوده اند و نیز شاخص توده بدنی(BMI)  بوده است.

به گفته این استاد دانشگاه، مطالعات انجام شده بر روی عوامل مؤثر بر سلامت و کیفیت زندگی در میان بیماران تحت دیالیز، استراتژی‌های مفیدی را به پزشکان توصیه می‌کند که به آنان اجازه می‌دهد کیفیت زندگی بیماران را از نظر طیف وسیعی از جنبه‌های فیزیکی، ذهنی و محیطی ارزیابی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها