به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۳۶۳۲۰۰

بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون درگذشت

بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون درگذشت
گروه فرهنگی:آنجلا لنسبوری بازیگر مشهور سینما در سن ۹۶ سالگی درگذشت. آنجلا لنسبوری هنرپیشه متولد شهر لندن در انگلستان که به مدت هفت دهه در سینما، تلویزیون و تئاتر حضوری قدرتمند داشت و بیشتر برای بازی در سریال «قتل، او نوشت» شناخته می شد، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

در بیانیه خانواده این بازیگر آمده است:
فرزندان آنجلا لنسبوری با ناراحتی اعلام می‌کنند که مادرشان در ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲، تنها پنج روز مانده به تولد ۹۷ سالگی‌اش، هنگام خواب در آرامش در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت.لنسبوری در دوران بازیگری‌اش در عرصه تئاتر، برنده پنج جایزه تونی شد که آخرینِ آن سال ۲۰۰۹ بود که جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در نمایشنامه «روح بازیگوش» اثر نوئل کوارد دریافت کرد. شناخته‌شده‌ترین کار این بازیگر در تئاتر، «راه بزرگ سفید» بود که برای آن نمایش در سال ۱۹۷۹ جایزه تونی بهترین بازیگر زن موزیکال را کسب کرد. سه جایزه تونی دیگر لنسبوری مربوط به بهترین بازیگر زن در موزیکال «میم» (۱۹۶۶)، «دنیای عزیز» (۱۹۶۹) و «کولی» (۱۹۷۵) بود.
 
آنجلا لنسبوری اولین بار در سن ۱۷ سالگی به سینما وارد شد و در نقش یک خدمتکار انگلیسی در مقابل اینگرید برگمن و چارلز بویر در فیلم «چراغ گاز» به کارگردانی جورج کیوکر ظاهر شد. او یک سال بعد با بازی در فیلم «تصویر دوریان گری» نامزد جایزه اسکار نیز شد. بازی در نقش خواهر الیزابت تیلور خردسال در «مخمل ملی» و فیلم «سامسون و دلیله» دو کار شاخص دیگر این بازیگر در دهه ۴۰ میلادی بودند.لنسبوری بعدها در سال ۱۹۶۲ یکی دیگر از نقش های مهم دوران سینمایی کارنامه خود را با بازی در فیلم «کاندیدای منچوری» تجربه کرد. او برای بازی در آن نقش برای سومین بار نامزد جایزه اسکار نیز شد.
 
این بازیگر کهنه کار هالیوود در کنار موفقیت در سینما و تئاتر در تلویزیون نیز حضوری ماندگار داشت. او به مدت ۱۲ سال در مرکز سریال «قتل، او نوشت» محصول CBC در نقش جسیکا فلچر رمان نویس ظاهر شد. لنسبوری در طول دوران بازیگری اش ۱۸ بار نامزد جایزه امی شد. او جوایز افتخاری متعددی نیز از جمله مدال ملی هنر آمریکا و لقب دیم (شوالیه) را دریافت کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها