به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۳۴۹۳۲
۸ مارس روز جهانی زن

وضعیت زنان در کشورهای مختلف جهان

گروه بین الملل: ۸ مارس روز جهانی زن در سراسر جهان گرامی داشته مي‌شود و به همین مناسبت یک روز قبل از مراسم روز جهانی زن سازمان ملل متحد از مردان مي‌خواهد تا به نشانه احترام برای حقوق مادران، خواهران و دختران خود بایستند.
وضعیت زنان در کشورهای مختلف جهان
به گزارش پیام نو، اما روزنامه گاردین در شماره اخیر خود در گزارشی متفاوت از این روز نوشت: از هر سه زن یک زن در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا قربانی خشونت مي‌شوند و مورد سوء استفاده قرار مي‌گیرند. خشونت فیزیکی و جنسی علیه زنان و دختران در سراسر اروپا گسترده شده و بین ۴۴ تا ۵۲ درصد زنان از سن ۱۵ سالگی مورد خشونت قرار گرفته اند.

به نوشته این روزنامه و طبق گزارش های منتشر شده، در جمهوری دموکراتیک کنگو در هر ۹۰ ثانیه به یک زن تجاوز مي‌شود. گفته شده این آمار در آفریقای جنوبی به ۳۶ ثانیه و در انگلستان به هر ۹ دقیقه مي‌رسد. ضمن اینکه قاچاق زنان در اروپا همچنان جریان دارد و روزنامه تلگراف ماه گذشته از قاچاق زنان و کودکان و کشف حلقه های قاچاق و فحشا در انگلستان نوشت.

در کشورهای در حال توسعه ۲۰ هزار دختر زیر ۱۸ سال بچه دار مي‌شوند. آمار سن ازدواج پایین تر از ۱۸ سال در سال های اخیر تغییر نکرده است. این روز درحالی گرامی داشته مي‌شود که ۲۶ میلیون دختر در صحرای آفریقا به مدرسه نمی روند و یا تحصیلات خود را پس ازمقطع ابتدایی قطع کرده و ازدواج مي‌کنند.

در سودان جنوبی که طبق گزارش سازمان ملل با هفت میلیون نفر با کمبود غذا و امنیت روبرو است، زنان و کودکان بیشترین صدمه را مي‌بینند، زنان و کودکانی که قربانی اصلی خشونت های سودان جنوبی هستند. به گزارش ایندیپندنت در مناطق مختلف این کشور، زنان و دختران پیش از کشته شدن توسط گروه های مسلح مورد تجاوز قرار مي‌گیرند. در این کشور ۶۰ درصد زنان بی سواد هستند. آمار مرگ و میر پس از زایمان در این کشور بالاترین آمار در جهان است. بیش از ۵۰ درصد دختران زیر هجده سال ازدواج مي‌کنند.

همچنین به گزارش احرام، در روز هشتم مارس زنان در سراسر جهان برای برابری حقوق خود به خیابان ها مي‌آیند. در جهان عرب نیز با وجود چالش های بزرگ این کشورها، زنان برای حقوق مشابه تلاش مي‌کنند. زنان تونسی در کشوری که در حال توسعه و پیشرفت است، برای ثبت این حقوق در قانون اساسی جدید این کشور تلاش مي‌کنند.

در جهان عرب همچنین یمن با مرگ و میر مادران و ازدواج کودکان با سطح پایین آموزش برای دختران و نبود نقش زنان در اقتصاد این کشور روبروست. در سوریه نیز زنان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته و زیر سن قانونی ازدواج مي‌کنند. زنان سوری آواره از درگیری های داخلی به کشورهای همسایه پناه مي‌برند. در مصر هم حقوق زنان با روی کار آمدن ارتش مصر در عرصه سیاست از بین رفته است. زنان مصری درگیر آزار و اذیت جنسی، خشونت و قوانین تبعیض آمیز هستند.