به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۳۵۱۹۰۲

خواص شگفت‌‎انگیز انجیر که نمی‌دانید

خواص شگفت‌‎انگیز انجیر که نمی‌دانید
گروه سلامت: انجیر به‌ دلیل تاثیر مثبت بر سیستم گوارش شهرت دارد، اما نباید فراموش کرد که این میوه یکی از بهترین منابع مواد معدنی مانند کلسیم است. انجیر همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، فیبرها و ویتامین‌هاست.

 انجیر سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، مس و مقدار فراوان ویتامین‌های گروه B است. پوسته و گوشته انجیر حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و همچنین فیبرهاست. مهم‌ترین عامل تامین انرژی این میوه به‌خاطر قند موجود در آن است. خوردن ۲ تا ۳ عدد (حدود ۱۰۰ گرم) انجیر می‌تواند ۱۰ درصد نیازهای روزانه به کلسیم را تامین کند. اما مهمترین خواص انجیر به ترتیب زیر است:

بهبود عملکرد دستگاه گوارش
انجیر حاوی مقدار فراوانی فیبرهای حل‌نشدنی به‌خصوص در پوسته و دانه‌هاست. این فیبرها آب را در مجرای گوارش نگه می‌دارند و در نتیجه عملکرد هضم و گوارش بهبود پیدا می‌کند. البته انجیر خشک در این زمینه موثرتر است زیرا فیبر و منیزیم بالاتری دارد و به‌عنوان خوراکی ملین شهرت دارد.

حفظ سلامت عروق خونی
انجیر حاوی ترکیباتی به‌نام آنتوسیان‌هاست که رنگدانه‌های عامل رنگ بنفش هستند. این ترکیبات در سلامت عروق خونی نقش دارند زیرا مقاومت مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و احتمال پارگی مویرگ‌ها و لکه‌های قرمز پوست را کاهش می‌دهد.

بهبود الاستیسیته پوست
یکی دیگر از خواص انجیر به‌خاطر وجود فلونوئیدها و سلنیوم است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. این ترکیبات با بهبود الاستیسیته به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. البته ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های انجیر در حفظ سلامت موها نیز تاثیر دارند.

احتیاط در مصرف
انجیر در کنار خواص عالی که دارد، حاوی ترکیبی است که می‌تواند علائم آلرژی ایجاد کند. این علائم با خوردن میوه خام بروز پیدا می‌کند و موجب سوزش و خارش دهان، لب‌ها و گلو می‌شود. مصرف انجیر پخته این مشکل را برطرف می‌کند زیرا ماده آلرژن تحت‌تاثیر حرارت از بین می‌رود. در صورت ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر نیز باید از خوردن انجیر پرهیز کرد زیرا دانه‌های آن تحریک‌کننده هستند و خوردن انجیر در این شرایط منجر به بروز دردهای شکمی می‌شود.

انجیر را با چه بخوریم!؟
علاوه بر اینکه انجیر به‌عنوان میان‌وعده انتخاب عالی است می‌توان آن را همراه آلو به‌شکل کمپوت مصرف کرد. کمپوت این دو میوه به‌خاطر آنتی‌اکسیدان و فیبر بالا از سلول‌ها در برابر روند پیر شدن محافظت می‌کند و نقش پیشگیری از بروز یبوست دارد. همزمانی مصرف انجیر با پرتقال به‌عنوان منبع غنی ویتامین C نیز انتخاب خوبی است. خوردن انجیر همراه با گردو نیز توصیه می‌شود زیرا اسیدهای چرب امگا۳ گردو روند جذب آنتی‌اکسیدان‌های انجیر را تسهیل می‌کند.
برچسب ها: انجیر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها