به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۳۴۸۷۷۸

نقطه‌ی خشم مغز کجا است؟

نقطه‌ی خشم مغز کجا است؟
گروه علمی:مطالعه‌ محققان، مسیری را در مغز نشان می‌دهد که منجر به تحریک اجتماعی مانند خشم می‌شود.هنگامی که حیوانات نر زمانی را در اطراف نر‌های دیگر همگون می‌گذرانند، رفتار پرخاشگرانه آن ها تشدید می‌شود. این نوع پرایمینگ به عنوان تحریک اجتماعی شناخته می‌شود. با این حال، مسیری در مغز که منجر به این افزایش پرخاشگری می‌شود تا همین اواخر، نسبتاً ناشناخته بود. 
 
 محققان دانشگاه تسوکوبا نشان دادند که هابنولا جانبی، یک ناحیه کوچک و نسبتا ابتدایی است که در اعماق مغز قرار دارد و برای رفتار تحریک اجتماعی در موش‌ها مهم است.رفتار پرخاشگرانه، به‌ویژه بین نرها، در بسیاری از گونه‌های جانوری مهم است و می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله با تحریک اجتماعی، ترویج شود.

اگرچه این اثر رفتاری به خوبی مشخص شده، مسیر مغزی که مسئول آن است کمتر شناخته شده است.هسته رافه پشتی ناحیه‌ای از مغز است که رفتار‌های پرخاشگرانه را کنترل می‌کند و هنگام تحریک اجتماعی، گلوتامات (مولکولی که به عنوان سیگنال بین سلول‌های مغز عمل می‌کند) دریافت می‌کند.با این حال، منبع این گلوتامات یک راز بود. محققان دانشگاه تسوکوبا تصمیم گرفتند این شکاف در دانش را برطرف کنند.

پروفسور آکی تاکاهاشی، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد که بسیاری از مناطق مختلف مغز گلوتامات را به هسته رافه پشتی آزاد می‌کنند. از آن جایی که آزمایش‌های اولیه ما نشان می‌دهند که انتشار گلوتامات از هابنولا جانبی ممکن است مسئول پرخاشگری ناشی از تحریک اجتماعی باشد، آزمایش‌های بیشتری انجام دادیم.

تیم تحقیقاتی از دو تکنیک مختلف برای مسدود کردن ارتباط بین هابنولا جانبی و هسته رافه پشتی در موش استفاده کردند و دریافتند که این امر همچنین از افزایش پرخاشگری ناشی از تحریکات اجتماعی جلوگیری می‌کند؛ اما بر سطوح طبیعی پرخاشگری تاثیر نمی‌گذارد و نشان می‌دهد که مسیر برای رفتار پرخاشگرانه به طور کلی مهم نیست.

پروفسور تاکاهاشی گفت: ما سپس می‌خواستیم به مسیر فراتر از هسته پشتی نگاه کنیم. دریافتیم که تحریک اجتماعی باعث می‌شود سیگنال‌هایی از طریق مغز از هابنولا جانبی به هسته رافه پشتی و سپس به ناحیه تگمنتال شکمی - یک ناحیه بسیار متصل در مغز میانی - از طریق مغز منتقل شود که منجر به افزایش پرخاشگری می‌شود.اگرچه تفاوت‌های زیادی در پرخاشگری بین انسان و موش وجود دارد، نتایج این مطالعه جدید ممکن است در بررسی خشم یا خشونت اجتماعی کاربرد داشته باشد.در حال حاضر فقدان اقدامات پیشگیرانه موثر در برابر پرخاشگری که از نظر اجتماعی تحریک می‌شود، وجود دارد و هر گونه اطلاعاتی که درک ما را از این رفتار‌های پرخاشگرانه افزایش دهد مفید خواهد بود.
برچسب ها: مغز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها