به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۳۵۲۹۱۱
اختلالات در اینستاگرام عمدی و برای فیلترینگ آن است!

پیامک کد ورود به توییتر، اینستاگرام و واتساپ هم مسدود شد!

پیامک کد ورود به توییتر، اینستاگرام و واتساپ هم مسدود شد!
گروه فناوری: فیلترینگ و محدودیت فضای مجازی شدت پیدا کرده است کاربران اپراتورهای موبایل اگر از پلتفرم‌های توییتر و تلگرام خارج شوند، امکان بازگشت به این پلتفرم‌ها را به راحتی ندارند چرا که به نظر می‌رسد دریافت کد تاییدیه برای این دو پلتفرم به دست کاربران نمی‌رسد.
 کاربران اپراتورهای موبایل اگر از پلتفرم‌های توییتر و تلگرام
آرین اقبال کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری درباره مشکل دسترسی به اینستاگرام در ایران گفت: این موضوع را نمی‌توان به کاهش سرعت اینترنت ارتباط داد. چرا که اگر کاهش سرعت در نظر گیریم، کل پهنای باند پایین می‌آید در صورتی که الان این مشکل را تنها روی اینستاگرام و یک سری سرویس‌هایی مثل گیت‌هاب می‌بینیم. این امر نشان می‌دهد که یک اختلال عمدی در کار است. همه این موارد نشان از سیستم پیچیده‌ای است که این سیستم رفتاری شبیه سیستم فیلترینگ چین است.
خارج شوند، امکان بازگشت به این پلتفرم‌ها را به راحتی ندارند چرا که به نظر می‌رسد دریافت کد تاییدیه برای این دو پلتفرم به دست کاربران نمی‌رسد. در برخی استان‌ها کد تاییدیه اینستاگرام و واتساپ نیز با اختلال همراه است هرچند گزارش‌های کمی درباره اختلال در دریافت پیامک تاییدیه این دو اپلیکیشن غیر فیلتر شده دریافت شده است.
به نظر می‌رسد که اختلال در دریافت کد تاییدیه برای ورود به اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام و توییتر برای برخی کاربران ایرانی پیش آمده است، اختلالی که برای بار چندم در طول سالیان گذشته رخ داده است. در سال ۹۸ و یک سال پس از فیلترینگ تلگرام نیز چنین مشکلی پیش آمده بود که البته بعد از چند ساعت این اختلال برطرف شد.
تلگرام، فیلترینگ جدید را دور زد!
‏برای ورود به تلگرام، کد از طریق پیامک دریافت می‌شد و در صورت عدم دریافت پیامک گزینه تماس صوتی در دسترس بود.
درحال حاضر تلگرام برای ارسال کد [فقط به مخاطبان ایرانی] در همان ابتدا تماس صوتی برقرار می‌کند؛ آن هم با پیش‌ شماره‌ کشورهای مختلف! تلگرام برای ارسال کد با شماره ایران تماس می‌گیرد و به شماره کشور دیگر، پیامک ارسال می‌کند. این یعنی تلگرام متوجه مسدودی پیامک در ایران شده و تماس صوتی را جایگزین کرده است.

هنوز مشخص نیست اختلال کنونی نیز به زودی برطرف خواهد شد یا خیر و پیگیری‌های دیجیاتو از روابط عمومی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت تا این لحظه بی‌نتیجه
‏برای ورود به تلگرام، کد از طریق پیامک دریافت می‌شد و در صورت عدم دریافت پیامک گزینه تماس صوتی در دسترس بود. درحال حاضر تلگرام برای ارسال کد [فقط به مخاطبان ایرانی] در همان ابتدا تماس صوتی برقرار می‌کند؛ آن هم با پیش‌ شماره‌ کشورهای مختلف! تلگرام برای ارسال کد با شماره ایران تماس می‌گیرد و به شماره کشور دیگر، پیامک ارسال می‌کند. این یعنی تلگرام متوجه مسدودی پیامک در ایران شده و تماس صوتی را جایگزین کرده است.
مانده است. در حال حاضر تنها راه ورود به تلگرام انتظار برای دریافت پیام صوتی از این پیام رسان است که این پیام صوتی نیز در برخی مناطق با اختلال همراه است.
تعدادی از کاربران تلگرام و توییتر در ایران گزارش داده‌اند که برای ورود به تلگرام و توییتر با مشکل عدم دریافت کد فعالسازی مواجه شده‌اند و با اینکه همه مسیرهای ممکن را برای حل این مسئله امتحان کرده‌اند، نتیجه‌ای حاصل نشده است. پس از هر بار خروج (Log out) از تلگرام، برای ورود مجدد به حساب کاربری، پس از ثبت شماره تلفن همراه، یک کد پنج رقمی به‌منظور فعالسازی حساب ارسال می‌شود. در توییتر نیز اگر گزینه «دو مرحله‌ای» انتخاب شده باشد نیازمند این پیامک برای ورود هستید. این رمز پنج رقمی از طریق پیامک فرستاده می‌شود که تحت مدیریت مخابرات و اپراتورهای داخلی قرار دارد.
بر این اساس تاکنون هیچ‌کدام از دستگاه‌های داخلی مسئولیت این مشکل را نپذیرفته‌اند و همچنین از سوی شرکت تلگرام هم اطلاعیه‌ای مبنی بر بروز اشکال در این خصوص منتشر نشده است. خاطر نشان می‌شود اکثر اختلالات فعلی در شبکه اینترنت به صورت پراکنده بوده و کارشناسان بر این باورند این اختلالات مقطعی و پراکنده دلایل فنی خاصی دارد و برخی بیم این را دارند که نوعی صیانت خاموش در شبکه ارتباطاتی کشور در حال اجرا است. /دیده بان ایران
برچسب ها: فیلترینگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها