به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۳۷۶۵۲۳

درخواست تضعیف توان نظامی روسیه

درخواست تضعیف توان نظامی روسیه
گروه بین الملل: نخست‌وزیر بریتانیا  با اشاره به ارسال پهپادهای ایرانی برای مسکو گفت غرب باید «توان تجدید قوای روسیه» را تنزل دهد.
ریشی سوناک این سخنان را در اجلاس رهبران کشورهای عضو «نیروی مشترک واکنش سریع» در شهر ریگا، پایتخت لتونی، ایراد کرد.
این نیرو به فرماندهی بریتانیا و شامل ۹ کشور دیگر شمال اروپا از جمله دانمارک، استونی، لتونی، لیتوانی، فنلاند، سوئد، نروژ، هلند و ایسلند در سال ۲۰۱۲ و با هدف مقابله سریع با تهدیدهایی نظیر تهاجم نظامی روسیه تشکیل شده است و در همکاری با ناتو فعالیت می‌کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در سخنرانی ویدئویی خود در این اجلاس به پهپادهای «شاهد» که ایران در اختیار روسیه قرار داده است اشاره کرد و گفت ۳۶ فروند از این پهپادها در مورد اخیر از حملات شبانه روسیه به خاک اوکراین سرنگون شده‌اند.
 زلنسکی افزود: «این پهپادهای شاهد بخشی از محموله جدیدی است که روسیه اخیرا از ایران دریافت کرده است. حکومت تروریست روسیه حدود ۲۵۰ فروند از این پهپادها دریافت کرده است. در حملات گسترده اخیر از موشک‌های روسیه و پهپادهای ایرانی استفاده می‌شود».نخست‌وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هزینه اقتصادی تهاجم نظامی برای روسیه را باید افزایش داد».
اتحادیه اروپا هفته گذشته با هدف افزایش فشار بر روسیه نهمین بسته تحریمی خود علیه مسکو را تصویب کرد. اهداف این تحریم‌ها، صنایع تسلیحاتی روسیه، مقامات مسئول حملات به غیرنظامیان و مقامات متهم به سازماندهی ربودن کودکان اوکراینی و همین‌طور چند شرکت و نهاد ایرانی دخیل در تامین پهپاد برای ارتش روسیه بود.بریتانیا نیز که عضو اتحادیه اروپا نیست تحریم‌های گسترده و مشابهی علیه روسیه وضع کرده است.امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اخیرا موضوع دادن تضمین های امنیتی به روسیه با هدف کاهش شدت جنگ در اوکراین را مطرح کرده است.
رئیس‌جمهوری فنلاند هم  در پاسخ به سئوالی در این زمینه گفت: «اگر روسیه به همسایگان خود تضمین‌های امنیتی بدهد ما نیز می‌توانیم متقابلا تضمین‌های مشابهی به روسیه بدهیم».
هشت کشور عضو «نیروی مشترک واکنش سریع» عضو پیمان ناتو هستند و فنلاند و سوئد نیز در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تقاضای عضویت در این پیمان را به شکل رسمی ارائه داده‌اند که در انتظار تایید آن توسط تمامی کشورهای عضو است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها