به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۵۲۲۷۸
سلمان رشدی از زیر دستگاه تنفس مصنوعی خارج شده و صحبت می‌کند

ضارب سلمان رشدی اعلام بی‌گناهی کرد

ضارب سلمان رشدی اعلام بی‌گناهی کرد
گروه بین الملل: ضارب سلمان رشدی در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرد. این در حالی است که پلیس همچنان در پی یافتن انگیزه‌های پشت این حمله است.
 ناتانیل بارونه، وکیل تسخیری «هادی مطر»، ضارب سلمان رشدی در دادگاه منطقه‌ای نیویورک اعلام کرد که موکلش دادخواست بی‌گناهی را در دادگاه پر کرده است.
در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این حمله با ادعای اینکه «سلمان رشدی و کارش نماد حقیقت، شجاعت و پایداری است»، حمله به رشدی را محکوم کرد.
بایدن گفت: توانایی اشتراک عقاید بدون ترس و هراس، پایه‌های ایجاد جامعه‌ای آزاد و باز هستند.هم‌زمان پلیس اعلام کرد همچنان نمی‌تواند انگیزه‌ای را برای این حمله تایید کند.
هادی مطر، ضارب سلمان رشدی که او را با چاقو مورد حمله قرار داد، متولد کالیفرنیا بوده و اخیرا به نیوجرسی نقل مکان کرده بود.
از سوی دیگر  سلمان رشدی،  که دو روز پیش و در جریان یک برنامه فرهنگی در ایالت نیویورک با چاقو مورد حمله قرار گرفته بود، پس از حمل جراحی، اکنون از زیر دستگاه اکسیژن مصنوعی خارج شده و می‌تواند صحبت ‌کند.تا پیش از اعلام این خبر جدید، اعلام شده شده بود که وضعیت جسمی  رشدی ۷۵ ساله وخیم است.اندرو ویلی، از نزدیکان  رشدی این خبر را تایید کرده است، او پیش از این گفته بود که این نویسنده ممکن است یک چشم خود را از دست بدهد.هادی مطر ۲۴ ساله، متهم است که به روی صحنه دویده و حداقل ۱۰ ضربه چاقو به صورت، گردن و شکم  رشدی زده است.شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گزارش داد بررسی محتوای حساب‌های کاربری هادی مطر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از هواداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
هنوز روشن نیست که او به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با سپاه در تماس بوده یا نه.خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های لبنانی گزارش داد که پدر و مادر هادی مطر، شهروندان این کشور بوده‌اند که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. هادی مطر در آمریکا به دنیا آمده است.پس از این حمله،  ویلی گفت که  رشدی اعصاب یک دستش قطع شده، کبدش آسیب دیده و احتمالاً یک چشمش را از دست خواهد داد. رشدی در سال ۱۹۴۷در شهر بمبئی هند به دنیا آمد. او قبل از ادامه تحصیل در رشته تاریخ در دانشگاه کمبریج به مدرسه شبانه روزی در انگلستان فرستاده شد.
او در سال ۲۰۰۷ به دلیل خدمات به ادبیات لقب شوالیه دریافت کرد.

 غیرت اسلامی هنوز وجود دارد
روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی در شماره امروز خود در مطلبی با عنوان «سرنوشت قطعی اهانت سازمان یافته به مقدسات» از حمله به سلمان رشدی دفاع کرده و نوشت: «پس از گذشت ۳۳ سال از صدور فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، یک غیرایرانی در قلب امریکا، حکم دفاع از مقدسات اسلامی و بزرگترین امر مقدس آن، یعنی "حدود" خدا را اجرا می‌کند.»
روزنامه دولت ایران، حمله با چاقو هادی مطر به سلمان رشدی را دارای «یک پیام بزرگ» خواند که آن «وجود محبت پیامبر اسلام در دل مسلمانان» بوده که « با مرور زمان، تمسخر و هتاکی‌هایی که در طول سال‌های اخیر در اروپا شاهد آن بوده‌ایم، تضعیف نشده و رنگ نباخته است.»
تا به امروز در ایران تنها شخصیت‌ها نسبت به این حمله واکنش نشان داده بودند و از آن استقبال کرده بودند و مقامات رسمی نسبت به آن سکوت اختیار کرده بودند، اما اکنون می‌توان گفت که روزنامه ایران این سکوت رسمی را شکسته و نوشته است که «همراه با این اتفاق، همدلی مردمی و خوشحالی جمعی نیز رخ داده است».در ادامه این روزنامه نوشته: «این اتفاق بازهم نشان داد که هنوز هم حمیت و غیرت و تعصب اسلامی به باورها و احکام دینی وجود دارد و تبعات مثبتی هم در پی خواهد داشت».
رسانه رسمی دولت ایران در خصوص هادی مطر هم نوشت: «اجرایی شدن این حکم از سوی یک جوان ۲۴ ساله، پدیده جدیدی است که باید مورد مطالعات نظری قرار بگیرد تا بتوان دریافت که چگونه در قلب دنیای مدرن، ایمان به غیب و احکام الهی در دل‌های مردم همچنان زنده است. »


 
برچسب ها: سلمان رشدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها