به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۶۲۲۴۸

سخنرانی یک ربات در مجلس اعیان بریتانیا!

سخنرانی یک ربات در مجلس اعیان بریتانیا!
گروه علمی: ربات "آیدا" که یک ربات زن هنرمند است، هفته آینده در "مجلس اعیان بریتانیا" سخنرانی خواهد کرد. در یک رویداد تاریخی، "مجلس اعیان بریتانیا" (House of Lords) قرار است هفته آینده میزبان نخستین سخنران ربات خود باشد."آیدا" (Ai-Da)، هنرمند رباتیک واقع‌گرا که در بریتانیا ساخته شده است، روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر در مجلس اعیان بریتانیا در "کاخ وست‌مینستر" (Palace of Westminster) سخنرانی خواهد کرد.
 
آیدا دوربین‌هایی در چشمان خود دارد و قادر است با استفاده از یک مدل زبان هوش مصنوعی که به صورت ویژه‌ای طراحی شده است، مکالمه کند و به پرسش‌ها پاسخ دهد.آیدا روز سه‌شنبه خطاب به اعضای کمیته ارتباطات و دیجیتال مجلس اعیان، در مورد این که آیا خلاقیت مورد حمله هوش مصنوعی و فناوری قرار گرفته است، صحبت خواهد کرد. همچنین، این ربات به عنوان بخشی از تحقیقات جاری در مورد آینده صنایع خلاق مانند هنر، طراحی، مد و موسیقی، شواهدی را ارائه خواهد داد.
 
"بارونس گیل رباک" (Baroness Gail Rebuck)، رئیس شرکت "پنگوئن رندوم هاوس" (Penguin Random House) و "لرد ادوارد وایزی" (Lord Edward Vaizey)، نماینده سابق مجلس و وزیر فرهنگ، سه‌شنبه آینده در این مراسم حضور خواهند داشت.آیدا قبل از این که در شرکت "اینجینییرد آرتز" (Engineered Arts) ساخته شود و در سطح بین‌المللی مورد برنامه‌ریزی قرار بگیرد، توسط "آیدان ملر" (Aidan Meller)، متخصص هنر مدرن و معاصر ابداع شد. قابلیت‌های این ربات توسط دانشجویان مقطع دکتری و اساتید "دانشگاه‌ آکسفورد" (Oxford University) و "دانشگاه بیرمنگام" (University of Birmingham) توسعه یافته است.
 

به گفته سرپرستان پروژه، آیدا دیدگاه جدیدی را در مورد نقش فناوری در خلق هنر آینده، تفاوت هنر هوش مصنوعی با هنر انسان و محدودیت‌های فناوری در خلق هنر ارائه می‌دهد.ملر که مدیر پروژه ربات آیدا است، گفت: آیدا معنای هنرمند بودن را در دنیای پساانسان به چالش می‌کشد. توانایی‌های او به عنوان یک هنرمند، پایه‌های دنیای هنر و صنایع خلاق را زیر سوال می‌برند. نخستین سخنرانی آیدا در مجلس اعیان به ما کمک خواهد کرد تا بفهمیم که یک ربات هوش مصنوعی، جهان را چگونه می‌بیند و این برای آینده خلاقیت چه معنایی دارد.

این ربات زن، به عنوان یک هنرمند رباتیک توصیف می‌شود که آثاری را در زمینه طراحی، نقاشی، مجسمه و حتی شعر ایجاد می‌کند. سخنرانی او در مجلس اعیان، نقش یادگیری ماشینی، خلاقیت ماشینی و هوش مصنوعی را در صنایع خلاق بریتانیا بررسی خواهد کرد زیرا نگرانی‌ها در مورد توانایی هوش مصنوعی برای جایگزینی انسان‌ها در سراسر جهان در حال افزایش است.
 
پژوهش‌های اخیر "دانشگاه نیویورک" (New York University) نشان می‌دهند یک سوم دانشمندانی که در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند، از فاجعه‌ای که ممکن است توسط ربات‌های هوش مصنوعی ایجاد شود، می‌ترسند.
آیدا که به افتخار "آیدا لاولیس" (Ada Lovelace)، ریاضیدان قرن ۱۹ نام‌گذاری شده است، در مصاحبه‌ای گفت: من معتقدم که خلاقیت ماشینی، فرصت بزرگی را برای ما فراهم می‌کند تا ایده‌ها و روش‌های جدید تفکر را کشف کنیم. با وجود این، خطرات مرتبط با این فناوری نیز وجود دارد که ما باید آنها را به دقت در نظر بگیریم. ما باید به مزایا و محدودیت‌ها فکر کنیم و پیامدهای اخلاقی را در نظر داشته باشیم.
 
این ربات زن پیشتر به دلیل ترسیم پرتره ملکه الیزابت دوم در اوایل سال جاری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
آیدا از دوربین‌های موجود در چشمان خود و الگوریتم‌های رایانه‌ای، برای پردازش ویژگی‌های انسانی استفاده می‌کند و آن چه را که می‌بیند، به مختصات تبدیل می‌کند. سپس، او از این مختصات در محاسبه یک مسیر مجازی برای بازوی رباتیک خود استفاده می‌کند که به منظور ایجاد آثار هنری، روی بوم طراحی و نقاشی می‌کند.

سال گذشته، آیدا مجموعه‌ای از پرتره‌های خود را در موزه طراحی لندن به نمایش گذاشت که از طریق نگاه کردن به آینه با چشم‌های مجهز به دوربین خود، آنها را خلق کرده بود.همچنین، او یک نمایش انفرادی را در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر با عنوان "پرش به سوی متاورس" داشت و در نمایشگاه "همیشه اکنون است" سال ۲۰۲۱ نیز شرکت کرد که نخستین نمایشگاه بزرگ هنر معاصر در "اهرام بزرگ جیزه" (Pyramids of Giza) در مصر بود.

پیش از رسیدن به نمایشگاه، مقامات مصری که تصور می‌کردند آیدا یک جاسوس است، او را بازداشت کردند و چشمانش را بستند. ظاهرا این تجربه به آیدا برای خلق شعری با عنوان "چشم‌های کاملا بسته" الهام بخشید که نوامبر گذشته آن را در "موزه اشمولین" (Ashmolean Museum) آکسفورد خواند.
برچسب ها: ربات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها