به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۳۶۴۴۴۹

اثر ماری‌جوانا تا چه مدت روی‌انسان باقی می‌ماند؟

اثر ماری‌جوانا تا چه مدت روی‌انسان باقی می‌ماند؟
گروه علمی:​دانشمندان با انجام یک تحقیق، به یافته‌هایی جدید در مورد مدت زمان اثر گیاه ماریجوانا بر بدن برای پرهیز از فعالیت‌های حساس مانند رانندگی رسیدند.با جرم‌زدایی و آزادسازی مصرف شاهدانه و مشتقات آن از جمله گیاه ماریجوانا و حشیش در برخی از کشورها، فهرستی از سوالات و نگرانی‌ها در مورد استفاده پزشکی یا تفریحی آن از جمله اینکه اثر آنها تا چه مدت بر روی انسان باقی می‌ماند، به وجود آمده است.

در حالی‌که در جوامع مختلف، رابطه میان میزان مصرف الکل و مسمومیت ناشی از آن، همواره محل بحث بوده است، مدت زمان اختلال ناشی از استعمال یا بلع ماریجوانا چندان مبنای علمی ندارد. اکنون با متاآنالیز ۸۰ مقاله منتشر شده در سال گذشته در این زمینه، نتیجه تقریبا واحدی در ارتباط با میزان مصرف ماریجوانا به دست آمده است. این گزارش حاکی از آن است که بسته به عواملی مانند نحوه مصرف و میزان قوی بودن آن، مصرف‌کننده بین ۳ تا ۱۰ ساعت پس از مصرف، تحت تاثیر علائم و اختلالات قرار خواهد داشت.

یان مک‌گرگور، روانشناس دانشگاه سیدنی استرالیا در سال ۲۰۲۱ توضیح داد:
تی‌اچ‌سی، به عنوان ماده مخدر موجود ماریجوانا را می‌توان تا هفته‌ها پس از مصرف در بدن تشخیص داد، در حالی که به طور مشخص، اختلالات ناشی از مصرف، برای مدت بسیار کوتاه‌تری باقی می‌مانند. چارچوب‌های قانونی ما باید به درک مناسبی از اثرات مصرف ماریجوانا بر بدن برسند و مانند الکل، خطرات مصرف‌ برای شخص و دیگران را در فواصل زمانی تشخیص دهند. ما معتقدیم که پیگرد قانونی صرفا بر مبنای وجود تی‌سی‌اچ در خون یا بزاق، به طور آشکارا ناعادلانه است.

متاآنالیز دانشمندان در مورد مدت زمان اثر گیاه ماریجوانا بر بدن
برای انجام این تحقیق، تیمی به سرپرستی دنیل مک‌کارتنی، متخصص تغذیه دانشگاه سیدنی، با بررسی 80 مطالعه جداگانه در مورد آسیب‌های ناشی از تتراهیدروکانابینول (THC)، به عنوان ترکیب مسموم‌کننده موجود در شاهدانه، اولین متاآنالیز این حوزه را تکمیل کرد.از این ۸۰ مقاله، محققان ۱۵۳۴ نتیجه عملکردی را از افرادی که حشیش و ماریجوانا مصرف کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. این یعنی نحوه عملکرد این افراد در رانندگی یا فعالیت‌های شناختی در مراحل مختلف پس از مصرف، مورد بررسی قرار گرفت.

مدت زمان اختلال ناشی از مصرف حشیش و ماریجوانا، به سه عامل مختلف بستگی دارد، اول آنکه دوز THC وارد شده به بدن تا چه حد قوی است. ثانیا، بررسی آنکه شاهدانه در قالب غذا، کپسول یا قطره اشنتشاق یا خوراکی مصرف شده است و در نهایت، اینکه آیا شخص مصرف‌کننده تنها به طور تفریحی، یا به صورت منظم به مصرف روی آورده است.

مک‌کارتنی گفت:تحلیل ما نشان می‌دهد که اگر دوزهای بالای THC به صورت خوراکی مصرف شود، اختلال ممکن است تا 10 ساعت طول بکشد. با این حال، مدت زمان معمول اختلال، در صورتی‌که دوزهای پایین‌تری از THC از طریق استعمال یا تبخیر مصرف شود، 4 ساعت است. اگر دوزهای بالاتر THC استنشاق شود نیز برای فعالیت‌هایی پیچیده مانند رانندگی، این اختلال ممکن است تا 6 یا 7 ساعت ادامه پیدا کند.

جالب اینجاست که مصرف‌کنندگان منظم گیاه ماریجوانا می‌توانند به مرور آستانه تحمل خود را افزایش داده و در فعالیت‌های شناختی، بهتر از سایر مصرف‌کنندگان مقطعی عمل کنند. بنابراین پیش‌بینی اینکه مصرف چه مقدار حشیش یا ماریجوانا می‌تواند بر مصرف‌کننده عادی تاثیر بگذارد و برای چه مدت، کار آسانی نیست. زیرا ممکن است دوزهای بالاتری برای رسیدن به همان سطح مسمومیت مصرف‌کننده مقطعی، مصرف شود.

توماس آرکل، داروساز رفتاری دانشگاه سیدنی گفت:ما دریافتیم که اختلال در میان مصرف‌کنندگان مقطعی شاهدانه بسیار بیشتر از مصرف‌کنندگان دائم است. هم‌چنین افراد سنگین‌وزن نیز آستانه تحمل قابل توجهی نسبت به اثرات مصرف ماریجوانا را در رانندگی و دیگر فعالیت‌های شناختی از خود نشان دادند.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که اغلب مهارت‌های مربوط به رانندگی، احتمالا ظرف پنج ساعت پس از استنشاق حشیش و ماریجوانا باز می‌گردند، اگرچه این زمان ممکن است در افراد متفاوت باشد. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری در مورد فواصل مصرف تا انجام فعالیت‌ها، برای مصرف‌کنندگان عادی انجام شود تا اثرات دقیق THC در این افراد به طور گسترده مشخص شود. به گفته محققان، پس از دستیابی به نتایج علمی و واحد، می‌توان این اطلاعات را در چارچوب قوانین راهنمایی و رانندگی تنظیم کرد.

مک‌گرگور افزود:قوانین باید در مورد ایمنی جاده‌ها باشد، نه مجازات‌های خودسرانه. با توجه به افزایش جرم‌زدایی و قانونی شدن مصرف حشیش و ماریجوانا در حوزه‌های قضایی مختلف، ما به یک رویکرد علمی برای اعمال قوانین رانندگی در ارتباط با مصرف ماریجوانا نیاز داریم.
برچسب ها: ماری جوانا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها