به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۳۵۷۷۸۵

کف و سقف قیمت دلار چقدر است؟

کف و سقف قیمت دلار چقدر است؟
گروه اقتصادی: این روزها قیمت دلار در بازار ایران و برخی کشورهای همسایه افزایشی است. سیگنال‌های سیاسی از یک و برخی مسائل در کشورهای اطراف از جمله روند صعودی دلار در بازار سلیمانیه و کاهش ارزش لیر، برای بازار ارز ایران پیام گرانی ارسال می‌کند.

امروز، قیمت دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند افزایشی آغاز کرد. روز گذشته، آخرین نرخ دلار نقدی ۳۰,۴۰۰ تومان بود. امروز معاملات مانند روز گذشته با قیمت ۳۰,۵۵۰ تومان آغاز شد. در ادامه دلار بین همین نرخ و ۳۰,۵۷۰ نوسان داشت. در لحظه تنظیم این خبر، آخرین نرخ پیشنهادی برای معاملات نقدی دلار، ۳۰,۶۰۰ تومان است. روند افزایشی قیمت، در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان است.

این روزها سیگنال‌ها برای قیمت دلار در بازار ایران افزایشی هستند. علاوه بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، شب گذشته، سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای از موضع ایران در مورد مذاکرات انتقاد کردند. آلمان، فرانسه و بریتانیا، در این بیانیه مدعی شده‌اند که به تعهد تهران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تردید دارند. در این بیانیه آمده است: متن نهایی اروپایی در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای شامل حداکثر انعطاف بود. متأسفانه ایران ترجیح داد از فرصت دیپلماتیک تعیین کننده استفاده نکند و به تشدید برنامه هسته‌ای خود ادامه داد. با نزدیک شدن به توافق، ایران بار دیگر موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات بین‌المللی خود باز کرده است.این بیانیه با انتقاد ایران و روسیه و استقبال آمریکا و اسرائیل مواجه شده. در این میان، اسرائیل نیز بر شدت عمل خود برای مقابله با توافق احتمالی میان ایران و طرف‌های مذاکره و احیای احتمالی برجام افزوده است.

سیگنال‌های افزایشی از کشورهای اطراف
در روزهای اخیر، دلار در بازار برخی کشورهای اطراف از جلمه عراق (سلیمانیه) و هرات روند افزایشی دارد.
از آن سو، ارزش لیر ترکیه در حال کاهش است. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در مورد تاثیر این موضوع بر بازار ارز ایران گفت: همیشه تورم ترکیه و در نتیجه کاهش ارزش لیر، موجب افزایش قیمت دلار در بازارهای ایران می‌شود. اما این پدیده، تنها عامل تعیین‌کننده در نوسانات قیمتی دلار نیست و عوامل دیگری هم در افزایش یا کاهش قیمت ارز آمریکایی تاثیرگذار هستند.

حق‌شناس ادامه داد: ریزش یا افزایش قیمت دلار تحت تاثیر مولفه‌هایی همچون برجام، بی‌انضباطی‌های مالی دولت، رشد تورم در ایران و همچنین به پایان رسیدن سال میلادی که برخی از شرکت‌ها مشغول تسویه حساب می‌شوند، هستند.

کف و سقف قیمت دلار چقدر است؟
مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی گفت: محدوده قیمتی ۳۰ هزار و ۶۰۰ و ۷۰۰ تومان، محدوده مهمی برای دلار در کشور است. اگر این ارز نتواند این محدوده را حفظ کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که دلار کاهشی را در روزهای آینده تجربه کرد.این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر، نقطه تعادلی دلار در بازار، همین کانال ۳۰ هزار تومان است که بازار در آن قرار دارد.

دیبا افزود: اما دلار برای کاهش قیمت، باید این منطقه ۳۰ هزار تومان را از دست بدهد که به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان برسد. در این صورت، می‌توان شاهد دلار ۲۸ هزار تومانی در بازار نیز بود.او گفت: البته با توجه به شرایط سیاسی کشور، احتمال حرکت دلار در بازه ۳۰ هزار تومان در روزهای آینده وجود دارد. اما اگر دلار به ۳۰ هزار و ۸۰۰ برسد، ممکن است نوسانات بیشتر شده و دلار به ۳۱ و حتی ۳۲ هزار تومان نیز برسد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها