به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۷۳۸۶۹

تشنج مکرر منجر به تشدید بیماری‌صرع می‌شود

تشنج مکرر منجر به تشدید بیماری‌صرع می‌شود
گروه علمی:مطالعات نشان می دهد تشنج به مرور زمان در افراد مبتلا به صرع بدتر می شود. محققان دانشگاه استنفورد در مطالعه بر روی موش‌ها دریافتند که به نظر می‌رسد تشنج باعث می‌شود که مغز موش‌ها میلین بیشتری تولید کند. میلین، لایه عایق اطراف سلول‌های عصبی است.محققان گزارش دادند که این روند اساساً مغز را مجدداً سیم‌کشی می‌کند و چرخه معیوب ایجاد می‌کند که در آن تشنج‌های بیشتر باعث تشکیل غیرطبیعی میلین می‌شوند که نتیجه آن بروز تشنج‌های بیشتر است.
 
دکتر «جولیت نولز»، محقق ارشد این مطالعه، گفت: «آنچه که ما فکر می‌کنیم در حال رخ دادن است این است که تشنج‌ها ساختار میلین را حداقل در برخی از مناطق شبکه تشنج در مغز تغییر می‌دهند و این تغییرات در میلین باعث بدتر شدن بیماری می‌شود.»میلین نقش مهمی در مغز دارد. این ماده با عایق‌سازی نورون‌ها، سرعت و کارایی انتقال تکانه‌های الکتریکی را بین سلول‌های عصبی افزایش می‌دهد.

نولز گفت: «مدت‌ها تصور می‌شد که میلین در اوایل زندگی در مغز شکل می‌گیرد و سپس تغییر چندانی نمی‌کند، اما تحقیقات جدیدتر نشان داده‌اند که ساختار میلین پویاتر است. میلین در مغز همراه با فعالیت مغز تغییر می‌کند.»
وی در ادامه افزود: «ما اکنون می‌دانیم که فعالیت‌های عصبی ساختار میلین را تغییر می‌دهند و تغییرات در ساختار میلین به نوبه خود نحوه عملکرد مغز را شکل می‌دهد.»با توجه به این موضوع، ناولز تصمیم گرفت تا بررسی کند که آیا تشنج نوعی فعالیت سلول عصبی است که تشکیل میلین را تغییر می‌دهد یا خیر.

بیماری‌های دژنراتیو مانند بیماری ام اس به این دلیل رخ می‌دهند که چیزی باعث می‌شود غلاف میلین از سلول‌های عصبی جدا شود.اما به گفته محققان، زمانی که افراد مبتلا به صرع دچار تشنج می‌شوند، عکس آن اتفاق می‌افتد.
به گفته محققان، موش‌های آزمایشگاهی دچار تشنج، دارای سلول‌های عصبی میلین‌دار بیشتر و غلاف‌های میلین ضخیم‌تر، به‌ویژه در نواحی مغزی که تشنج‌ها در آن‌ها رخ داده، بودند.رشد میلین یک فرآیند طبیعی است، اما به دلایلی، تشنج این روند طبیعی را از بین می‌برد. این وضعیت تشکیل میلین را تقویت می‌کند که باعث می‌شود فعالیت تشنج راحت تر رخ دهد.
برچسب ها: تشنج صرع
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها