به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۵۷۸۹۷

هند صادرات برنج را محدود کرد

هند صادرات برنج را محدود کرد
گروه اقتصادی:طبق گزارش منتشر شده توسط فایننشال تایمز هند رسما صادرات برنج را محدود کرد. اجرای این سیاست در کشوری که ۴۰ درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص دارد به معنای افزایش قیمت در بازار خواهد بود.
بالاخره بعد از بحث ها و مذاکرات زیاد، دولت هند خبر از محدودیت رسمی صادرات برنج تولیدی این کشور داد. طبق این گزارش که توسط فایننشال تایمز منتشر شده است حجم صادرات انواع مختلفی از برنج های تولید شده در کشور هند به بازار جهانی کاهش خواهد یافت و این مساله می تواند زمینه را برای افزایش قیمت این محصول ارزشمند غذایی فراهم کند.

دولت هند دلیل این تصمیم گیری را حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از احتمال کمبود این محصول کشاورزی در بازار داخلی عنوان کرد و در بیانیه ای افزود: «محدودیت صادرات تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.»در مورد دلیل تاثیر گذاری این سیاست روی بازار برنج تنها به این آمار می توان اکتفا کرد که هند ۴۰ درصد از تجارت برنج دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برنج در دنیا است و بزرگترین صادر کننده این محصول هم محسوب می شود.

بر مبنای سیاست تازه ای که دولت هند وضع کرده است ضمن اینکه حجم صادرات محصولات برنج از هند کمتر از قبل خواهد بود، هزینه های گمرکی برای صادرات برنج هم ۲۰ درصدافزایش یافته است که خود نشان می دهد این محصولات با قیمت بالاتری وارد بازار جهانی می شود.

نارندا مودی نخست وزیر کشور هند بعد از اعلام این قانون تازه گفت: «این گامی است که ما برای حفظ امنیت غذایی مردم هند برداشتیم. ما در تلاشیم تا تورم را مهار کنیم و از اختلال در عرضه محصولات کشاورزی بکاهیم. این مشکلاتی است که در پی درگیری روسیه و اوکراین ایجاد شده است و تداوم این بحران ژیوپولتیکی می تواند زمینه را برای تصمیم گیری های تازه در زمینه محدودیتهای تجاری محصولات کشاورزی و غذایی فراهم کند.»

فایننشال تایمز نوشت: «هند ۴۰ درصد از تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور نقش مهمی در کاهش قیمت برنج در بازار جهانی دارد و یک دلیل برای قدرت بالای رقابت محصولات هندی در بازار جهانی یا به تعبیر بهتر قیمت پایین محصولات این کشور در بازار دنیا یارانه های زیادی است که دولت برای کودهای شیمیایی و برق مصرفی در صنعت کشاورزی اختصاص داده است. حال با افزایش تورم در دنیا، افزایش قیمت فراورده های نفتی و کود شیمیایی و در نهایت افزایش قیمت انرژی، دولت توان تامین این هزینه ها را ندارد و بخشی از آنها را از طریق افزیش هزینه های گمرکی تامین می کند. محدودیت صادراتی هم تلاشی است برای مقابله با تورم مواد غذایی در بازار داخلی هند.»

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک مرکزی کشور هند، هم اکنون نرخ تورم در این کشور بالغ بر ۷ درصد است که دو برابر نرخ تورم انتظاری در این کشور محسوب می شود. بانک مرکزی این کشور مانند دیگر کشورهای دنیا از سیاست افزلیش نرخ بهره بانکی برای مقابله با تورم استفاده کرده است که می تواند بستر را برای رکود فراهم کند ولی سیاست محدودیت صادرات برنج، دیگر غلات به منظور تامین غذای مردم سیاستی است که قرار است با جدیت پیگیری شود. دولت هند در نظر دارد این محدودیت را روی دیگر غلات هم وضع کند.
مرجع : بازار
برچسب ها: هند برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها