به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۳۶۱۸۶۶

محاسبات مرکز آمار درباره قیمت مسکن در تهران

محاسبات مرکز آمار درباره قیمت مسکن در تهران
گروه اقتصادی: براساس گزارش مرکز ملی آمار ایران در شهریور ماه ١٤٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٣,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١.٨ درصد)، ١.٥ واحد درصد افزایش داشته است.به گزارش ایسنا، شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است.
 
برای محاسبه درصد تغییرات قیمت واحدهای مسکونی، شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت‌ها را بهتر نشان می‌دهد، چراکه مشخصات و کیفیت واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نیست. اما شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیک این مشکل را برطرف می‌کند و اثر تغییرات کیفیت در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد.

در شهریور ماه امسال شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٩,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل (١٥٤.٧) معادل ٣.٣ درصد افزایش داشته است.در شهریور ماه سال جاری تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٣,٣ درصد بوده که تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١.٨ درصد) معادل ١.٥ واحد درصد افزایش یافته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد ٤٥,٧ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٤٤ درصد) معادل ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ششمین ماه امسال نیز به عدد ۳۰,۳ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٨.٤ درصد)   معادل ١.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

در شهریور ماه امسال متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران به ۴۶ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان و ۴۳ میلیون و ۹۸۳ هزار تومان رسیده و در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت حدود ٩١ میلیون تومان بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت حدود ٢٤ میلیون تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها