به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۶۳۱۰۶

افزایش گرما کدام مناطق جهان را تهدید می‌کند؟

افزایش گرما کدام مناطق جهان را تهدید می‌کند؟
گروه علمی: سازمان ملل‌ متحد و صلیب سرخ روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر، اعلام کردند امواج گرما در مناطق خاصی از جهان طی چند دهه به حدی شدید می‌شود که زندگی انسان در آنجا ناپایدار خواهد بود. این سازمان‌ها پیش‌بینی می‌کنند امواج گرما از محدودیت‌های فیزیولوژیکی و اجتماعی انسان در برخی از مناطق از جمله شاخ آفریقا و جنوب غربی آسیا فراتر رود و منجر به شکل‌گیری رویدادهای شدیدی شود که باعث رنج و تلفات جانی در مقیاس بزرگ خواهد شد.
 
آن‌ها در گزارش مشترکی هشدار دادند فجایع ناشی از شکل‌گیری موج گرما در سال جاری در کشورهایی مانند سومالی و پاکستان آینده‌ای را با شرایط اضطراری انسانی مرگبارتر، مکررتر و شدیدتر نشان می‌دهد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد باید به سرعت اقداماتی برای جلوگیری از بروز بلایای ناشی از گرمای مکرر انجام شود که می‌تواند بدترین اثرات آن را کاهش دهد.

در این گزارش آمده محدودیت‌های مشخصی وجود دارد و کسانی که در معرض گرما و رطوبت شدید قرار بگیرند، نمی‌توانند زنده بمانند. همچنین به احتمال زیاد سطوحی از گرمای شدید وجود دارد که فراتر از آن، جوامع ممکن است عملا امکان سازگاری موثر برای همه را غیر ممکن بدانند.گرمای شدید یک قاتل خاموش است که هر سال جان هزاران نفر را به‌ عنوان مرگبارترین خطر مربوط به آب‌ و هوا می‌گیرد.  

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در این گزارش ذکر شده تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد فقیری که در شرایط گرمای شدید در مناطق شهری زندگی می‌کنند، ۷۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.میزان مرگ‌ و میر پیش‌بینی‌ شده در آینده بر اثر گرمای شدید به‌ طور حیرت‌انگیزی بالاست و از نظر بزرگی تا پایان قرن با تمام سرطان‌ها یا همه بیماری‌های عفونی قابل مقایسه و به‌ طور حیرت‌انگیزی نابرابر است.

طبق این گزارش کشاورزان، کودکان، سالمندان و زنان باردار و شیرده در معرض خطر بیشتر بروز بیماری و مرگ هستند.مسئول امور بشردوستانه سازمان‌ملل گفت: از آنجایی که بحران آب‌ و هوا کنترل نشده، رویدادهای شدید آب‌ و هوایی مانند موج گرما و سیل بیشترین ضربه را به آسیب‌پذیرترین افراد می‌زند و سیستم‌های موجود بشردوستانه برای مدیریت بحران در این مقیاس به تنهایی مجهز نیست.محققان اظهار می‌کنند: اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث تغییرات اقلیمی می‌شود، به شدت کاهش نیابد، جهان با میزان گرمای شدید غیر قابل تصور مواجه خواهد شد.
برچسب ها: گرمای جهانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها