به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۳۵۶۰۴۰
الشرق‌الاوسط:

درخواست روسیه از نیروهای حامی ایران در سوریه

گروه بین‌الملل: روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد که پس از آخرین حملات هوایی منتسب به اسرائیل، روسیه از ایران خواسته است تا برخی مراکز استقرار نیروهای حامی خود در سوریه را «تخلیه» کند.
درخواست روسیه از نیروهای حامی ایران در سوریه
به نوشته این روزنامه چاپ لندن، افسران روسی به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که باید نیروهای خود را از یک سایت نظامی بزرگ در استان حماه، که موشک‌های دوربرد ارتش سوریه در آن نگاهداری می‌شود، تخلیه کنند. الشرق‌الاوسط گزارش خود را با استناد به اظهارات «یک مقام رژیم سوریه» که نام او را نبرده منتشر کرد و افزود که در پی «حملات اسرائیل» در روز دهم شهریور به فرودگاه‌های شهرهای حلب و دمشق، روسیه خواهان «خروج» شبه‌نظامیان ایرانی و متحدان آنها از مواضع مستقر در این مناطق شده است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز که گزارش الشرق‌الاوسط را بازتاب داده افزود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، «سه سال است که ایران را از تلافی حملات اسرائیلی به سوریه منع کرده تا از تشدید تنش جلوگیری کند». این روزنامه توضیح داد که رهبری سوریه نمی‌خواهد خاک کشورش به سکویی برای حمله به اسرائیل مبدل شود و از وقوع یک جنگ در ابعادی گسترده نگران است، به‌ویژه آن‌که سوریه که بیش از یک دهه درگیر یک جنگ گسترده و شدید بود، کاملا تضعیف شده است.
با این حال، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، یک روز پس از حملات منتسب به اسرائیل در شامگاه دهم شهریور به فرودگاه‌های حلب و دمشق گفت که «اسرائیل دارد با آتش بازی می‌کند». شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی ایمج‌سَت روز ۱۱ شهریور تصاویری را از فرودگاه حلب منتشر کرد که نشان می‌دهد باند پروازی فرودگاه و برخی تاسیسات آن در حمله چهارشنبه شب آسیب دیده است. تصاویری که شرکت ماهواره‌ای «پلنت لب» منتشر کرده نشان می‌دهند که بر اثر اصابت موشک به حاشیه غربی تنها باند فرودگاه حلب گودال عميقی ايجاد شده است
«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز که یک گروه اپوزیسیونی سوریه و فعال در بریتانیا است، گفته بود که کار فرودگاه حلب متوقف شده تا باند پروازی و تجهیزات خسارت دیده تعمیر شود. برخی رسانه‌های عرب‌زبان منطقه گزارش داده بودند که یک فروند هواپیمای شرکت «ماهان ایر» چهارشنبه شب در مسیر پرواز تهران- حلب بود، که اسرائیل ابتدا به فرودگاه حلب حمله کرد و پس از آن‌که آن هواپیما راهی دمشق شد، آنجا را نیز زد. در همین زمینه روزنامه یدیعوت آحرونوت روز ۱۲ شهریور نوشت که اسرائیل «موفق شده که اکثر نقل و انتقالات تجهیزات نظامی از ایران برای سوریه و لبنان را خنثی کند».
اسرائیل بیش از یک دهه است که به سوریه حمله می‌کند. سابقه حمله به سوریه در سال ۲۰۰۷ نیز برای انهدام محلی در دیرالزور در شرق سوریه که ادعای تلاش سوریه برای ساخت کوره اتمی سوریه در آن عنوان شد، در کارنامه اقدامات منتسب به اسرائیل، ثبت است. شماری از مقامات اسرائیل حمله آن سال را تایید کرده‌اند. از هفته گذشته که گفته شد روسیه یکی از سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در سوریه را برای نیازهای نظامی خود در جنگ در اوکراین به روسیه برگردانده، ظاهرا بر شمار حملات اسرائیل در سوریه افزوده شده، هرچند که سایر سامانه‌های اس ۳۰۰ روسی کماکان در سوریه مستقر است. آمریکا نیز در دوره اخیر با وجود ادامه مسیر مذاکرات سیاسی با ایران برای توافقی که احیای برجام را امکان‌پذیر کند، به حملات علیه برخی منافع مرتبط با ایران در سوریه روی آورده است.
 
برچسب ها: سوریه اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها