به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۳۶۸۲۸۹

تقویت آمادگی جنگی چین

تقویت آمادگی جنگی چین
 گروه بین الملل: رئیس‌جمهور چین وضعیت امنیت بین‌المللی را "نامطمئن" توصیف می‌کند و می‌خواهد آموزش نظامی و آمادگی‌های جنگی کشوش را تقویت کند. رئیس فرماندهی راهبردی نیروی دریایی آمریکا پیش از این در مورد تقویت تسلیحاتی چین هشدار داده بود.
کشورهای غربی به تحولات نظامی در چین با نگرانی می‌نگرند. اعلام جدید پکن اکنون می‌تواند بر نگرانی‌ها بیفزاید.شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در مورد چالش‌های امنیتی در کشورش هشدار داد. تلویزیون دولتی CCTV به نقل از او گزارش داد، وضعیت امنیتی به طور فزاینده‌ای ناپایدار و نامطمئن می‌شود. به همین دلیل جمهوری خلق چین به طور همه جانبه آموزش نظامی و آمادگی‌های جنگی خود را تقویت خواهد کرد.
چندی پیش رئیس فرماندهی راهبردی نیروی دریایی آمریکا، دریاسالار چارلز ریچارد، هشدار داده بود که ایالات متحده ممکن است از نظر نظامی از چین عقب بماند.
ریچارد ضمن بیان این که «بحران اوکراین که ما در حال حاضر در آن به سر می‌بریم، تنها یک دست‌گرمی است»، تصریح کرد: «بحران بزرگ هنوز در راه است و دیری نخواهد گذشت که ما به روشی مورد آزمون قرار می‌گیریم که مدت‌هاست آن را تجربه نکرده‌ایم.»به اعتقاد او، چین بسیار سریع‌تر از آمریکا در حال تولید سلاح‌های هسته‌ای است و این یک "معضل جدی" به‌شمار می‌رود.
مقامات پنتاگون سال‌ها پیش زنگ خطر را در مورد افزایش توان نظامی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای چین به صدا درآوردند، اما از اظهارات دریاسالار ریچارد چنین برمی آید که وضعیت بدتر از آن چیزی باشد که سایر مقامات تاکنون به طور علنی اعلام کرده‌اند.
او خواستار تجدید نظر اساسی ایالات متحده شده است تا آمریکا بیش از این از چین عقب نماند. او به تأکید می‌گوید، باید هر چه سریع‌تر دست به کار شد و مسئله را حل کرد، به جای این‌که فقط درباره آن حرف زد.ریچارد معتقد است که در غیر این صورت نه تنها چین از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت بلکه روسیه هم در آینده نزدیک "هیچ عقب‌نشینی از خود نشان نخواهد داد".
چند روز پس از سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به پکن، جمهوری خلق چین به دلیل چند موضوع مورد انتقاد فزاینده‌ای قرار گرفته است؛ از جمله به دلیل تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات در کانادا، ممانعت از سخنرانی افتتاحیه چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در شانگهای، و خشم پکن از سرمایه گذاری تایوان در لیتوانی.به ویژه وزارت خارجه چین تاکنون اظهارات تندی در باره این موضوعات داشته است.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هشدار داد که چین در تلاش است تا نهادهای دموکراتیک کانادا را تضعیف کند. بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی "گاردین"، ترودو گفته است، جمهوری خلق "بازی‌های تهاجمی" انجام می‌دهد.
 چین یک "شبکه مخفی" از نامزدهای انتخابات عمومی کانادا در سال ۲۰۱۹ را تامین مالی کرده است. در ادامه این گزارش آمده است، به همین دلیل است که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) به نخست‌وزیر در مورد "کارزار گسترده" پکن برای تأثیرگذاری بر دموکراسی کانادا هشدار داده است. جاستین ترودو در این رابطه گفت: «ما گام‌های مهمی برای تقویت یکپارچگی فرآیندها و سیستم‌های انتخاباتی خود برداشته‌ایم و به سرمایه‌گذاری در مبارزه با دخالت‌های انتخاباتی و مداخله خارجی در دموکراسی و نهادهایمان ادامه خواهیم داد».
ترودو افزود: «متأسفانه ما می‌بینیم که کشورها، بازیگران دولتی از سراسر جهان، خواه چین یا سایرین، همچنان به بازی‌های تهاجمی با نهادهای ما و دموکراسی‌های ما ادامه می‌دهند.»
بر اساس گزارش گلوبال نیوز، چین تلاش کرده است مبالغی را از طریق واسطه‌ها به نامزدهای نزدیک به حزب کمونیست چین منتقل کند. همچنین تلاش‌هایی برای کارگزاری در دفاتر نمایندگان مجلس، فاسد کردن مقامات سابق و کمپین‌های تهاجمی علیه سیاستمدارانی که چین را یک تهدید می‌بینند، صورت گرفته است. در حال حاضر مشخص نیست که آیا سرویس اطلاعاتی-امنیتی کانادا یا دولت کانادا به این نتیجه رسیده اند که تلاش‌ها برای نفوذ، موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.پلیس چین در آلمان مخالفان حکومت کمونیستی را شکار می‌کند
پکن با قاطعیت این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد اظهارات ترودو گفت، کانادا باید از اظهارنظرهایی که به روابط با چین آسیب می‌زند دست بردارد.
چین همچنین در هفته‌های اخیر به دلیل ایجاد پاسگاه‌های پلیس غیرقانونی در خارج از کشور، از جمله در کانادا، با انتقاداتی مواجه شده است. یکی از وظایف این پاسگاه‌های مخفی، تهدید کردن مخالفان و منتقدان دولت چین و تلاش برای بازگرداندن آن‌ها به کشور است.علاوه بر این، وزارت خارجه چین از این خشمگین است که تایوان اعلام کرده، سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون دلاری در لیتوانی انجام خواهد داد. روز دوشنبه ۷ نوامبر مقامات تایوان اعلام کردند که بیش از ده میلیون یورو در تولید نیمه‌هادی‌ها در لیتوانی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پکن گفت، چین با "هر گونه تلاش تایوان برای ائتلاف با نیروهای خارجی و تلاش برای استقلال" مخالف است و هر  گوه تلاش‌ی در این راستا با "مقاومت قاطعانه" روبرو خواهد شد.چین داعیه مشروعیت اعمال قدرت بر تایوان را دارد و جمهوری دموکراتیک تایوان را بخشی از خاک خود قلمداد می‌کند. پکن تماس‌های رسمی سایر کشورها با تایوان را رد می‌کند. روابط بین چین و کشور بالتیک لیتوانی از سال گذشته به دلیل افتتاح یک دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی تیره شده است. درگیری با لیتوانی تنها موضوعی نیست که در حال حاضر باعث تنش با اتحادیه اروپا شده است.سازمان‌دهندگان نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) در شانگهای سخنرانی افتتاحیه برنامه‌ریزی شده چارلز میشل، رئیس شورای اروپا را به دلیل انتقاد از حمله روسیه به اوکراین و خواست کاهش وابستگی تجاری به چین، لغو کردند.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها