به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۳۶۵۹۳۹

دیدار رهبر نامرئی طالبان با روحانیون اندراب و تخار

دیدار رهبر نامرئی طالبان با روحانیون اندراب و تخار
گروه بین‌الملل:سخنگوی طالبان، امروز پنجشنبه، ۵ آبان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شماری از روحانیون اندراب و تخار به قندهار رفته و با هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دیدار کرده‌اند. در اطلاعیه‌ ذبیح‌الله مجاهد آمده است که علما و ریش‌سفیدان اندراب در مورد اوضاع این منطقه به ملا هیبت‌الله گزارش داده و گفته‌اند هیچ مشکل امنیتی در اندراب وجود ندارد.
ذبیح‌الله مجاهد، به نقل از روحانیون اندرابی مدعی شد امنیت در سرتاسر اندراب برقرار است و همه ساکنان آن با طالبان همکاری می‌کنند. بر اساس ادعای سخنگوی طالبان با سلطه طالبان بر افغانستان، امنیت در تمام این کشور، از جمله اندراب تامین شده است.
فرماندهان جبهه مقاومت ملی در اندراب، در واکنش به این ادعای سخنگوی طالبان، با انتشار پیامی نوشتند: «دیدار رهبر گروه تروریستی طالبان با بزرگان اقوام و علمای اندراب، تبلیغات کاذب و دروغ‌پراکنی هدفمند این گروه است. افرادی که از اندراب به دیدار رهبر نامرئی طالبان رفته‌اند، نماینده و بزرگان قومی اندراب نیستند؛ بلکه همدستان جنایات بی‌شمار، شکنجه، زندانی، قتل و کشتار مردم بی‌گناه اندراب‌اند.»
جبهه مقاومت ملی افغانستان که هم‌زمان با فروپاشی دولت اشرف غنی شکل گرفت، در بیش از یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان، در استان‌های شمالی از جمله پنجشیر، بغلان (اندراب)، تخار، بدخشان، کاپیسا و پروان، علیه طالبان می‌جنگد. در یک‌ سال گذشته، هربار نیروهای جبهه مقاومت ملی به قرارگاه‌های طالبان در اندراب حمله کردند، طالبان به تلافی، غیرنظامیان و بستگان اعضای جبهه مقاومت ملی را شکنجه و آزار دادند. در یک‌ سال گذشته، ده‌ها مورد قتل، بازداشت، شکنجه و ناپدید شدن ساکنان تاجیک‎‌تبار اندراب گزارش شده است. طالبان ده‌ها خانواده از بستگان اعضای جبهه مقاومت ملی را هم کوچ داده و خانه‌هایشان را به قرارگاه نظامی خود تبدیل کرده‌اند. در اطلاعیه‌ سخنگوی طالبان، همچنین ادعا شد گروهی از روحانیون تخار نیز در قندهار، با ملا هیبت‌الله آخوندزاده دیدار کرده‌اند. بر اساس این اطلاعیه‌، روحانیون تخار با رهبر طالبان در مورد «دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن» صحبت کردند و گفتند دشمنان طالبان می‌خواهند نفرت قومی و مذهبی ایجاد کنند.
تاکنون هیچ تصویر واضح و جدیدی رهبر طالبان که تایید کند او زنده است، منتشر نشده است. طالبان در یک‌ سال گذشته چندین بار پیام‌های صوتی منسوب به ملا هیبت‌الله را منتشر کرده‌ و همواره از جانب او پیام‌هایی فرستاده‌اند. با این حال، این نخستین بار است که طالبان در مورد دیدار روحانیون اندراب و تخار- دو منطقه تاجیک‌نشین در شمال افغانستان که محل فعالیت جبهه مقاومت ملی است- با رهبر این گروه، خبری منتشر می‌کنند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها