به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۶۶۶۷۱

آینده لبنان در هاله‌ای از ابهام

آینده لبنان در هاله‌ای از ابهام
 گروه بین الملل: میشل عون در حالی که یک روز به پایان رسمی دوران ریاست جمهوری‌اش مانده بود کاخ ریاست جمهوری در پایتخت لبنان را ترک کرد. نجیب میقاتی نیز از نخست‌وزیری استعفا کرده و آینده لبنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
لبنان با میشل عون که شش سال بر مسند ریاست جمهوری این کشور نشسته بود وداع می‌کند. دوران ریاست جمهوری عون امروز دوشنبه  (۹ آبان) به پایان  رسید.
 رئيس‌جمهور ۸۹ ساله لبنان یکشنبه، یک روز پیش از پایان رسمی دوران ریاست جمهوری‌اش بعد از آن که استعفانامه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور را امضا کرد کاخ بعبده در بیروت را ترک گفت.عون در حالی از کاخ ریاست جمهوری بیرون رفت که احزاب رهبری‌کننده این کشور هنوز اسیر جنگ قدرت‌اند و به همین دلیل، روشن نیست چه کسی جای او را خواهد گرفت.
او پس از ترک کاخ بعبده به صدها هوادار خود که اجتماع کرده و پرچم‌های نارنجی‌رنگ حزب او FPM یا "جنبش میهنی آزاد" را تکان می‌دادند گفت: «امروز یک مرحله تمام و مرحله‌ای دیگر شروع می‌شود. این مرحله نیاز به جد و جهد و کار زیاد دارد تا ما بتوانیم به بحران‌هایمان پایان دهیم.»عون این روز را "پایان یک مأموریت" خواند.
لبنان در حال حاضر با سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی و مالی تاریخ خود روبروست و مردم این کشور با وجود گذشت بیش از دو سال از انفجار مهیب بیروت هنوز هم با پیامدهای آن دست به گریبان‌اند.سه‌‌چهارم از جمعیت لبنان زیر خطر فقر قرار دارند و پول ملی بیش از ۹۵درصد از ارزش خود را از دست داده است.بسیاری از لبنانی‌ها عون و متحدانش در حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است را عامل این وضع می‌شناسند.اما عون انگشت اتهام را به سوی ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان نشانه می‌رود که در حال حاضر با اتهام پولشویی روبروست.
عون در این باره گفت که هنوز موفق به پاسخگو کردن سلامه در دادگاه نشده است.بعد از انتخابات اوایل بهار امسال در لبنان قرار بود نجیب میقاتی دولت تشکیل دهد. اما ناکامی در تشکیل ائتلاف مانع از این کار شد و اینک نیز استعفای هر دوی این سیاستمداران لبنان را در بلاتکلیفی جدیدی قرار داده است.یک مفسر در تلویزیون لبنان با توجه به این اوضاع گفته است: «ما به سوی ناشناخته می‌رویم.»یک بانک‌دار در منطقه تجاری "الحمرا" انتقاد کرده که عون کشور را "به دست ایران" سپرده است.
یک زن خانه‌دار نیز در تأیید می‌گوید: «آن‌ها ورشکستگی لبنان را جشن می‌گیرند. اکثر لبنانی‌ها در فقر زندگی می‌کنند. ما برق نداریم و اغلب کودکانمان در خارج‌اند تا آینده‌شان را تضمین کنند.»
لبنان کم‌تر از ۷‌میلیون نفر جمعیت دارد.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها