به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۳۷۳۸۹۰
دبیرکل حزب اتحاد ملت:

ریشه و مبنای همه اعتراضات سیاسی است

دیدگاه اعتراضی ندانستن و اغتشاشی دانستن صرف حوادث اخیر، محل اشکال است
ریشه و مبنای همه اعتراضات سیاسی است
گروه سیاسی: سایت امتداد نوشت: سردار وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی، اول هفته جاری در موضعی به ترکیب کمیته حقیقت‌یاب حوادث اخیر اشاره کرده و ضمن اغتشاش دانستن اعتراضات ماه‌های گذشته، معترضین را فاقد نماینده در این کمیته دانسته است. به گفته وزیر کشور دولت سیزدهم، احزاب و جریان‌های سیاسی هم در این کمیته حضور نخواهند داشت. چرا که به باور آقای وزیر، بحث حوادث اخیر، نه «سیاسی» که «اغتشاشی» بوده است!
 آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به ترکیب این کمیته، اظهار داشت: از همان ابتدا و پس از فاجعه مرگ مهسا امینی بود که پیشنهاد شد تا کمیته حقیقت‌یاب ویژه‌ای با حضور وکلای خانواده او ، یک نماینده از مجلس، یک نماینده از وزارت کشور(به نمایندگی از نیروی انتظامی)، یک نماینده از قوه قضائیه و تشکیل شود که اگر چنین می‌شد، شاید امروز با این تبعات و پیامدهای گسترده در جامعه مواجه نبودیم و از مرگ هموطنان دیگر در این اعتراضات جلوگیری می شد. اگر از ابتدا، این تدبیر و واقع‌بینی صورت می‌گرفت که چنانچه آن کمیته به نتیجه‌ای رسیده و عده‌ای مقصر تلقی می‌‎شدند، باید به دستگاه قضائی معرفی و پاسخگوی عملکردشان باشند، این مسئله به آرام شدن فضا، کمک زیادی می‌کرد. در این صورت، اعتماد به کمیته‌های حقیقت‌یاب در سایر موارد نیز افزایش پیدا می‌کرد.  ولی اگر هدف از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و مقدمه آن، اغتشاش دانستن هر اعتراض بوده و با حضور کارگزاران دولتی و نهادهای حکومتی تشکیل شود این کمیته کمکی به حل مسئل نخواهد کرد. خروجی که از این کمیته بیرون می‌آید نیز، اعتمادی را برنخواهد انگیخت. اگر کمیته مستقلی، تشکیل و به ریشه یابی اعتراضات می‌پرداخت،
با رویکرد فعلی مقامات، کمیته حقیقت‌یاب نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند که خودش هم تبدیل به یک مسئله جدید خواهد شد
شاید می‌توانستیم شاهد آرام شدن فضا باشیم.
 این رویکردی که مقامات در پیش گرفتند، کمیته حقیقت‌یاب، نه تنها کمکی به حل مسئله نخواهد کرد که خودش هم تبدیل به یک مسئله جدید می‌شود. در کمیته حقیقت‌یاب، باید به نحوی نمایندگان معترضان، خانواده‌های گشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان و احزاب و نهادهای مدنی-که باید قاعدتا نقش واسط را ایفا و به پیگیری مدنی و مسالمت‌‌آمیز مطالبات شهروندان بپردازند- وکلای مستقل و نمایندگان رسانه‌های مستقل حضور داشته باشند. این جمع می‌تواند هم به طرح واقع بینانه دلایل اعتراضات کمک کند و هم اعتماد برانگیز باشد. ولی اگر با این رویکرد و مقدمه‌ای که در ارتباط با این کمیته مطرح شده، شاهد تشکیل آن باشیم، خود این کمیته به جای کمک به حل مسئله به یک مسئله جدید بدل خواهد شد.
 متاسفانه، دیدگاه اعتراضی ندانستن حوادث اخیر و اغتشاشی دانستن آن، محل اشکال است. با نوع انتخاباتی که برگزار شد و با محدود شدن و تنگ شدن جامعه مدنی در کشور ما، سیاست-به آن مفهوم که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد-در ایران رو به تعطیلی رفت. دلیل اعتراضات، اتفاقا سیاسی است. ممکن است که مطالبات مطرح شده از سوی معترضین، فرهنگی، اجتماعی و مربوط به سبک زندگی شهروندان باشد، اما دلیل اصلی همه این موارد به امر سیاست در کشور ما برمی‌گردد.
 هیچ مسئله‌‌ای از فوتبال و موسیقی گرفته تا موارد روزمره زندگی افراد در کشور ما با این رویکرد، نمی‌تواند یک امر غیرسیاسی قلمداد شود. ریشه و مبنای همه اعتراضات به اعتقاد من، سیاسی است و به همین دلیل هم اصرار بر این است. تا سیاستگذاری‌ها در ایران، مبتنی بر خواست مردم اصلاح نشده، طبعا این اعتراضات در هر نقطه‌ای از کشور منتظر یک جرقه خواهد بود تا به این شکل نمود و بروز پیدا کند.
برای گام اول می توانند نمایندگان معترضان را از میان جمع‌های دانشجویی معترض، فرابخوانند. به خصوص تاکید می‌کنم؛ فعالان حوزه زنان که خودشان از معترضان هستند باید در این کمیته حضور داشته باشند.
برچسب ها: آذر منصوری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها