به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۱ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۳۶۳۳۷۱

رشد چین بزرگترین معضل امنیتی جهان

رشد چین بزرگترین معضل امنیتی جهان
گروه بین الملل: رئیس سازمان اطلاعات سایبری انگلیس، چین را به تلاش برای «بازنویسی قوانین امنیت بین‌المللی» متهم کرد و گفت، پکن از قدرت فناوری و اقتصادی خود استفاده می‌کند تا مردم چین را کنترل کرده و در دیگر کشورها اعمال نفوذ کند.
 جرمی فلمینگ،  گفت، به رغم اینکه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین درگیر جنگ شده، قدرت فزاینده پکن «مسئله امنیت ملی است که آینده ما را تعریف می‌کند».
فلمینگ در گفت‌وگویی کم‌سابقه با اندیشکده «موسسه سرویس‌های سلطنتی متحد»گفت  که مقامات کمونیست چین می‌خواهند «با شکل دادن به اکوسیستم فناوری جهان، مزیت استراتژیک به دست آورند».او گفت: وقتی بحث فناوری باشد، اقدامات چین با انگیزه‌های سیاسی، مشکلی فزاینده است که باید تشخیص داده شده و به آن رسیدگی شود. این به این دلیل است که چین در حال تغییر تعریف امنیت ملی به یک مفهوم بزرگتر است. فناوری نه تنها یک حوزه فرصت، رقابت و همکاری است، بلکه میدان نبردی برای کنترل، ارزش‌ها و نفوذ است.
او استدلال کرد که نظام تک‌حزبی در پکن به دنبال کنترل جمعیت چین بوده و دیگر کشورها را به عنوان یک «دشمن بالقوه» یا یک «کشور وابسته» و مشتری می‌بیند که باید آن‌ها را تهدید کند، با پول بخرد یا بر آن‌ها اعمال زور کند. کمی پیش از این گفت‌وگو، مقامی در پکن گفت که رشد چین در حوزه فناوری با هدف بهبود زندگی مردم چین انجام شده و تهدید محسوب نمی‌شود.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین مدعی شده بود: این اتهامات هیچ مبنای محکمی ندارد. چسبیدن به «خطر چین» و دمیدن در آتش تقابل و رودررویی، به نفع هیچکس نیست و نهایتا عواقبش دامن کسانی را که آن را مطرح می‌کنند، خواهد گرفت.
تنش در روابط میان پکن و لندن در سال‌های اخیر به شکلی فزاینده تشدید شده و مقامات انگلیس، چین را به مکر و حیله اقتصادی و نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند.
فلمینگ همچنین گفت که «تدارکات و مهمات» ارتش روسیه در حال اتمام است.
گرچه روسیه همچنان به فروش نفت خام و گاز طبیعی خود با قیمتی باورنکردنی ادامه می‌دهد و توانایی مالی ساخت موشک‌های گران قیمت کروز را دارد، اما گفته می‌شود که پوتین گمان نمی‌کرد جنگ تا این حد طولانی شود.به گفته فلمینگ، کمبود ذخایر مهمات سنگین مسکو و سربازان خسته روسیه، دو موضوعی هستند که به اوکراین کمک کرده‌اند تا روند جنگ را تغییر دهد.استفاده از زندانیان و بسیج عمومی ده‌ها هزار نفر سرباز بی‌تجربه، نشان از وخامت اوضاع دارد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها