به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۵۷۱۶۵

فرش قرمز امارات و ترکیه برای متخصصان آی‌تی

فرش قرمز امارات و ترکیه برای متخصصان آی‌تی
گروه فناوری: موج جدید مهاجرت فعالان و متخصصان صنعت آی‌تی از کشور آغاز شده است. افزایش چشمگیر مهاجرت طی سال‌های اخیر حالا به دغدغه مهمی برای کارشناسان تبدیل شده است.تلاش برای مهاجرت از ایران حالا حتی به سطوح فنی نیز رسیده و بررسی درخواست‌های مهاجرت نشان می‌دهد انبوهی از مربیان ورزش، کابینت‌ساز، نجار، آرایشگر، لوله‌کش، برق‌کار و کسانی که کار فنی بلدند، در این فهرست قرار دارند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند موج جدید مهاجرت تنها از بحران‌های اقتصادی ناشی نمی‌شود و بخش مهمی از این تلاش به محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز بازمی‌گردد.حالا دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی خبر مهمی می‌دهد و می‌گوید: در حالی که ایران درگیر تعلیق و بحرانی جدی است و هر روز خبری درباره محدودیت احتمالی اینترنت و فضای مجازی به گوش می‌رسد، امارات برای جذب صد هزار نیروی متخصص را در دستور کار دارد.

عادل طالبی گفت: این بخشی از برنامه امارات در این حوزه است و آنها قصد دارند کشورشان را به مرجعی در این زمینه بدل کنند. وی با تاکید بر اینکه در این سو شاهد رشد مهاجرت متخصصان ایرانی هستیم، تاکید کرد:  همچنین ترکیه برای جذب ایرانیان متخصص در حوزه برنامه‌نویسی، برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام داده است و به شدت در حال جذب جوانان و نخبگان ایرانی است.

وی ادامه داد:‌همچنین کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فنلاند در حوزه استارتاپی برنامه‌های بسیار روشنی دارند و به سرعت در حال جذب متخصصان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات هستند .او ادامه داد: در کنار آنها کانادا و آمریکا از قدیم این کار را می‌کردند و اکنون جذب نیروها به این کشورها نیز شدت بیشتری یافته است.

این فعال حوزه کسب و کار مجازی تاکید کرد: همان طور که گفتم تنها امارات برنامه جذب 100 هزار نیروی متخصص را در اولویت قرار داده و اکنون این کار را آغاز کرده است.این کارشناس حوزه کسب و کارهای اینترنتی تاکید کرد: در سال‌های اخیر 80 هزار نفر از ایرانیان به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و متاسفانه آمار دقیقی در مورد تعداد متخصصان حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسان مهاجرت کرده در اختیار نداریم. وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های حوزه فضای مجازی عرصه را بر فعالان اقتصادی و متخصصان تنگ کرده است. اضافه کرد: دانشگاه شریف نسبت به ارایه آمارهایی در حوزه مهاجرت اقدام می‌کند اما این آمارها نیز دقیق نیست و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توانیم برآورد دقیقی از تعداد متخصصان مهاجرت کرده در این حوزه داشته باشیم.

طالبی درباره وضعیت مهاجرت متخصصان این حوزه در یک‌سال اخیر افزود: از تابستان سال گذشته روند مهاجرت متخصصان حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی در کشور تشدید شده و این روند تصاعدی ادامه دارد.به گفته وی تداوم سیاست‌های محدودگر این وضعیت را تشدید خواهد نمود .او تاکید کرد: از زمانی که بحث طرح صیانت مطرح شده است    موج مهاجرت فعالان صنعت آی ‌تی تشدید شده است .
مرجع : قرن نو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها