به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۳۶۱۳۷۴
شبکه‌های اجتماعی در رشد تولید ملی ایران نقش دارند

چرا به مردم توصیه می‌کنید از جاده خاکی استفاده کنند؟

چرا به مردم توصیه می‌کنید از جاده خاکی استفاده کنند؟
گروه اقتصادی: مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: قطعاً عوامل سیاسی بر روی متغیرهای اقتصادی اثرگذارند و به عبارت دیگر اگر مردم نسبت به روند آینده اقتصاد خوش‌بین باشند قطعاً نشاط و امید آنها بر روی شاخص‌های اقتصادی اثر مثبت خواهد داشت. وی تصریح کرد: در‌ حالی که اگر امید و انتظارات آتی منفی باشد، قطعاً بر روی متغیرهای کلان اثر منفی خواهد داشت.

پازوکی درباره این موضوع که در سال‌های گذشته مردم ایران به فعالیت در بستر اقتصاد دیجیتال گرایش پیدا کرده‌اند و متأسفانه اکنون پلتفرم‌های مجازی مسدود شده‌اند، گفت: بنده بسیاری از افراد را می‌شناسم که از طریق اینستاگرام نسبت به خریدوفروش هنرهای دستی و محصولات خانگی و... اقدام کرده و از این راه کسب درآمد و گذران زندگی می‌کردند؛ اما اکنون معیشت آنها به مخاطره افتاده است و زندگی آنها تحت‌ِتأثیر قرار گرفته و امیدوارم این محدودیت‌ها هرچه زودتر رفع شود.

وی هشدار داد: ادامه انسداد پلتفرم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده برای فضای مجازی به‌حتم موجب افزایش بیکاری افراد شاغل در بخش اقتصاد دیجیتال خواهد شد و شاهد کاهش درآمد افرادی از طبقات ضعیف و متوسط به پایین جامعه خواهیم بود؛ زیرا در فضای مجازی تولیدکننده‌های خرد خانگی و حتی تولیدکننده‌های متوسط می‌توانستند محصولات خود را از طریق اینترنت و مجازی به فروش برسانند، در حالی که اکنون این امکان از دست رفته است. 

وی درباره احتمال افزایش روی آوردن به مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی در خیابان‌ها و متروها و... بیان کرد: قطعاً این اتفاق رخ‌ خواهد داد و احتمال آن نیز با ضریب فزاینده‌ای افزایش یافته است. بنده امیدوارم این مسئله هرچه زودتر حل شود؛ زیرا در بین دوستان و آشنایان افراد فراوانی را می‌شناسم که محل درآمدشان از فضای مجازی است و اگر درآمد آنها تحقق نیابد، شاهد تبعات منفی خواهیم بود و اتفاقا بخش تولیدی خرد بیشتر متضرر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل مهم در اقتصاد، بحث تقاضاست و اتفاقاً از طریق تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مجازی صورت می‌گرفت؛ بخشی از کالاهای تولیدی بازار فروش می‌یافت؛ اما هنگامی که محدودیت اعمال می‌شود در واقع می‌تواند منجر به اثر منفی بر روی رشد اقتصادی شود و در این مسئله اصلاً شکی نیست زیرا هرچه میزان سفارشات واحدهای تولیدی افزایش می‌یابد در حقیقت تولید بیشتر می‌شود و برعکس اگر میزان سفارشات کم شود به‌حتم ناچارند از میزان تولید بکاهند. 

پازوکی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و... نقش بسزایی را در رشد تولید ملی کشور داشتند؛ زیرا بخشی از تولیدات کارگاه‌های کوچک و خانگی در بازار مجازی به فروش رسیده‌اند و این بازار از طریق تکنولوژی اطلاعات و... رونق داشت و محصولات به دست مصرف‌کنندگان رسیده است؛ قطعاً محدودیت و انسداد شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌ها بر روی تولیدات این کارگاه‌ها تأثیر منفی خواهد داشت البته باید میران تأثیر بر روی کسب‌وکارهای کوچک خانگی در فضای مجازی بررسی و مطالعه صورت گیرد. 

وی با اشاره به توصیه مسئولان به استفاده از پلتفرم‌های داخلی گفت: توصیه‌ام به مسئولان و مقامات این است که برای نمونه گوگل را به‌عنوان اتوبان و شاهراه اطلاعاتی باید در نظر بگیرند و بدانند اگر از این اتوبان استفاده نکنند ناچارند از جاده‌های خاکی استفاده کنند که دقیقاً نشان‌دهنده ناآگاهی نسبت به مزایای شاهراه‌‌های اطلاعاتی (شبکه‌های اطلاعاتی جهانی) و به‌روز است. برنامه‌های داخلی همانند جاده‌های خاکی بوده و از مزایای شاهراه‌های جهانی برخوردار نیستند. بنابراین اگر گفته می‌شود که این اتوبان غربی و وابسته است و خودمان هم اتوبان نداریم؛ نمی‌توان انتظار داشت مردم از جاده‌های خاکی بدون امکانات استفاده کنند.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: مهدي پازوکي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها