به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۴۸۳۹۱

توافقی خوب، قوی و پایدار می‌خواهیم

توافقی خوب، قوی و پایدار می‌خواهیم
 گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
حسین امیرعبداللهیان  درباره روابط با همسایگان و رفت و آمدها گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی است بر دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند. در چارچوب این دکترین، سیاست خارجی دولت جدید یکی از اولویت‌های اساسی خودش را همکاری و تعامل هر چه بیشتر با همسایگان قرار داده است و دیگر اولویت ما تمرکز بر همکاری با آسیاست به عنوان پدیده نوظهور قرن جاری و ظرفیت‌های فراوان این قاره. اگر در سفرهای رئیس جمهور و رفت و آمدها در ۱۱ ماه گذشته ملاحظه کرده باشید سعی کردیم بخش‌های خاموش دیپلماسی همسایگی را فعال کنیم. در حوزه همسایگان شمالی و برخی کشورها مثل ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان ظرفیت‌های بسیار مهمی در حوزه دوجانبه و همکاری‌های استانی دارند. در شروع به کار دولت جدید سیاست خارجی را در این حوزه‌ها از تحرک لازم برخوردار نمی‌دانستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی به سفرهای رئیس جمهور به ترکمنستان، روسیه، عمان و ... و سفرهای خودش اشاره کرد و افزود: این سفرها با دستاوردهایی برای ما همراه بود. در ۱۰ ماه گذشته با اقدامات انجام شده توانستیم حجم تبادل تجاری را با عراق به ۱۶ میلیارد دلار افزایش دهیم. در تعامل با ترکمنستان به خاطر سوءتفاهمات و دریافت گاز از ترکمنستان برخی تعاملات با مشکلات فنی و مالی به دلیل تحریم‌ها و شرایط بانکی روبرو شده بود که به خوبی عبور کردیم و نسبت به ادامه سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام کردیم. در شروع به کار دولت جدید اعلام کردیم که حداقل ۴۰ درصد از سهم فعالیت دستگاه سیاست خارجی در دولت ۱۳ به دیپلماسی اقتصادی اختصاص می‌یابد و این کمک کرد حجم تبادل تجاری با همسایگان افزایش داشته باشد. در حوزه ارزآوری در دولت توانستیم بستری را برای وزارتخانه ها و دستگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کنیم.
وی گفت: آقای رئیسی تأکید دارد که بخش اقتصادی ما فعال و روان حرکت کند. ما در دیپلماسی کار با همسایگان با چند اتفاق مهم توانستیم کشور را مواجه کنیم. اولین اتفاق این‌که ارزآوری برای کشور از حوزه همسایگان توانست نقش مهمی را ایفا کند. دوم اینکه ایران ظرفیت ترانزیتی بالایی دارد به خاطر موقعیت ژئوپولتیکی که قرار داریم خط ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب توانست فعال شود. بعد از تحولات جنگ در اوکراین و تبعات ناشی از کرونا دو موضوع امنیت انرژی و غذایی از نگرانی‌های جدی در جهان و بخش‌هایی از منطقه ما به وجود آمده و در هر دو حوزه ایران موقعیت برتر را دارد. یکی از دارندگان منابع بزرگ نفت و گاز هستیم و در بحث امنیت غذایی مسیر ترانزیتی ایران ظرفیت خوبی را فراهم کرده است.
وزیر خارجه افزود: توانستیم برخی مسیرها از مسیر هند به پاکستان و فعال کنیم و دو سه مسیر را به صورت ریلی و ترکیبی توانستیم خط ترانزیت شمال - جنوب را فعال نگهداریم. برای این‌که بتوانیم خط ترانزیت شمال - جنوب را تکمیل کنیم مسیری در محدوده رشت و آستارا باقیمانده که توانستیم سرمایه گذار پیدا کنیم و آقای رئیسی بر این موضوع اهتمام داشت و توانستیم این را نهایی کنیم و امیدواریم بزودی شاهد عملیات ریل گذاری خط آهن رشت ـ آستارا باشیم.
امیرعبداللهیان بیان کرد: در حوزه کارکرد وزارت خارجه برای کمک به ارزآوری کشور بدون نگاه به اینکه برجام به کجا خواهد رسید با نگاه به بی اثر کردن تحریمها با استفاده از ظرفیت همسایگان و قاره آسیا شروع خوبی را در ۱۰ ماه گذشته دولت توانست تجربه کند و ان‌شالله در ماه‌های دیگر این را بیشتر کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی نیز بیان کرد: موضوع سردار سلیمانی مسئله‌ای نیست که هیچگاه به فراموشی سپرده شود این مسئله آنقدر عمق دارد که حتی پوتین در سفر به تهران در دیدار با مقام معظم رهبری و آقای رئیسی به جایگاه و نقش مهم سردار سلیمانی اشاره کرد.  در وزارت خارجه کمیته پیگیری حقوق بین‌المللی که وجود داشت را کامل‌تر کرده و به کار سرعت دادیم و یکی از سفرای کریر که در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در ژنو بود به عنوان دستیار و مسئول پرونده حقوقی بین‌المللی سردار سلیمانی و همراهانش قرار دادیم و قوه قضاییه جدی کار می‌‌کند و امیدوارم اقدامات ما به نقطه مطلوب برسد. در این پرونده یکی از اقداماتی که انجام شد آمران و عاملان آن در لیست سیاه تروریستی قرار گرفتند و آنهایی که قرار گرفتند خواب راحت ندارند. از پیام‌هایی که برایمان از طریق واسطه‌ها از سوی آمریکا آورده شد گفته شد که دو میلیون دلار برای حفاظت پامپئو هزینه می‌شود که از طریق واسطه‌ها می‌خواستند این را در بده بستان حل کنند که دست رد به سینه آنها زده شد. در دستگاه دیپلماسی انتقام خون شهید سلیمانی را وظیفه قطعی خود می‌دانیم.
وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند. وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خودش را به کار بگیرد، ولی از طرف دیگر وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها باید در میز مذاکره حضور داشته باشد که این نه یک مذاکره بلکه یک کارزار مذاکراتی است.
وزیر خارجه بیان کرد: ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از  ۹۵ الی۹۶ درصد  محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. این طور نیست که بگوییم در قرارداد بین‌المللی تضمین معنا ندارد، قرارداد برای اجرا نوشته می‌شود و برای قاب کردن در طاقچه خانه که قرارداد نمی‌خواهیم. برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم.
وی گفت: در تبادل پیام‌ها به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه گفته‌ایم که توافقی می‌خواهیم با متخصات خوب بودن، قوی بودن و پایدار بودن. توافقی یک طرفه هم نمی‌خواهیم که همه منافع ما را تامین کند و طرف‌های مقابل را هم می‌فهیم و برای این تلاش می‌کنیم و برای اینکه به این ویژگی برسیم هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکردند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم. این برخوردار بودن شاخص‌هایی دارد که در حال تبادل‌ پیام‌ها و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا و غیرمستقیم با آمریکا هستیم تا شاخص‌های مورد نظر ما به صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید و بتوانیم اعلام کنیم که در نقطه خوب توافق قرار داریم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها