به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۳۵۸۲۸۴

حمله سایبری گسترده‌ به مونته‌نگرو

حمله سایبری گسترده‌  به مونته‌نگرو
گروه بین الملل: در مقر دولت در مونته‌نگرو کامپیوترها از کار افتاده‌اند، اینترنت قطع شده است و وب‌سایت‌های اصلی کشور از دسترس خارج شده‌اند؛ این قطعی در بحبوحه یک حمله سایبری گسترده علیه این کشور کوچک حوزه بالکان رخ داده که مقامات دولتی هکرهای حامی روسیه و سرویس‌های امنیتی‌اش را مقصر آن می‌دانند.
 این حمله سایبری هماهنگ‌شده که ۲۰ اوت آغاز شد پلتفورم‌های آنلاین دولتی را فلج کرده و زیرساخت‌های مهم مونته‌نگرو از جمله سیستم‌های بانکی، آب و فاضلاب و برق را در خطر قرار داده است.این حمله که از سوی کارشناسان از نظر شدت بی‌سابقه بوده و طولانی‌ترین حمله در تاریخ معاصر این کشور کوچک محسوب می‌شود، یک سری حملات سایبری از زمان حمله روسیه به اوکراین را پوشش داده است؛ حملات سایبری که در جریان آنها هکرها مونته‌نگرو و دیگر کشورهای اروپایی را که اکثرا از اعضای ناتو هستند، هدف گرفته است.
راسکو کنیویچ، وزیر دفاع مونته‌نگرو در حالی که پشت میز کارش در پودگوریتسا، پایتخت این کشور نشسته بود، گفت: کارشناسان سایبری از جمله تیمی از کارآگاهان اف بی آی که به این کشور اعزام شده‌اند به مقامات دولت توصیه کرده‌اند که فعلا به دلایل امنیتی آفلاین شوند.
وی افزود: ما در ۲۰ روز گذشته با چالش‌های جدی مرتبط با این حمله سایبری مواجه شده‌ایم و کل سیستم دولتی، سیستم اداره دولت، و سیستم ارائه خدمات دولتی به شهروندان در سطح محدودی فعال هستند.
این مقام تاکید کرد: کارشناسان از کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا به احیای سیستم کامپیوتری دولت مونته‌نگرو کمک کنند و ثابت کنند که چه کسی پشت این حمله قرار داشته است.
مقامات مونته‌نگرو گفتند، این حمله که زیرساخت‌ دیجیتال دولت را فلج کرده، احتمالا توسط یک گروه باج‌افزار روسی که مادامی که متحدان روسیه را هدف نگیرد به طور کلی بدون مداخله کرملین فعالیت می‌کند، صورت گرفته است.
این گروه موسوم به گروه "باج‌افزار کوبا" دست‌کم مسئولیت بخشی از حمله سایبری به مونته‌نگرو را برعهده گرفت. آژانس امنیت ملی مونته‌نگرو مستقیما روسیه را مقصر این حمله سایبری دانسته است.
وزیر دفاع مونته‌نگرو گفت: در چنین حملاتی، معمولا سازمان‌هایی وجود دارند که ماسکی برای سرویس‌های اطلاعاتی دولت هسستند. داده‌های مربوط به ناتو این وزارتخانه به شیوه‌ای ویژه تحت حفاظت هستند و احتمال درز دیگر اطلاعات در دست بررسی است.


 
برچسب ها: حمله سایبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها