به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۳:۵۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۳۵۷۲۶۹
ممانعت از ورود اتوبوس‌های حامل زائرین به استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه

گرما‌زدگی، ازدحام و سرگردانی هزاران زائر در نقاط مرزی

گرما‌زدگی، ازدحام و سرگردانی هزاران زائر در نقاط مرزی
گروه جامعه: گزارش‌ها حاکی است که در گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق، هزاران نفر دچار گرمازدگی شدید شده‌اند و به همین دلیل مرزها بسته و از مردم خواسته شده برای امنیت و سلامتی خود از سفر به عراق خودداری نمایند. این در حالیست که مقام‌های کشور اکنون با بروز بحران مدیریت جمعیت در گذرگاه‌های مرزی و گرمازدگی بیش از ده هزار نفر، عراق را مقصر معرفی کرده و از خود رفع مسئولیت می‌کنند!

همه مرزهای عراق بسته شد
رئیس ستاد مراسم اربعین گفت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته شد. اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است. به همه پایانه‌های مسافربری کشور ابلاغ شده است سفرها به سمت مرز لغو شود. وجوه بلیط‌ها مسترد خواهد شد. صدور گذرنامه‌های موقت اربعین هم متوقف شد.
ساعتی پس از اعلام این خبر، وزیر کشور نیز از آمادگی پلیس برای مسدود کردن مسیرها خبر داد گفت در این شرایط «صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته باشیم». احمد وحیدی، همچنین از خواستار بازگشت ایرانیان از مسیرهای منتهی به مرزها شد و دلیل آن را وجود «مشکل در طرف مرزهای عراقی» اعلام کرد. به‌گفته وزیر کشور، عراق ظرفیت تخلیه از پایانه‌های مرزی را ندارد و «حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی مانده‌اند».

ممانعت از ورود اتوبوس‌های حامل زائرین به استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه
سردار مومنی رئیس پلیس راه راهور اعلام کرد:
از امروز صدور صورت وضعیت برای اتوبوس‌ها به سمت مرزها ممنوع شده است.
از ورود اتوبوس‌های حامل زائرین به استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه جلوگیری می‌شود.
هموطنانی که از شهرهای خود حرکت نکرده اند تا اطلاع ثانوی به سمت مرزها حرکت نکنند.
شرایط تردد برای زائرین در آن سوی مرزها و داخل عراق اصلاً مناسب نیست.

زائران از مراجعه به فرودگاه‎ها خودداری کنند
دبیر اجرایی ستاد اربعین وزارت‎ راه گفت: درخواست و خواهش ما از مردم و زائران این است با توجه به بسته بودن مرز زمینی از مراجعه به فرودگاه‎ها از جمله فرودگاه حضرت امام (ره) خودداری کنند. تنها زائرانی از طریق مرز هوایی و فرودگاه‎ها اعزام می شوند که از قبل بلیط را تهیه کرده باشند. به هیچ وجه در فرودگاه‌های کشور بلیط فروخته نمی‎شود و زائران نیز از مراجعه به فرودگاه‎ها خودداری کنند.

افزایش آمار گرمازدگی در بین زائران اربعین
خالدی سخنگوی اورژانس کشور حبر داد که تاکنون ۳۱ هزار و ۶۴۴ نفر از هموطنان ما به اورژانس مراجعه کرده اند که نزدیک به ۳۰ هزار نفر در محل درمان شدند. با توجه به شرایط موجود ۷۷۳ هزار در نفر در بهداشت مراقبت مرزی بررسی شدند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر مربوط به اتباع بود. خوشبختانه سرم به اندازه کافی برای سرم درمانی نیز توسط وزارت بهداشت تامین شده است. زائران بحث گرمازدگی را حتما جدی بگیرند و به اندازه کافی آب بنوشند. حدود ۶ هزار نفر به مراکز اورژانس برای گرمازدگی مراجعه کردند.

بروند یا برگردند؟
احمد زیدآبادی (فعال سیاسی و رسانه‌ای) در کانال تلگرامی خود نوشت: هفته‌ها به انحاء مختلف، مردم را برای حضور در مراسم اربعین به سفر به عراق فرامی‌خوانند و بعد که صدها هزار زائر در هوای سوزان، به سوی مرزها هجوم می‌برند، مصرانه از آنها می خواهند که به دلیل بروز انواع مشکلات و کمبودها از ادامۀ سفر منصرف شوند و به خانه‌های خود بازگردند! ظاهراً برخی مردم را به عنوان ابزار آزمون و خطای خود می‌نگرند.

شما رو به خدا دیگه نیایید!
مریم دهقانی (خبرنگار حاضر در مراسم اربعین) در توییتی نوشت: شما رو به خدا دیگه نیایید! جمعیتی که حتی جای خواب نداره، کمبود آب باعث کمبود که هیچ، باعث بحران سرویس بهداشتی شده؛ خاک، گرما و جمعیت گرمازده و سرگردان.

گرما‌زدگی، ازدحام و انتظار هزاران زائر در نقاط مرزی
محمد مخبر، معاون رییس‌جمهور در منطقه مرزی بین زائران

گرما‌زدگی، ازدحام و انتظار هزاران مسافر در مرزهای شلمچه و مهران، مقام‌های گشور را ناگزیر کرد مرزهای شش‌گانه با عراق را ببندند.
محمد مخبر، معاون اول رئیسی هم برای حل مشکل گرمازدگی‌ها هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین دستور ویژه صادر کرد.
مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین، صبح امروز جمعه ۱۸ شهریور، ضمن اعلام بسته شدن مرزهای شش‌گانه به عراق گفت که این تصمیم «به دلیل اتفاق‌های نگران‌کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و مخاطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد» در ستاد مرکزی اربعین گرفته شد. او به برگزاری جلسه‌ای چند ساعته (از شامگاه پنجشنبه تا بامداد جمعه) در ستاد اربعین اشاره کرد و گفت که براساس اتفاق ‌نظر همه اعضای شرکت‌کننده «استمرار وضعیت فعلی قطعا مخاطرات جدی برای امنیت و سلامت زائران دارد».
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ادعا کرد موضوعاتی مانند «عدم آمادگی طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران»، «ناکافی بودن امکانات» و «نبود سرعت عمل در نقل‌وانتقال در آن‌سوی مرز» دلیل اصلی نگرانی‌ برای «امنیت و سلامت» زائران است. میراحمدی، شامگاه پنجشنبه نیز در مصاحبه با صداوسیما، از افرادی که هنوز به سمت مرزها حرکت نکرده‌اند خواست که حرکت نکنند تا «توافق با دولت عراق برای تسهیل رفت‌وآمد زوار اجرایی شود». او همچنین اذعان کرد که «ظرفیت‌های عراق و شرایط حاکم بر پایانه‌های مرزی به‌هیچ‌وجه ظرفیت سایر افرادی را که هنوز به سمت مرز حرکت نکرده‌اند، ندارد و قطعا دشواری‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند». میراحمدی گفت که روز پنجشنبه در مرز مهران، خروج زوار از سمت عراق به مدت دو ساعت متوقف شد و مسائلی مانند ازدحام جمعیت در هوای بسیار گرم را ایجاد کرد. در مرز شلمچه نیز حمل‌ونقل عراق ساعت‌ها متوقف شد، تا آنجا که تعدادی از زائران بازگشتند. به گفته رئیس ستاد اربعین، جمهوری اسلامی ایران برای اعزام دو هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به عراق برای تردد زائران اعلام آمادگی کرده بود، اما عراق اجازه ورود این اتوبوس‌ها را به خاکش نداد.
در حالیکه، ازدحام مسافران و گرمای هوا روز پنجشنبه تعدادی از مسافران اربعین را با مشکل مواجه کرد، اما معاون وزیر کشور می‌گوید شمار افرادی که دچار مشکل شدند کمتر از تعداد انگشتان دست بود!! این در حالی است که روز پنجشنبه مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از گرمازدگی ۱۰ هزار و ۳۲۵ هزار نفر از افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: «علائم گوارشی، گرمازدگی و سردرد شدید در این افراد مشاهده شده است.»  میراحمدی باز شدن مرزهای اربعین را به «اوضاع داخلی عراق» مشروط دانست و درباره کسانی که اکنون در مرز مانده‌اند نیز گفت که تلاش می‌شود این افراد نیز «یا توجیه شوند که برگردند یا این‌که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند». این در حالیست که برنامه‌ریزی‌ها برای مسافرت به عراق از ماه‌ها پیش با صرف بودجه‌ها و امکانات ویژه آغاز شد و به دستور رئیس‌جمهور تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند «ظرفیت و امکانات» خود را در اختیار مراسم اربعین بگذارند،
 
برچسب ها: زائران اربعین

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۲۰:۴۶
در امور معنوی هر گاه انسان یا حکومتی بگه ، خودم، با شکست مواجه میشه.
حتی در مبارزه با کرونا دیدیم که این همه جار و جنال کردند که ما بودیم کرونا رو شکست دادیم که بعد برگشتش رو هم دیدیم.

در این پیاده روی هم همین اتفاق افتاده، میگن ما یه جمعیت عظیمی رو حتی بهتر از حج مدیریت می کنیم، خب امام حسین هم میگه اگه خودتون هستید خب اداره اش کنید.
... (392900)
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۰۸:۵۳
بروند شهید بشوند چه اشکالی داره ؟ (392910)
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۰:۲۸
دریغ ............... (392911)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها