به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۵۱۵۰۹

ماهی «ازون برون» کیلویی ۷۰۰ هزار تومان!

ماهی «ازون برون» کیلویی ۷۰۰ هزار تومان!
گروه اقتصادی: در حالی قیمت ماهی به شکل عجیب و غریبی گران شد که در سیل اخیر حدود دو تا سه هزار تن ماهی تلف شدند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در این خصوص گفت: ماهی پایین‌تر از نرخ تمام شده در بازار عرضه می‌شد. به همین جهت تولیدکنندگان نیز از فروش آن اجتناب کردند. از این‌ رو دپو ماهی در مزارع افزایش پیدا کرد و سیل، گل‌آلودگی آب و تراکم ماهی در مزارع میزان تلفات ماهیان در سیل اخیر را تشدید کرد.آن‌طور که این فعال صنفی اظهار کرد، بیشترین خسارت و تلفات ماهی در مناطق فیروزکوه، تنکابن، یاسوج، لرستان و تهران گزارش شده است.

در حالی این احتمال می‌رود که تلفات این حجم از ماهی در نهایت منجر به افزایش قیمت ماهی در آینده نزدیک شود، که از ابتدای سال تاکنون، قیمت ماهی به دلایلی همچون خشکسالی، کمبود خوارک و سیاست‌های غلط دولت بیشتر شده است.

قیمت ماهی در بازار چند؟
در حال حاضر هر کیلو فیله ماهی ازون برون ۷۰۰ هزار تومان، فیله ماهی هامور منجمد کیلویی ۴۷۰ هزار تومان، فیله ماهی حلوا منجمد کیلویی ۴۵۰ هزار تومان، فیله ماهی راشکو تازه کیلویی ۴۵۰ هزار تومان، فیله ماهی سرخو تازه کیلویی ۴۰۰ هزار تومان، فیله ماهی شوریده کیلویی ۳۷۰ هزار تومان، قیمت هر کیلو قزل‌آلا پاک شده ۱۴۰ هزار تومان توسط یک سامانه فروش اینترنتی محصولات شیلات، در حال فروش است.

البته این افزایش قیمت به تن ماهی نیز رسیده است. تن ماهی که تا همین یکی دو سال گذشته جزو غذاهای ارزان محسوب می‌شد، امروز حتی از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها حذف شده است. هم‌اکنون قیمت کنسرو ماهی تن ساحل ۱۸۰ گرمی ۴۲ هزار و ۶۲۰ تومان، کنسرو ماهی لادن ۱۸۰ گرمی ۴۱ هزار تومان، کنسرو ماهی تون مکنزی با شوید ۱۸۰ گرمی ۳۸ هزار تومان در فروشگاه‌ها در حال عرضه است.حال این سوال مطرح می‌شود که دپوی ماهی توسط تولیدکنندگان چقدر واقعیت دارد و آیا تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت ماهی بوده‌اند؟

قیمت ماهی افزایش پیدا می‌کند؟
سیامک یوسفی کارشناس شیلات موضوع افزایش تلفات ماهی بر اثر دپو را رد کرد و افزود: دپوی ماهی توسط تولیدکنندگان نمی‌تواند منطقی باشد. تولیدکنندگان ناچار هستند برای خرید بچه ماهی و خوراک اقدام به فروش ماهی کنند. از طرف دیگر دپو ماهی با گرم شدن هوا توجیهی ندارد.وی در ادامه اعلام کرد که تلفات این حجم از ماهی بر اثر سیل، قطعاً در افزایش قیمت ماهی تأثیرگذار خواهد بود.

کم آبی دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان
استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به مشکلات حوزه تولید شیلات پرداخت و گفت: یکی از مشکلات تولید، قیمت بالا و کیفیت پایین بچه ماهی است. از سوی دیگر نرخ بالای خوراک ماهی پرورش‌دهندگان ماهی را با مشکلات جدی روبه‌رو  کرد. نرخ خوراک ماهی از زمان اصلاح یارانه‌ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرد.او اضافه کرد: حدود یک ماهه گذشته بازدیدی از مزرعه پرورش ماهی در اصفهان داشتیم. بسیاری از تولیدکنندگان از مسئله کم‌آبی به عنوان دغدغه اصلی خود یاد می‌کنند. پرورش‌دهندگان داخلی که در رودخانه و چشمه‌ها فعالیت می‌کنند این افراد به‌شدت مشکل کمبود آب دارند. از طرف دیگر سازمان آب روی آن‌ها دست گذاشت و اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرد.یوسفی به افزایش هزینه حقوق و دستمزد اشاره کرد که منجر به افزایش هزینه تولید ماهی شد. این در حالی است که قیمت ماهی‌های پرورشی نسبت به مرغ و گوشت قرمز افزایش زیادی نداشت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تولید ماهی با نرخ عرضه برابری نمی‌کند. از سوی دیگر تولیدکنندگان امکان افزایش قیمت ماهی را ندارند.

احتمال انفجار قیمت ماهی
گفتنی است، اخیرا مدیرعامل مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از احتمال افزایش نرخ ماهی خبر داد. بنا به اعلام او مشکلات تولید این احتمال را تقویت کرد که در مهر و آبان سال جاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم. این در  حالی است که در گذشته با گرانی گوشت و مرغ، خوردن ماهی پیشنهاد می‌شد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت ماهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها