به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۵ - ۱۳:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۵۵۸۷۷

خسارات جدی به فرودگاه حلب در حمله اسرائیل

خسارات جدی به فرودگاه حلب در حمله اسرائیل
گروه بین الملل: بررسی تصاویر ماهواره‌ای پس از حمله چهارشنبه شب اسرائیل به فرودگاه حلب نشان می‌دهد گودال عمیقی در باند فرودگاه ایجاد شده و یک سازه از بخش نظامی فرودگاه نیز تخريب شده است.
تصور می شود که حمله اسرائیل به فرودگاه بین المللی حلب و حمله چند ماه پیش به فرودگاه دمشق با هدف منهدم کردن تسلیحات ارسالی از سوی ایران و یا مختل کردن حمل و نقل این تسلیحات انجام شده است.تصاویری که شرکت ماهواره‌ای «پلنت لب» منتشر کرده نشان می‌دهند که بر اثر اصابت موشک به حاشیه غربی تنها باند فرودگاه حلب گودال عميقی ايجاد شده است.
بر اثر این حمله یک آتش‌سوزی نیز روی داد و در تصاویر ماهواره‌ای می‌توان آوار ناشی از تخریب یک ساختمان در بخش نظامی فرودگاه را نیز مشاهده کرد که در میان آن تعدادی دستگاه شبیه وسایل ارتباطی الکترونیکی و یا جهت‌یابی دیده می‌شود.فرودگاه‌های سوریه همچون بسیاری از کشورهای خاورمیانه کارکرد دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند.
در پی حمله چهارشنبه شب فعالیت فرودگاه حلب مختل شده است. وزیر خارجه سوریه  خسارات ناشی از این حمله را جدی توصیف کرد و گفت: «ایستگاه ناوبری و تمامی تجهیزات آن نابود شده است.»
دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ سوریه را جمع‌آوری و منتشر می‌کند به فاصله کوتاهی پس از وقوع حمله به فرودگاه حلب ادعا کرد که هدف آن محموله موشک‌های ارسالی از سوی ایران بوده است.
موسسات ردگیری و ثبت پروازهای بین المللی می‌گویند درست قبل از وقوع حمله یک هواپیمای ترابری آنتوف در نزدیکی فرودگاه حلب رصد شده است. این هواپیما متعلق به شرکت ایرانی «یاس ایر» است که سال گذشته به دلیل حمل تسلیحات سپاه پاسداران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. مسیر حرکت و ارتفاع پرواز هواپیما نشان می‌دهد که قصد داشته در فرودگاه حلب فرود بیاید.
هواپیماهای ترابری که در آسمان سوریه تردد می‌کنند به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه رژیم بشار اسد معمولا موقعیت و مسیر پرواز خود را مخابره نمی‌کنند.
به رغم درگیری ایران و اسرائیل در یک جنگ پنهان در سال‌های اخیر، دولت اسرائیل هیچ‌گاه به شکل رسمی مسئولیت حملات به خاک سوریه از جمله حمله چهارشنبه شب به فرودگاه حلب را برعهده نگرفته است.
وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت سازمان ملل خواست این حمله را محکوم کند و در بیانیه‌ای گفت اسرائیل را مسئول حملات اخیر به فرودگاه‌های دمشق و حلب و به خطر انداختن جان غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی می‌داند.
پروازهای غیرنظامی بین دمشق و حلب، دو شهر بزرگ سوریه، پس از حدود ۹ سال از شروع جنگ داخلی در فوریه سال ۲۰۲۰ از سرگرفته شد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها