به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۵۲۹۶۵

بركناری فرمانده ناوگان دریای سیاه

بركناری فرمانده ناوگان دریای سیاه
 گروه بین الملل: در پی انفجارهای روزهای اخیر در پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی در شبه جزیره کریمه، برای ناوگان روسیه در دریای سیاه که در این ناحیه مستقر است فرمانده جدیدی تعیین شده است.
اگر این گزارش تایید شود برکناری ایگور اوسیپوف از مقام فرماندهی ناوگان دریای سیاه مهمترین عزل مقامات نظامی روسیه طی شش ماهی است که از تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین می‌گذرد.
 ویکتور سوکولوف، فرمانده جدید، به اعضای شورای فرماندهی ناوگان دریای سیاه مستقر در بندر سواستوپل معرفی شده است.یکی از این منابع خاطرنشان کرد که عدم انتشار علنی خبر این انتصاب در شرایطی که «عملیات نظامی ویژه» دراوکراین ادامه دارد «کاملا عادی» است.
ناوگان دریای سیاه که در تاریخ نظامی روسیه جایگاه ویژه و پرافتخاری دارد در طول تهاجم نظامی به اوکراین ضربات سنگین و تحقیرآمیزی خورده است. در ماه آوریل «مسکووا» مهمترین ناو جنگی این ناوگان مورد اصابت موشک‌های «نپتون» اوکراین قرار گرفت و بر اثر آتش‌سوزی غرق شد.هفته گذشته پایگاه هوایی «ساکی» در نزدیکی مقر فرماندهی این ناوگان در بندر سواستوپل بر اثر چند انفجار آسیب شدیدی دید و تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که تعدادی از جنگنده‌های مستقر در این پایگاه منهدم شده و یا به شدت آسیب دیده‌اند.
و بالاخره روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در یک زاغه مهمات تاسیسات نظامی روسيه در شمال شبه‌جزیره کریمه انفجار بزرگی روی داد. روسیه این انفجار را یک «خرابکاری» توصیف کرد و مقامات اوکراینی غیرمستقیم گفتند که این انفجار نتیجه حملات این کشور بوده است.
اداره امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) روز چهارشنبه اعلام کرد شش عضو یک گروه  بازداشت کرده است ولی مشخص نکرد که آیا این افراد در انفجارهای اخیر دست داشته‌اند یا نه.ناوگان دریای سیاه بسیار بزرگتر از نیروی دریایی اوکراین است و از زمان تاسیس آن در دوران حکومت کاترین کبیر، امپراطور روسیه، در سال ۱۷۸۳ مایه غرور و افتخار ملی روسيه بوده است.
روسیه از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ تاسیسات و پایگاه‌های نظامی در این ناحیه را تقویت کرده است و اين ناحيه مسیر اصلی تدارکاتی نیروهای روسیه در مناطق اشغالی جنوب اوکراین است.این ناوگان از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه در پنجم اسفند با محاصره بنادر اوکراین صادرات غلات این کشور را متوقف کرد. در هفته‌های اخیر براساس توافقی که با میانجیگری دولت ترکیه و سازمان ملل بین دو طرف امضا شد صادرات غله از بنادر این کشور در حاشیه دریای سیاه از سرگرفته شد.
اگر انفجارهای اخیر در پایگاه‌های نظامی روسیه در ناحیه کریمه نتیجه حملات اوکراین باشد آن را می‌توان تحول مهمی در آرایش نظامی دو طرف و عامل مهمی در تقویت روحیه ارتش اوکراین قلمداد کرد.براساس مطالب مندرج در وبسایت رسمی وزارت دفاع روسیه، ایگور اوسیپوف، فرمانده ۴۹ ساله ناوگان دریای سیاه که از مقام خود برکنار شده است در ماه مه ۲۰۱۹ به این مقام منصوب شده بود.
ویکتور سوکولوف ۶۰ ساله است و در دهه‌های هشتاد و نود میلادی در فرماندهی شناورها و واحدهای مین‌روبی تجارب فراوانی کسب کرده است.
پس از آن او در ناوگان اقیانوس آرام و ناوگان شمالی روسیه عهده‌دار سمت‌های ارشد بوده و چند سال معاون فرمانده ناوگان شمالی بوده است و از سال ۲۰۲۰ فرماندهی آکادمی نظامی روسیه را برعهده داشته است.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها